DAB+ Belgie op laag pitje
#1
Terwijl in Nederland volop aandacht is voor digitale radio in de ether stagneert in België de uitrol hiervan. De VRT voert wel tests uit evenals provider Norkring en de RTBF.

In Nederland vindt momenteel de week van de digitale radio plaats, waarmee radiostations, distributeurs en aanbieders van ontvangstapparatuur Digital Radio Plus (DAB+) met elkaar promoten. Opvallend genoeg is in buurland België nog amper sprake van DAB+ en op korte termijn komt daar geen verandering in. De VRT, RTBF en provider Norkring doen wel proeven samen met enkele lokale radiozenders. Nostalgie, Q Music en Joe FM doen vooralsnog in het geheel niet mee aan DAB en hebben daar ook nog geen plannen voor aangekondigd.

VRT nog in testfase DAB+

DAB bestaat wel degelijk in België. De VRT zendt al sinds eind negentiger jaren uit in DAB, maar dan wel in de oude MPEG2 uitzendnorm. Pas sinds afgelopen voorjaar is de VRT begonnen met een DAB+ test. Nadat daar afgelopen zomer Radio 2-Westvlaanderen op uitzond, is dit nu VRT Radio 1. Daarbij wordt in HE-AAC formaat uitgezonden met 80 kbps wat een uitstekende kwaliteit oplevert. De VRT had eind september nog geen concrete plannen de oude DAB-zenders om te schakelen naar DAB+, maar onderzoekt dit wel. De voordelen zijn betere ontvangst (bij een matig signaal is door de efficiëntere foutcorrectie het geluid toch goed, in tegenstelling tot het oude DAB dat zeer storingsgevoelig is) en een grote bandbreedtewinst. Zo zou de VRT dan ook alle vijf regionale versies van Radio 2 kunnen uitzenden. Ook de RTBF heeft een DAB+ test, maar DAB-signalen van de RTBF zijn vrijwel uitsluitend in Brussel en delen van Wallonië te ontvangen. De DAB-signalen van de VRT bereiken grote delen van zuid-Nederland, maar het signaal is erg storingsgevoelig zolang de oude DAB-norm wordt uitgezonden.
Antwoord
#2
In november komt BBC World Service er ook nog bij op DAB+
Antwoord
#3
Q-Music, Joe FM en Nostalgie zweren nog altijd bij hun FM maar als binnen 10 à 15 jaar FM zal afgeschakeld worden zullen ze wel verplicht om op de kar te springen zoniet dan zullen die zenders enkel via de digitale TV platformen en op internet te beluisteren zijn wat tot gevolg heeft dat er een pak minder luisteraars zullen zijn, hebben ze dan een reden om hun radio station op te doeken.
Het is dus springen of verdrinken.
Antwoord
#4
(13-10-2015, 19:33)apestaart12 schreef: Q-Music, Joe FM en Nostalgie zweren nog altijd bij hun FM maar als binnen 10 à 15 jaar FM zal afgeschakeld worden zullen ze wel verplicht om op de kar te springen zoniet dan zullen die zenders enkel via de digitale TV platformen en op internet te beluisteren zijn wat tot gevolg heeft dat er een pak minder luisteraars zullen zijn, hebben ze dan een reden om hun radio station op te doeken.
Het is dus springen of verdrinken.

denk dat het te maken heeft omdat norkring het uitbaat en ze met telenet ook al geen succes verhaal hadden,
ook kost het heel veel voor de DAB+ licentie dat men extra mag bijbetalen naast de fm en dat er nog niet veel mensen al DAB(+) hebben.
zal wel worden dat ze gaan verplicht worden,ook moet er meer muxen vrij komen zodat er meer radio's op de kar kunnen springen.
Antwoord
#5
(13-10-2015, 21:37)natte schreef:
(13-10-2015, 19:33)apestaart12 schreef: Q-Music, Joe FM en Nostalgie zweren nog altijd bij hun FM maar als binnen 10 à 15 jaar FM zal afgeschakeld worden zullen ze wel verplicht om op de kar te springen zoniet dan zullen die zenders enkel via de digitale TV platformen en op internet te beluisteren zijn wat tot gevolg heeft dat er een pak minder luisteraars zullen zijn, hebben ze dan een reden om hun radio station op te doeken.
Het is dus springen of verdrinken.

Verplicht uitschakelen zoals in Holland

goedkoper maken van de licentie voor DAB+ om daarop te mogen uitzenden,
heb gehoord dat 50.000€ is voor een DAB+ licentie voor enkele jaren.
Antwoord
#6
(13-10-2015, 04:00)master-magic schreef: In november komt BBC World Service er ook nog bij op DAB+
Da's leuk.
Ik luister nu al in de auto naar Duitstalige radio (BRF) via DAB, dan ook nog eens wat Franstalig (La Première), Spaanstalig (Radio Exterior, neem ik op voorhand op met de schotel), Portugees talig (1/2 uurtje per dag op de Spaanse radio Exterior) nu nog BBC World voor het Engels.
En nieuws+ gebruik ik ook heel veel.
Antwoord
#7
(14-10-2015, 16:28)natte schreef: dat is wel duur

denk je dat voor fm goedkoper is?????
daar kruipt veel geld in hoor,en is maar voor enkele jaren,en daarna weer betalen,en dan heb je nog de sabam kosten niet mee gerekend.
komt dan nog veel bij,
snap soms niet hoe sommige radio's tegenwoordig nog het hoofd boven water kunnen houden,ze doen hun hobby zeer graag kennelijk,
zijn nog enkele landelijke radio's die het moeilijk hebben maar toch verder doen.
Antwoord
#8
(14-10-2015, 20:08)natte schreef: heb jij dan een dab+ radio boulder? en welke antenne?
In mijn auto, of zou dat gewoon DAB zijn?
In elk geval, op het schermpje verschijnt altijd DAB+, maar misschien is dat gewoon downwards compatible.
Ik zet hem in elk geval altijd op digitaal, maar als ik dan in een tunnel kom, schakelt hij over op FM (als die zender ook op FM beschikbaar is, met Nieuws+ of de BRF zenders gaat dat niet).
Antwoord
#9
(14-10-2015, 21:55)boulder schreef:
(14-10-2015, 20:08)natte schreef: heb jij dan een dab+ radio boulder? en welke antenne?
In mijn auto, of zou dat gewoon DAB zijn?
In elk geval, op het schermpje verschijnt altijd DAB+, maar misschien is dat gewoon downwards compatible.
Ik zet hem in elk geval altijd op digitaal, maar als ik dan in een tunnel kom, schakelt hij over op FM (als die zender ook op FM beschikbaar is, met Nieuws+ of de BRF zenders gaat dat niet).

als je een goeie antenne hebt in je auto kan je normaal gezien de VRT DAB+ test ook ontvangen,dat is momenteel Radio1,
of de andere 7 zenders zoals Club FM,Topradio,FG,Radio Stad,Familyradio.
als je die ook ontvangt heb je DAB+,zoniet heb je enkel DAB voor de vrt zenders dat ook overgaan naar DAB+ binnen afzienbare tijd,
ze zijn momenteel nog aan het bekijken of ze het al doen en of ze ook nog DAB gaan ondersteunen.
er zal wel overgangsfase zijn van DAB naar DAB+
Antwoord
#10
(14-10-2015, 22:20)master-magic schreef: als je een goeie antenne hebt in je auto kan je normaal gezien de VRT DAB+ test ook ontvangen,dat is momenteel Radio1,
of de andere 7 zenders zoals Club FM,Topradio,FG,Radio Stad,Familyradio.
als je die ook ontvangt heb je DAB+,zoniet heb je enkel DAB voor de vrt zenders dat ook overgaan naar DAB+ binnen afzienbare tijd,
ze zijn momenteel nog aan het bekijken of ze het al doen en of ze ook nog DAB gaan ondersteunen.
er zal wel overgangsfase zijn van DAB naar DAB+

Ik heb het eens getest, hij vindt wel de muxen daarvan, en ik krijg er ook wel muziek uit, maar het is aan/uit/aan/uit.
De ontvanger zal dus DAB+ compatible zijn, maar de antenne niet krachtig genoeg, ofwel moeten er nog zendmasten bijkomen die het uitzenden.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)