Windows 10 krijgt gloednieuwe standaardbrowser
#1
Question 
Microsoft neemt deels afstand van Internet Explorer. Verschillende bronnen melden dat het bedrijf aan een nieuwe browser werkt die geen opvolger van Internet Explorer 11 is.
Het was Thomas Nigro, Microsoft's Student Partner lead, die op Twitter liet verstaan dat Microsoft "op het punt staat een nieuwe browser te lanceren, het is niet Internet Explorer en het wordt de standaardbrowser in Windows 10."

Ok so Microsoft is about to launch a new browser that's not Internet Explorer and will be the default browser in Windows 10. Wow.
-- Thomas Nigro (@ThomasNigro) 18 december 2014

MS-watcher Mary Jo Foley bevestigt het verhaal op basis van haar eigen bronnen, maar nuanceert dat Internet Explorer 11 (de huidige versie in Windows 8.1) waarschijnlijk ook beschikbaar blijft om compatibiliteitsredenen.

De nieuwe browser krijgt momenteel de codenaam Spartan mee. Het zou een systeem zijn dat zowel op desktop als mobiel werkt en ondersteuning voor extensies biedt. Daarbij blijft Microsoft zijn Chakra JavaScript engine gebruiken, evenals de Trident rendering engine. Microsoft zelf geeft geen commentaar op het hardnekkig gerucht, maar de kans is groot dat het bedrijf zelf al een tip van de sluier oplicht op zijn Windows 10 event op 21 januari.

20 jaar
Zelfs als Internet Explorer blijft bestaan is de komst van Spartan een kleine revolutie. IE viert op 16 augustus 2015 zijn twintigste verjaardag en is zo bijna twee decennia de standaardbrowser van Windows (en intussen ook Windows Phone) geweest.
Maar die periode was niet altijd even glorieus. Tot enkele jaren geleden werd IE door webontwikkelaars vaak verguisd omdat het zelden open standaarden gebruikte. Sinds enkele jaren doet Microsoft dat wel, maar het veranderde weinig aan het imago van de Mogelijk denkt Microsoft dat een volledige nieuwe versie daarom meer kans op slagen heeft in de populariteitsstrijd met Chrome, Firefox, Opera en Safari.
Antwoord
#2
ik ben benieuwd naar deze week wat het zal worden met Windows 10? wat ik nu gezien heb ziet er veel belovend uit
Antwoord
#3
Windows 10 wordt gratis upgrade

Wie een pc heeft op Windows 7 of 8.1, krijgt een gratis upgrade naar Windows 10. Tegelijk onthult het bedrijf een aantal nieuwigheden.
Wie vandaag een pc heeft op Windows 7 of Windows 8.1, of een smartphone op Windows Phone 8.1 hoeft niet te investeren om Microsoft's nieuwste besturingssysteem te gebruiken. Je kan je toestel gratis upgraden naar Windows 10. Enige voorwaarde is dat je het binnen de eerste 12 maanden na de lancering doet.
Het was de tweede keer dat Microsoft een tip van de sluier over Windows 10 oplichtte. Opnieuw wordt duidelijk dat Windows 10 het platform wordt voor alle toestellen, inclusief smartphones, tablets en de Xbox One. Hoewel het niet expliciet wordt gezegd, betekent dat het einde van Windows Phone als besturingssysteem. Al moeten we daar meteen bij nuanceren dat Windows 10 op smartphones dezelfde stijl van aanpasbare tegels houdt. Ook voor de hardware blijft 'Windows Phone' als merknaam behouden.

'Houden van Windows'
Windows 10 heeft nog geen lanceerdatum maar zal dit najaar op de markt komen. In tussentijd verwerkt het bedrijf feedback van zo'n 1,7 miljoen 'insiders'. Die hebben volgens Terry Myerson, vicepresident operating systems, samen zo'n achthonderdduizend stukken feedback over tweehonderdduizend onderwerpen gegeven.
Na de aankondiging kwam ceo Satya Nadella op podium om zijn visie te duiden. "Vandaag is een belangrijke dag voor Microsoft. We hebben vijf miljard gebruikers, dat is een ontzettend aantal." Nadella is zich bewust van de veratnwoordelijkheid, maar heeft met Windows 10 grote ambities. Zeker wat betreft het imago van Windows. "We willen gaan van mensen die Windows nodig hebben, naar mensen die Windows kiezen en er van houden," zegt Nadella.

Cortana
Een belangrijke (maar enigszins voorspelbare) aankondiging is de komst van de spraakassistent in Windows Phone naar Windows 10, en dus je pc. Dat wil zeggen dat je op elk modern Windows 10 toestel een persoonlijke assistent hebt zitten.

Meer smartphoneapps
Andere nieuwigheden zijn de komst van een Action Center waar je snel een aantal instellingen (zoals wifi) kan wijzigen. Maar ook de menus zelf kregen een frisser design. Tegelijk komen er nieuwe standaard toepassingen voor contacten, kaarten, foto's en muziek. Ook de gloednieuwe browser, momenteel bekend als Project Spartan, wordt bevestigd.
In april schreven we al dat Microsoft met Universal Apps ontwikkelaars toelaat om één app te schrijven die op alle platformen draait. Wat we toen nog niet wisten was dat Windows 10 eveneens op alle platformen zou draaien.
Dat heeft een onrechtstreeks positief gevolg voor tablets en smartphones op Windows. Ontwikkelaars die voor een pc of tablet ontwikkelen, hebben er zo ook een app bij voor smartphones op Microsoft's besturingssysteem. Een belangrijk wapen in de concurrentiestrijd met Android en iOS.
Antwoord
#4
Upgraden naar Windows 10 Enterprise zal niet gratis zijn

Microsoft maakte bij de presentatie van Windows 10 bekend dat gebruikers van Windows 7, Windows 8.1 en Windows Phone 8.1 gratis kunnen upgraden naar het nieuwe besturingssysteem gedurende het eerste jaar.
Daar is echter een uitzondering op en dat zijn de grote bedrijven die gebruik maken van een Enterprise-versie.

Bedrijven die gebruik maken van de duurdere enterprise-versies van Windows zullen ook voor Windows 10 Enterprise de portemonnee moeten trekken. Hoe groot deze groep precies is maakte Microsoft niet bekend. Veel midden- en kleinbedrijf maken gebruik van Windows 7 Professional of Windows 8(.1) Pro, zij kunnen dus wel gewoon gratis upgraden gedurende het eerste jaar.

Elke consument of bedrijf dat gedurende het eerste jaar upgrade naar Windows 10 vanaf een niet enterprise-versie kan dit kosteloos doen. Ook in de toekomst zal voor deze versie van Windows niet hoeven te worden betaald.
Gebruikers die te lang wachten en het eerste jaar na de lancering van Windows 10 gebruik blijven maken van Windows 7 of Windows 8(.1) zullen wel vervolgens wel moeten betalen om te upgraden.
Hoeveel een Windows 10-licentie gaat kosten is nog onduidelijk
Dat enterprise-gebruikers wel moeten betalen voor een licentie zal voor hen niet echt als een verrassing komen. Microsoft hoopt bij particulieren en het midden- en kleinbedrijf het licentiebedrag terug te verdienen via verkopen in de Windows Store. Enterprise-gebruikers zullen de Windows Store waarschijnlijk uitschakelen voor hun gebruikers. Daarnaast zijn enterprise-versies van Windows een stuk geavanceerder en uitgebreider, zo zijn deze ook specifieker te beheren.
Bij normale Windows-versies worden updates nog weleens gepushed zodat deze direct worden geïnstalleerd. Dit gebeurt niet bij enterprise-versies, deze bepalen zelf wanneer ze updates doorvoeren, ook biedt Microsoft langer ondersteuning voor deze versies.
Een enterprise-versie is dan ook meer geschikt om in te zetten bij gevoelige systemen. Zoals in een ziekenhuis of een luchtverkeersleider.
Antwoord
#5
Ik gebruik nu al een week Windows 10 en werkt Super goed
,enkel nog beetje kinderziekten bij het action center,maar voor de rest kan ik met All mijn programma's werken.
Antwoord
#6
(02-02-2015, 18:14)murdock schreef: Ik gebruik nu al een week Windows 10 en werkt Super goed
,enkel nog beetje kinderziekten bij het action center,maar voor de rest kan ik met All mijn programma's werken.

Zit de muziekspeler Windows Media Player ook in Windows 10?
Antwoord
#7
Windows media player zit ook in de 10 en die ondersteunt nu ook MKV bestanden, maar wat ik niet krijg zijn de subs, met de vlc geen probleem maar denk dat nog kinderziektes zijn.
die verschilende bureau bladen is een mooie toevoeging, dit kenden ze reeds bij apple, het zou leuk zijn moest je deze kunnen gekruiken met de muis door op schrolwiel te, kliken zoals bij de mac.
maar verder werkt alles super en ik vind de lay-out zeer mooie.het gaat de goede kant uit en de vervelende dingen zoals die charm bar die kwam op beeld als je recht in het scherm ging met je cursor is ook verdwenen.
Het start menu is ook terug en anders dan bij xp en 7 maar vind het goed.er zijn nog altijd dingen die beter kunnen maar microsoft heeft zijn les geleerd en luistert nu naar zijn gebruikers.
Deze week zou ook de technical preview komen voor de phoon ik ben benieuwd.
Antwoord
#8
je kan die al downen bij microsoft als tester Wink
Antwoord
#9
Natte
ik heb de Technical Preview van de 10 via deze site

http://windows.microsoft.com/nl-be/windows/preview-iso

ik moet zeggen het super goed werkt en bij het opstarten kan je kiezen tussen opstarten met de 10 of voor de roll back. dan heb je terug het vorige syteem op je pc.

ik heb nu ook de technical previeuw nu van de nieuwe word,exel en powerpiont via de beta store in de 10.

als er nog vragen zijn hoor ik het graag
Antwoord
#10
Windows 10 zet in op spraakbesturing
21.01.15

De digitale assistent Cortana krijgt in het nieuwe besturingssysteem Windows 10 een prominente rol. Microsoft stelde vandaag versie 10 voor van zijn vlaggenschip Windows.
Microsoft-manager Joe Belfiore demonstreerde hoe Cortana ook op een pc met Windows 10 als persoonlijke assistent kan worden ingezet.
Volgens Belfiore is Cortana de tot op vandaag persoonlijkste spraakassistent die bestaat. De functie helpt mee bij verscheidene programma’s, zoals de zoekmachine Bing.
Windows 10 komt nog dit jaar op de markt.
Windows 10 Final : Cortana intelligent personal assistant
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)