Telenet, Proximus wijzigen privacybeleid voor gerichte tv-reclames
#1
Telenet en Proximus hebben overeenstemming bereikt met de Privacy Commissie met betrekking tot het beleid behorende bij het gericht zenden van relevante reclame op tv. Proximus en Telenet breiden hun tv-reclameaanbod uit op basis van het persoonlijk kijk- en/of surfgedrag van de klant.  

De Privacy Commissie boog zich over deze nieuwe vorm van meer gepersonaliseerde tv-reclame en vond samen met de operators het gewenste evenwicht tussen de bedrijfsbelangen en de privacy van de klant, zo laat het weten. 

De twee telecombedrijven willen de kijkvoorkeur van de klant gebruiken om de klant gerichte tv-reclame te kunnen aanbieden van derden (omroepen en adverteerders) en voor direct marketingdoeleinden. Als de klant daarmee instemt, wil Telenet daarbij ook zijn surfgedrag verzamelen en gebruiken. Beide operators stellen hiervoor verschillende formules ter beschikking waarbij de klant zelf kan aangeven welke informatie over hem verwerkt mag worden en voor welk doel. 

Er werd met beide bedrijven overeengekomen rekening te houden met de strengere vereisten inzake toestemming die in werking treden vanaf mei 2018 wanneer de Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing zal worden. Nieuwe klanten zullen vanaf dan voor gerichte tv-reclame uitdrukkelijk toestemming moeten geven, en bestaande klanten wiens toestemming eerder impliciet werd verkregen, zullen eraan worden herinnerd dat ze steeds hun privacy-instellingen kunnen aanpassen.

Telenet past privacybeleid aan 
Telenet laat weten in een reactie weten in het aangepaste privacybeleid vier verschillende privacy niveaus te hanteren, waarvan de klant op elk moment kan aangeven welk niveau hij verkiest en welke data hij wenst te delen met Telenet. Het bereikte akkoord met de Privacy Commissie houdt in dat Telenet een aantal verduidelijkingen moet aanbrengen in zijn beleid. Zo zal bijvoorbeeld expliciet worden vermeld dat er voor het ontvangen van gerichte televisiereclame ook beroep wordt gedaan op data van derde partijen zoals Bisnode.  

Wie klant wordt bij Telenet na mei 2018, zal standaard ingedeeld worden in niveau 2 ‘gericht’ en zal niet automatisch gerichte TV reclame ontvangen.
Antwoord
#2
De Belgische provider Telenet gaat zijn privacybeleid aanpassen en daarin de 'toestemming van gebruikers' meer centraal stellen. Telenet doet dat in samenspraak met de Privacycommissie, die een onderzoek instelde omdat Telenet een opt-out hanteerde voor gepersonaliseerde tv-reclame.

De staatssecretaris voor Privacy, Philippe De Backer, meldt volgens De Redactie dat de Privacycommissie en Telenet tot een overeenstemming zijn gekomen over de aanpassingen. Telenet gaat de privacyvoorwaarden nu zo aanpassen dat klanten expliciete toestemming moeten geven voor het delen van gegevens met de provider.

Vorig jaar in september paste Telenet zijn privacyvoorwaarden aan, omdat de provider begon met het weergeven van gepersonaliseerde tv-reclame. Daarbij worden gerichte tv-reclameblokken weergegeven op een aantal zenders, aan de hand van een door algoritmes opgesteld kijkprofiel. Hierbij hanteerde Telenet een opt-outmodel. Klanten die hun kijkgedrag niet wilden delen, moesten dat aangeven door hun privacy-instellingen zelf aan te passen.

Dat Telenet voor een opt-out in plaats van opt-in koos, kwam de provider op kritiek te staan. De staatssecretaris voor Privacy liet een onderzoek instellen door de Privacycommissie. Philippe De Backer is tevreden over het resultaat. Hij stelt dat gerichte reclameboodschappen moeten kunnen, maar dat klanten dan wel moeten weten dat hun gegevens daarvoor worden gebruikt en opgeslagen.

Wanneer Telenet zijn nieuwe beleid laat ingaan, is nog niet duidelijk. Op het moment van schrijven staat het privacybeleid van 13 september 2016 nog op de Telenet-website. Waar Telenet kritiek op kreeg, was punt 7 van het beleid. Telenet hanteerde daarbij voor klanten met een Digicoder als standaardinstelling 'Niveau 3: Persoonlijk'.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)