Mobistar test zijn TV diensten op de kabel
#1
Mobistar test zijn TV diensten op de kabel echter alleen in Charleroi dus niet op het kabelnetwerk van Telenet maar van VOO (Waalse tegenhanger van Telenet).
Als de testen meevallen zal Mobistar zijn vaste diensten aanbieden op de kabelnetwerken van zowel VOO als van Telenet en dat in de loop van 2015.

http://www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/a...abel.dhtml
Antwoord
#2
Mobistar start met operationele testen van zijn nieuwe diensten voor internet en digitale televisie via de kabel. Dat heeft het telecombedrijf vandaag bekendgemaakt. Het testgebied beslaat het arrondissement Charleroi en wordt later geleidelijk uitgebreid naar andere steden. De eerste externe gebruikers zullen gerekruteerd worden bij de bestaande klanten van Mobistar.


"Mobistar zal de datum van de commerciële lancering vastleggen op basis van de resultaten van de testfase en op het moment dat de operationele voorwaarden en groothandelsprijzen verduidelijkt zijn door de regulator", klinkt het.

Mobistar startte begin 2014 met het ontwikkelen van diensten voor internet en televisie op basis van de regulering van de kabelmarkt. Het bedrijf testte de diensten de voorbije maanden al uit bij een honderdtal van zijn medewerkers.

Mobistar herhaalt vandaag nog eens "met aandrang" zijn oproep aan de regulator om de operationele voorwaarden en de groothandelsprijzen voor deze 'wholesale'-diensten nu snel te verbeteren, "om zo een nieuwe speler toe te laten de markt op een rendabele manier te betreden en in het voordeel van de consument".
Antwoord
#3
'Verschillende scenario's' voor Mobistar

In de marge van de jaarresultaten liet de topman van Orange de speculatie over een verkoop van dochter Mobistar weer opwaaien.
De veronderstelling dat Mobistar wordt verkocht gaat al lang mee en ook deze keer wordt die suggestie door Stéphane Richard, ceo van Orange, niet ontkend. Volgens De Tijd zei hij bij de voorstelling van de jaarresultaten dat hij 'verschillende scenario's overweegt voor zijn dochters in Roemenië, Slovakije, Moldavië en België', aldus de zakenkrant.
Heel nieuw is dat niet. Ook in de afgelopen maanden liet Orange verstaan dat het niets wil uitsluiten, maar dat er geen plannen zijn voor een verkoop. 'Verschillende scenario's' is wat ruimer interpreteerbaar, maar vooral: het doet uitschijnen dat wie genoeg geld op tafel legt de mobiele operator kan krijgen.

Mobistar wordt al jaren gekoppeld aan potentiële overnemers. Binnen België wordt daarbij vooral gekeken naar Telenet, dat in zijn huidige overeenkomst zeker tot 2017 de zendmasten van Mobistar gebruikt voor zijn mobiele diensten. Mobistar kan op zijn beurt terugvallen op het kabelnetwerk van Telenet om het verkeer van de masten te versluizen.

Een huwelijk tussen de twee zou dus niet onverwacht zijn. Maar we moeten nuanceren dat over het onderwerp de laatste jaren al tientallen speculaties zijn verschenen. Voor Mobistar is die speculatie echter geen slecht nieuws. Sinds de uitspraken stijgt de koers van de operator met zo'n 6 tot 6,5 procent.
Antwoord
#4
Regulatoren krijgen groen licht voor openstelling kabel

De Europese Commissie heeft forse kritiek op de prijszetting bij de openstelling van de kabel. Toch mogen de Belgische regulatoren doorgaan met hun plannen. De EU verwacht wel nog een grondige herziening.

De kabelregulering in België gebeurt gezamenlijk door het BIPT, de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), zijn Franstalige evenknie CSA en de Duitstalige Medienrat, die samen de Conferentie van de Regulatoren voor de elektronische Communicatiesector (CRC) vormen. Zij moeten hun beslissingen voor commentaar voorleggen aan de Europese Commissie.

Die commentaar is nu gegeven en hij is scherp. Volgens de CRC mogen Mobistar en andere gegadigden internet- en tv-diensten inkopen bij Brutélé, Nethys (VOO) en Telenet tegen de kleinhandelsprijs minus een korting. Dat is bekend als de 'retail-minus-aanpak'.

De producten van de kabelaars bevatten echter producten en extra diensten die de nieuwkomers niet inkopen. De producten zijn de modems en decoders, die de nieuwkomers zelf leveren. Die kostprijs daarvan gaat dus al meteen van de kleinhandelsprijs af, nog voor de 'minus' wordt toegepast. De extra diensten zijn e-mail, wifi via hotspots en homespots, televisie op een tweede scherm, goedkope webhosting, cloudopslag of 'premium' content. Ook daarvan wordt de kostprijs eerst afgetrokken van de kleinhandelsprijs, met pas daarna de toepassing van de korting. Die aanpak verlaagt dus de groothandelsprijs aanzienlijk.

De waardering van de extra diensten - bijvoorbeeld 4 of 4,75 euro per maand voor het kijken op een tweede scherm - baseert de CRC niet op de kostprijs om ze te produceren, maar op metingen van wat er afzonderlijk voor gevraagd wordt op de markt. Daar heeft de Europese Commissie felle kritiek op. "De waarschijnlijkheid is dat die benadering de waarde van die diensten overschat en dus ongepast de groothandelsprijs verlaagt", schijft ze.

Dubbel fout
Tegelijk heeft de Commissie kritiek op de herziene formule waarmee de CRC, afgezien van de overgangsperiode (zie verder), het effect van promoties in rekening brengt. De nieuwkomers concurreren immers niet met wat de bestaande abonnees voor hun diensten betalen, maar met de promoties van de kabelaars om nieuwe abonnees aan te trekken. De herziene formule verlaagt de 'minus' in vergelijking met een eerder besluit van de CRC uit 2013. "De aanpak van de CRC houdt daar een risico in op potentiële wurgprijzen voor alternatieve operatoren", waarschuwt de Commissie.

Ze verwijt de CRC dus een foute aanpak die enerzijds de kosten voor de alternatieve operatoren verlaagt en anderzijds weer verhoogt.

Een derde punt van kritiek is de formule voor extra kortingen waarmee de CRC gedurende een overgangsperiode de intrede van alternatieve operatoren wil vergemakkelijken. Die formule compenseert de nieuwkomers flink meer voor de promoties van de kabelaars, met veel lagere groothandelsprijzen als gevolg. Moet dat wel, vraagt de Commissie. De enige aangekondigde nieuwkomer is Mobistar, met al miljoenen mobiele abonnees, verkooppunten over het hele land en een hoofdaandeelhouder - Orange - die geen enkel probleem heeft om kapitaal te vinden. De Commissie wijst op een mogelijk schadelijk neveneffect: als de kabelaars ontmoedigd worden om promoties te voeren, is er nog minder concurrentie met andere platformen, zoals Proximus.

"We dringen erop aan dat de CRC de verschillende parameters van haar retail-minus-methodologie herbekijkt", besluit de Commissie.


Nieuwe marktanalyse nodig, dringend
Haar zwaarste kritiek is fundamenteel. Zij verwijt de CRC dat ze zich op een marktanalyse baseert uit 2011, toen analoge tv nog belangrijk was. Bovendien reguleert ze de kabel op een andere manier dan het DSL-netwerk van Proximus. Daar zijn de groothandelsprijzen gebaseerd op de werkelijke productiekosten van een efficiënte dienstverlener ('cost-plus'). Ten slotte wil de Commissie ook weten hoe het zit met de marktanalyse, die het BIPT al lang had moeten inleveren. Zij herinnert eraan dat ze daarvoor boetes kan opleggen.


CRC: 'Besluitvorming mag zijn normale gang gaan'
De Belgische regulatoren onthouden uit de scherpe brief van de Commissie vooral dat ze mogen doorgaan. "De Commissie had de bevoegdheid om de besluitvorming op te schorten voor een meer diepgaande analyse", mailt het CRC in een voorbereide commentaar. "In dit geval uit de Commissie geen ernstige twijfels en staat ze de CRC toe om het ontwerpbesluit aan te nemen". De CRC belooft wel, zoals de Commissie eist, de kritiek ter harte te nemen. "De CRC zal de herziene tarieven definitief vastleggen in de weken die volgen, rekening houdend met de geformuleerde opmerkingen."
Een nieuwe marktanalyse staat al in het werkplan 2016 van het BIPT en van de mediaregulatoren, signaleert het CRC. De regulatoren bestrijden ook dat de marktanalyse uit 2011 verouderd zou zijn. De kabelaars hebben immers nog altijd een marktaandeel van 50 procent en verhogen hun prijzen, is het argument. Mobistar mag dan al sterk zijn in mobiel, het is wel een nieuwkomer in vaste communicatie. Dus is een overgangsperiode gerechtvaardigd, vindt de CRC. Dat ze bij de prijsbepaling de waarde van de extra diensten overschat, vinden de regulatoren evenmin geheel terecht. "De kabeloperatoren zelf kennen een beduidende meerwaarde toe aan deze diensten", pareert het CRC.
Dat Proximus anders gereguleerd wordt dan de kabel, noemt de CRC ten slotte maar van beperkt belang. Er is immers "geen beduidende speler meer die particuliere packs aanbiedt via het Proximus-netwerk".
Antwoord
#5
Brussel, 15 februari 2016 – Vanaf 1 maart biedt Mobistar zijn mobiele klanten TV (tot 70 kanalen) en onbeperkt supersnel internet (100Mbps) aan, dankzij een sterk kabelnetwerk verspreid over het hele land.



Het internet en TV aanbod dat Mobistar ontwikkelde, onderscheidt zich door zijn eenvoud en kwaliteit. Het beantwoordt bovendien aan de vraag van Mobistarklanten die thuis van internet en televisie willen genieten tegen een correcte prijs.

Mobistar Internet & TV kost:

39€/maand voor Mobistarklanten met een Panter 45 en 60 abonnement
49€/maand voor alle andere postpaid Mobistarklanten


Het Mobistar Internet & TV aanbod is beschikbaar vanaf 1 maart in de volgende steden: Brussel (in 8 gemeentes), Leuven, Aalst, Bergen, Ottignies-Louvain-la-Neuve en Waver. Mobistar zal zijn Internet & TV aanbod geleidelijk uitrollen om tegen eind 2016 nationaal beschikbaar te zijn.

Om aan de vraag van zijn klanten te beantwoorden die een kwalitatief aanbod internet en televisie willen tegen een correcte prijs, lanceert Mobistar zijn internet en televisieaanbod dat het verschil maakt door zijn:

Eenvoud: 1 aanbod
Kwaliteit: supersnel internet (100Mbps), onbeperkt surfvolume, tot 70 kanalen in uitstekende kwaliteit
Transparantie: maandelijkse prijs zonder supplementen (alles is inclusief)
Comfort: een vlekkeloze installatie, Mobistar zorgt voor alles


Een alternatief voor mobiele Mobistar-klanten

Als antwoord op de noden van zijn klanten die hun telecomdiensten wensen te bundelen, zal het internet en TV aanbod exclusief voor bestaande Mobistarklanten of nieuwe Mobistarklanten met een abonnement vanaf 8€/maand beschikbaar zijn. Er zijn twee verschillende tarieven:

Voor alle postpaid Mobistarklanten: 49 €/maand
Voor Mobistarklanten met een Panter 45 en 60 abonnement: 39€/maand
Het maandabonnement omvat de volgende diensten:



Internet
Downloadsnelheid: 100 Mbps
Uploadsnelheid: vanaf 5 Mbps
Onbeperkt surfvolume
Wifi-modem


Televisie
Kabelabonnement (inclusief analoge zenders)
Intuïtief menu
Tot 70 tv-zenders, waarvan een tiental zenders in HD
Pauzefunctie, rijke tv-gids, tot 4 gelijktijdige opnames
Opnamecapaciteit tot 400 uren in HD


Ook volgende opties zijn beschikbaar:

Evening & Week-end: voor 3€/maand gratis en onbeperkt bellen buiten de piekuren van een mobiel nummer naar alle vaste en mobiele nummers binnen België (behalve betaalnummers).
Internet Boost: voor 10€/maand of 15€/maand (afhankelijk van de gemeente) extra surfcapaciteit (tot 200Mbps).
Extra TV decoder: voor 9€/maand (tot max. 4 decoders per huishouden).


Geleidelijke geografische uitrolling als kwaliteitsgarantie

Mobistar internet en TV zal geleidelijk beschikbaar zijn in heel België. Deze gefaseerde uitrol zorgt ervoor dat de kwaliteit ten allen tijde gegarandeerd wordt en dat de afgesproken installatietermijnen gerespecteerd worden. Mobistar zal op geregelde tijdstippen berichten over welke steden en gemeenten geopend worden. Het einde van de uitrol is voorzien voor eind 2016. Dan zal het aanbod nationaal beschikbaar zijn.



Vanaf 1 maart 2016 zal Mobistar Internet & TV beschikbaar zijn in:

Brussel: Etterbeek, Evere, Ganshoren, Jette, Koekelberg, Schaarbeek, Sint-Agatha-Berchem en Vorst
Vlaanderen: Leuven, Aalst
Wallonië: Ottignies-Louvain-la-Neuve, Waver, Bergen


Mobistar Internet & TV: een eenvoudige keuze

Mobistar Internet & TV is enkel toegankelijk voor de klanten die in de steden wonen waar het aanbod beschikbaar is. Klanten kunnen intekenen via www.mobistar.be/tv en in de @Mobistar-shops in de gemeenten waar het aanbod beschikbaar is.
Antwoord
#6
en wat bijvoorbeeld dat panter abonnement betreft, wie zoiets neemt en die mobstar/orange tv valt bij hem/haar tegen, zit voor een jaar vast,
de kleine letters eens goed lezen bij abonnement opzeggen
Antwoord
#7
En als je leest dat de testers soms problemen hebben met de ontvangst van zenders (gaat via utp kabel) dan is het al vroeg.
Latency veel te hoog en gaat via een netwerk van belgie naar Frankrijk zo naar de klantn weer met een systeem dat al jaren in frankrijk bij orange voor problemen geeft.
Dus denk eerst eens goed na voor men het neemt.
Antwoord
#8
(16-02-2016, 23:11)natte schreef:
(16-02-2016, 04:34)master-magic schreef: En als je leest dat de testers soms problemen hebben met de ontvangst van zenders (gaat via utp kabel) dan is het al vroeg.
Latency veel te hoog en gaat via een netwerk van belgie naar Frankrijk zo naar de klantn weer met een systeem dat al jaren in frankrijk bij orange voor problemen geeft.
Dus denk eerst eens goed na voor men het neemt.

ik neem het kwijl kwijl

Daarna niet komen huilen dat we u niet hebben gewaarschuwd he Wink
Het is nig niet overal beschikbaar en nu al problemen,
Wat gaat dat niet geven als meer steden er op zitten,
Vergeet niet,gaat via utp he
Antwoord
#9
Mobistar met netflix in brussel ????? of ook in vlaanderen (telenet) ?????????

Mobistar is in overleg met meerdere aanbieders van VoD-diensten om deze te integreren in zijn nieuwe aanbod van breedband en televisie via de kabel.
Dat meldt L’Echo op basis van een interview met CEO Jean-Marc Harion.
De operator heeft al overleg gehad met Netflix, dat wordt gedistribueerd op niet-exclusieve basis via het IPTV-platform van Proximus. De VoD-dienst van Amazon zou ‘binnenkort’ aan het aanbod worden toegevoegd en HBO Go binnen achttien maanden.

Volgens Harion ziet Mobistar zichzelf als een distributeur en wil het klanten een breder aanbod bieden. De operator volgt hiermee de markttrend naar het gebruik van VoD-diensten, waarbij Netflix al ongeveer 300.000 klanten telt in België. Harion vindt het ‘absurd’ dat het bedrijf moet betalen voor het uitzenden van zenders, terwijl de zenders zelf al verdienen met het verkopen van advertenties.

Harion merkte daarnaast op dat Mobistar bezig is om zijn diensten aan te bieden via het kabelnetwerk van SFR (Numericable), ter aanvulling van het aanbod op de netwerken van Telenet en Voo.
Dit zal het bereik van Mobistar in de regio Brussel compleet maken. De operator heeft al betaald voor toegang tot het netwerk van SFR en is begonnen met het toegankelijk maken hiervan.
Volgens Harion hadden eind maart twee miljoen huishoudens in België toegang tot de vaste diensten van Mobistar.
Dit komt neer op 44 procent van het totaal, waarmee het de grootste kabeloperator van het land is.
Antwoord
#10
dat wil nog niet zeggen dat al die mensen klant zijn,
ik kan het ook nemen maar moet nog bekijken wat het mij zou kosten met gsm abbo bij,
zou wel veel zenders missen en gezien de problemen van verlies is het nog geen optie.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)