Tv-Digitaal.info
Telenet begint met tv-reclame op basis van kijk- en surfgedrag - Afdrukversie

+- Tv-Digitaal.info (https://tv-digitaal.info)
+-- Forum: Digitale Aanbieders (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Telenet (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=2)
+---- Forum: nieuwsberichten (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=91)
+---- Topic: Telenet begint met tv-reclame op basis van kijk- en surfgedrag (/showthread.php?tid=1825)

Pagina's: 1 2


Telenet begint met tv-reclame op basis van kijk- en surfgedrag - zorro123 - 13-09-2016

Wie digitale televisie kijkt via Telenet kan binnenkort reclamespots te zien krijgen die afgestemd zijn op zijn of haar kijk- en surfgedrag. Het kabelbedrijf begint in november namelijk met een grote test met gerichte reclame op livetelevisie. Die aankondiging staat in De Tijd en wordt bevestigd aan VRT Nieuws.

Online zijn we het al langer gewoon: reclame te zien krijgen omdat we bijvoorbeeld bepaalde producten gegoogeld hebben of omdat we in een bepaalde regio wonen. Maar op tv krijgen we tot nu tot nog altijd algemene reclameblokken die voor iedereen hetzelfde zijn. Als het van Telenet afhangt, komt daar binnenkort verandering in. Wie daarmee instemt, zal vanaf november namelijk kunnen kiezen welke reclame hij of zij te zien krijgt, op basis van je kijkgedrag en zelfs surfgedrag. Maar daar zal de klant dan wel expliciet toestemming voor moeten geven.

De reclamespots op maat zullen voorlopig enkel te zien zijn voor wie live naar Vier en Vijf zit te kijken. De reclameblokken kunnen worden samengesteld op basis van het profiel van de kijker. Dat is mogelijk omdat er in reclameblokken doorgaans wordt gewerkt met spotjes van 30 seconden en die zijn dus perfect inwisselbaar. Als een klant een heel ander profiel heeft dan zijn buurman, kunnen de twee Telenet-klanten dus twee heel verschillende reclameblokken te zien krijgen.

Tijdens de testperiode die twee à drie maanden zal duren, zullen slechts tien adverteerders gerichte spotjes kunnen kopen. Daarna zal Telenet het systeem evalueren. Als het systeem goed werkt en de klanten goed reageren, zullen andere adverteerders zendtijd kunnen kopen en andere zenders de technologie gaan gebruiken.


Vier privacyniveaus
Om de reclameblokken op maat te kunnen samenstellen, stelt de technologie van Telenet een gebruikersprofiel op per digicorder, en dus niet per persoon. Het profiel geldt dus voor iedereen die hetzelfde kijkkastje gebruikt.

Klanten zullen zelf in de hand hebben hoeveel gegevens ze met Telenet willen delen. In de nieuwe gebruiksvoorwaarden van Telenet zal het bedrijf vier privacyniveaus onderscheiden waaruit de klanten kunnen kiezen en gegevens al dan niet te delen: “algemeen”, “gericht”, “persoonlijk” en “uniek”.
  • Algemeen: Hierbij zal Telenet alleen de basisgegevens (woonplaats en abonnementsformule) van de klant gebruiken en deze gebruiken om de communicatie met de klant op af te stemmen.
  • Gericht: Wie kiest voor dit niveau zal kijktips krijgen op basis van het kijkgedrag.
  • Persoonlijk: Vanaf dit derde niveau wordt het kijkgedrag ook gebruikt om advertenties op af te stemmen.
  • Uniek: Wie kiest voor het laagste privacyniveau zal toestaan dat ook zijn surfgedrag gebruikt wordt om reclame op maat te tonen op tv.
In een reactie aan VRT Nieuws voegt Telenet er overigens aan toe dat Telenet nog niet meteen concrete plannen heeft om de informatie over het surfgedrag te gebruiken om tv-reclame op maat te tonen, maar dat het bedrijf er met het oog op de toekomst en voor de transparantie wel al voor gekozen heeft om dit toch al in de voorwaarden op te nemen.

Standaard zal bij iedereen het derde niveau, “persoonlijk”, ingesteld worden. “Maar wie zich daar niet goed bij voelt, kan dat te allen tijde aanpassen”, zegt Telenet-marketing directeur Jeroen Bronselaer. “We weten dat surfgedrag analyseren ver gaat, maar we zijn ervan overtuigd dat er ook mensen zijn die graag een zo gepersonaliseerd mogelijke ervaring aangeboden krijgen,” daarom vraagt Telenet ook expliciet de toestemming van de klant voordat het privacyniveau verlaagd wordt naar “uniek”.


RE: Telenet begint met tv-reclame op basis van kijk- en surfgedrag - zorro123 - 13-09-2016

Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer erover : "Telenet mag niet zomaar privacy inpikken"

Staatssecretaris Philippe De Backer vindt het niet kunnen dat dit zomaar gebeurt en dat mensen zelf het initiatief moeten nemen om het privacyniveau te verhogen. Eerder had concurrent Proximus dit ook gedaan, en daarvoor een negatief advies gekregen van de Privacycommissie. Op het kabinet van staatssecretaris De Backer verwacht men dat hetzelfde zal gebeuren bij Telenet.


RE: Telenet begint met tv-reclame op basis van kijk- en surfgedrag - apestaart12 - 14-09-2016

(14-09-2016, 06:56)natte schreef:
(13-09-2016, 17:23)zorro123 schreef: Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer erover : "Telenet mag niet zomaar privacy inpikken"

Staatssecretaris Philippe De Backer vindt het niet kunnen dat dit zomaar gebeurt en dat mensen zelf het initiatief moeten nemen om het privacyniveau te verhogen. Eerder had concurrent Proximus dit ook gedaan, en daarvoor een negatief advies gekregen van de Privacycommissie. Op het kabinet van staatssecretaris De Backer verwacht men dat hetzelfde zal gebeuren bij Telenet.

zal wel weer ne rooie zijn

Dat is onmogelijk want de socialisten zitten in de oppositie.


RE: Telenet begint met tv-reclame op basis van kijk- en surfgedrag - zorro123 - 14-09-2016

De bewuste staatssecretaris is van open vld :

en om geen gepersonaliseerde reclame te krijgen : via digicorder :
Wil je Pauzeknop reclame permanent uitschakelen? Ga dan naar Allerlei > Instellingen > Gezin > Gezinsinstellingen > Personalisatie > Berichten.

of bij mijn telenet naar mijn privacy-instellingen gaan : bekijk of wijzig je instelling : waar je het kan wijzigen


RE: Telenet begint met tv-reclame op basis van kijk- en surfgedrag - zorro123 - 14-09-2016

en wat met Medialaan met hun stievie die gebruikt ook gepersonaliseerde reclame,
privacycommissie met 2 maten en gewichten aan het werken ???


RE: Telenet begint met tv-reclame op basis van kijk- en surfgedrag - zorro123 - 17-12-2016

U weet het niet, maar als u vanavond live tv kijkt zult u misschien andere reclamespotjes zien dan uw buurman. Telenet is een test met reclame op maat begonnen op VIER, VIJF en ZES bij bijna 20 procent van zijn abonnees. Een akkoord met de Privacycommissie is er nog niet.

Op VIER kunt u vanavond kijken naar The Show Must Go On. Bij Telenet, dat de decoders verhuurt waarmee u digitale televisie kijkt, weten ze best veel over wie er allemaal in huis is en dus kijkt. Dankzij uw abonneegegevens, uw kijkgedrag en data over uw huis en uw interesses die ze krijgen van een gespecialiseerd bureau. Allemaal informatie die gebundeld wordt om de aangepaste spotjes uit te zenden, waardoor u dus mogelijk iets anders te zien krijgt dan uw buur in het reclameblok tijdens The Show Must Go On.

"Stel: je hebt een biermerk dat het moet hebben van de mannelijke consument tussen 20 en 50 jaar in stedelijke gebieden", legde Peter Quaghebeur, de CEO van SBS Belgium (VIER, VIJF, ZES), uit in een boodschap voor de reclamemarkt. "Die televisiekijkers, en alleen zij, zullen in een aantal reclameblokken de bewuste bierreclame te zien krijgen."

Telenet, voor de helft eigenaar van SBS Belgium, startte eind november met het experiment bij zo'n 15 à 20 procent van zijn klanten. Voorlopig test het telecombedrijf reclame op maat alleen tijdens het rechtstreeks kijken en bij de eigen zenders. De gesprekken met Medialaan (VTM, Q2, Vitaya, CAZ) lopen nog. Er doet ook maar een beperkt aantal merken aan mee. Welke dat zijn, kan Telenet niet zeggen.

Proximus is in september al een test begonnen, waar naast SBS Belgium onder andere ook VTM aan deelneemt, tijdens het uitgestelde kijken. "Maar dat gaat niet zover als bij Telenet", zegt woordvoerder Jan Margot. "Het is bij een veel kleinere groep en ook nog niet tijdens het live kijken."

Juiste doelgroep
Tv-zenders en adverteerders roepen al jaren dat ze reclame op maat willen. Adverteerders kunnen hun spotjes zo bij de juiste doelgroep krijgen, waardoor televisie op haar beurt haar relevantie als reclamemedium niet verliest. Zeker in tijden waar heel veel uitgesteld gekeken wordt, moeten zenders alles uit de kast halen om aantrekkelijk te blijven. Ze hopen zelfs dat de kijker reclame zo weer meer zal appreciëren omdat hij relevante spotjes voorgeschoteld krijgt.

Privacy
Maar hoe hard zenders en adverteerders er ook naar uitkijken, onbesproken is het niet. Reclame op maat brengen betekent dat je aan de privacy moet raken. Meteen de reden waarom de Privacycommissie en staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) enkele maanden geleden op de rem gingen staan toen de plannen bekendraakten. Zij vinden dat Telenet de toestemming moet vragen aan de klanten voor reclame op maat. Telenet gaat ervan uit dat alle klanten in aanmerking komen, tenzij ze expliciet laten weten dat ze dat niet willen.

Bij de test die Telenet gestart is, heeft het niet de toestemming gevraagd van de klanten. "We hebben inderdaad geen communicatie gedaan naar die klanten", zegt woordvoerster Isabelle Geeraerts. "Maar klanten die eerder hebben aangegeven dat niet te willen, zijn uiteraard niet bij de proef betrokken." Bij Proximus luidt het dat de test bij hen veel beperkter is, net door de bezwaren die de Privacycommissie eerder uitte. Proximus doet de test ook alleen met klanten die daarvoor expliciet hun fiat gaven.

De Privacycommissie heeft nog geen advies klaar over reclame op maat, maar sowieso is zo'n advies niet bindend. Telenet kan dit dus nu doen, al blijft het wel de dialoog aangaan. "We zijn nog steeds in gesprek met staatssecretaris De Backer en de Privacycommissie", zegt Geeraerts. Zij zijn ook op de hoogte dat we zijn gestart met de test. We voldoen momenteel aan de huidige regelgeving en zullen ook in de toekomst de toepasselijke wetgeving naleven."

Hoe werkt reclame op maat?

► Op basis van alle data maakt Telenet een profiel van wie kijkt. Die profielen zijn geanonimiseerd: een adverteerder weet dus niet exact wie bijvoorbeeld een kat heeft of geïnteresseerd is in voetbal.

â–º Op basis van dat profiel kijkt Telenet of er spotjes zijn die bij dat profiel aansluiten.

â–º Als u live kijkt, wordt in het reclameblok een spotje uitgezonden dat u zou moeten interesseren. Als kijker merkt u daar niets van.

â–º Als het reclameblok voorbij is, ziet u weer net hetzelfde als andere Telenet-klanten.


RE: Telenet begint met tv-reclame op basis van kijk- en surfgedrag - master-magic - 18-12-2016

(18-12-2016, 18:58)natte schreef: staat hier al ergens

ja vanboven Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin


RE: Telenet begint met tv-reclame op basis van kijk- en surfgedrag - master-magic - 19-12-2016

(19-12-2016, 13:02)natte schreef: Ha master hoste

Lol en toevallig mijn reactie vanboven op 2de blad hahahahahahaha


RE: Telenet begint met tv-reclame op basis van kijk- en surfgedrag - zorro123 - 21-09-2017

Heel wat Telenet-klanten krijgen, als ze binnenkort naar de SBS-zenders Vier, Vijf of Zes kijken, gepersonaliseerde reclame voorgeschoteld. Die zal niet alleen gebaseerd zijn op het kijk- en surfgedrag, maar ook op de aankopen in de winkel. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard vandaag.

SBS werkt hiervoor samen met dataleverancier Bisnode, die gegevens ontvangt van de klantenkaarten van de grootste winkelketens.

Aan de 'smart add' ontsnappen, wordt moeilijker. 'Want als zo'n spotje doorgespoeld wordt, herprogrammeren we het gewoon en krijg je het tijdens het volgende reclameblok te zien', zegt accountmanager Katrien Van den Bussche van SBS Belgium.

De voorbije maanden kregen in de testfase zowat 1,3 miljoen huisgezinnen al 'spotjes op maat' te zien, of ongeveer de helft van de Telenet-klanten.

De Privacycommissie en staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) waren aanvankelijk niet akkoord. De Telenet-klanten stonden eerst immers standaard op de instelling dat ze gerichte tv-reclame wilden ontvangen. 'Dat is aangepast: nieuwe klanten moeten expliciet toestemming geven en bestaande klanten worden gewezen op de voorwaarden', zeggen ze. Vanaf mei 2018 wordt de Europese wetgeving strenger en wordt nadrukkelijke toestemming nog belangrijker.

Ook Proximus test gepersonaliseerde reclameblokken, net als Medialaan (VTM). Bij SBS gaat het voorlopig om een klein aantal reclameblokken met telkens één gepersonaliseerd item.


RE: Telenet begint met tv-reclame op basis van kijk- en surfgedrag - master-magic - 22-09-2017

De testfase is ten einde: Telenet en tv-maker SBS Belgium rollen gepersonaliseerde reclame officieel uit op hun platformen. Dat betekent dat alle klanten die ermee ingestemd hebben om hun data te delen, vanaf nu ‘smart ads’ te zien krijgen wanneer ze naar de SBS-zenders Vier, Vijf of Zes zappen. Hun interesses worden niet alleen bepaald door online gedrag, de bedrijven nemen ook wat ze kopen in fysieke winkels mee in het bepalen van wie welke reclames te zien krijgt.

Bisnode

Met de slimme advertenties hopen de bedrijven beter in te spelen op wat de kijker interesseert. Voor de selectie van de spots baseren ze zich niet alleen op het kijk- en surfgedrag van gebruikers, maar ook wat ze kopen in fysieke winkels. Voor het verkrijgen van die laatste informatie werken de bedrijven samen met Bisnode, de grootste dataleverancier van België. Bisnode levert koopdata aan die het via klantenkaarten verzamelt.

Gedoseerd

Niet alleen Telenet is bezig met reclame op maat, ook Proximus experimenteert er op dit moment mee. Telenet en SBS maken zich echter sterk dat hun aanpak uniek is. “Het is de eerste keer dat tv-zenders tijdens het live kijken geadresseerde reclame aanbieden. Voorlopig gaat het om een klein aantal reclameblokken met telkens één gepersonaliseerd item. Maar het aantal blokken zal in de toekomst gestaag toenemen,” zegt Kristof Demasure, woordvoerder van SBS, in een interview met Het Nieuwsblad.

Opt-in

Vooraleer Telenet en SBS officieel van start konden gaan met het uitzenden van de reclames, moesten ze aan de Vlaamse regering voldoende garanties geven dat het de bestaande privacywetten niet zou schenden. Initieel wilde Telenet met een opt-out systeem werken, waarbij klanten standaard reclame op maat zouden voorgeschoteld krijgen behalve als ze expliciet aangaven dit niet te willen. Na overleg met de privacycommissie is dat plan afgeschoten.
Telenet vraagt nu aan nieuwe klanten expliciet toestemming voor het gebruik van hun data voor gepersonaliseerde reclame. Bestaande klanten worden gewezen op de nieuwe voorwaarden. Welke reclame je te zien krijgt wordt trouwens niet bepaald aan de hand van de persoon die op de zetel zit. Er wordt een profiel opgesteld per digicorder.

Regionale adverteerders

Een bedrijf dat wil intekenen op een smart ad telt daar minimum 20.000 euro voor neer. SBS Belgium ziet er vooral voordelen voor regionale adverteerders in. De spots kunnen immers gelokaliseerd worden, zodat ze enkel in de omgeving van een bepaalde winkel op de buis te zien zijn. Vrees dat kijkers de reclames bewust zullen negeren is er niet: “Als zo’n spotje doorgespoeld wordt, herprogrammeren we het gewoon en krijg je het tijdens het volgende reclameblok te zien”, stelt accountmanager Katrien Van den Bussche van SBS Belgium.