Tv-Digitaal.info
Windows 10 krijgt gloednieuwe standaardbrowser - Afdrukversie

+- Tv-Digitaal.info (https://tv-digitaal.info)
+-- Forum: Toogpraat (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Toogpraat (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Topic: Windows 10 krijgt gloednieuwe standaardbrowser (/showthread.php?tid=1029)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15


RE: Windows 10 krijgt gloednieuwe standaardbrowser - Dimira - 01-08-2015

Nu vandaag de eerste crach gehad.Ik kreeg hem dan niet meer uit heb dan gewoon alles losgekoppeld,en ingestoken en ook de bzterij er uit genomen.Hij starte nog niet direct op maar enkele minuten later wel.dat zal je dus wel vaker meemaken als je die nu installeert maar dat zal welicht binnen 6 maand ook zijn,maar wel minder.


RE: Windows 10 krijgt gloednieuwe standaardbrowser - Dreekes - 02-08-2015

(01-08-2015, 22:06)natte schreef:
(29-07-2015, 10:20)Dimira schreef: Ik heb net die W10 gedownload maar ik denk dat het bujna een uur duurt voor dat hij ermee klaar is.

Ja het duurt heel lang raar op andere pc maken ze er niets van geen verwittigingen

Bij mij werd die gisteren automatisch gedownload zonder verwittiging. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat m'n die kon downloaden wanneer men wou. Ik ben dan tijdens dit proces vlug naar Windows instellingen gegaan en automatische installatie geblokkeerd zodat ikzelf kan bepalen wanneer ik installeer. IK dacht dat men een heel jaar de tijd had voor installatie, maar owee je krijgt max. 3 dagen de tijd nl. vandaag, morgen of overmorgen; het uur mag jezelf bepalen. Ik stelde in op vandaag om 9u maar bij het openzetten kreeg ik nog een uur de tijd om al m'n werk op te slagen. En opnieuw een melding voor installatie binnen de 3 dagen. Ik heb het nu ingesteld op dinsdagavond 21 u. En dinsdag zal ik waarschijlijk weer kunnen verlengen voor 3 dagen...Ik ga dit zo doen tot wanneer ik in verlof ben en meer de tijd heb. Microsoft verplicht de mensen bijna tot overgaan naar het nieuwe Windows 10! Ik vind dat m'n toch zelf een dag kan bepalen binnen dat jaar wanneer je het wilt installeren. Ik heb het mij al beklaagd dat ik die versie heb gereserveerd, want in W8.1 had ik tot nu toe geen enkel probleem.


RE: Windows 10 krijgt gloednieuwe standaardbrowser - Dimira - 02-08-2015

zorro,omdat hier toch maar één slimme man op het forum zit vraag ik het aan jou.Zijn er meer dan 5 achtergronden beschikbaar?vroeger kon je bij W8.1 znog vele achtergronden downloaden,maar nu vind ik dit nergens meer terug.


RE: Windows 10 krijgt gloednieuwe standaardbrowser - zorro123 - 02-08-2015

(02-08-2015, 14:59)Dimira schreef: zorro,omdat hier toch maar één slimme man op het forum zit vraag ik het aan jou.Zijn er meer dan 5 achtergronden beschikbaar?vroeger kon je bij W8.1 znog vele achtergronden downloaden,maar nu vind ik dit nergens meer terug.Normaal denk ik het niet master.Dat zou niet mogen.Al is er al iema,d bij de concurent met problemen,met de download.Normaal om en bij het uur als alles goed verloopt.Er verschijnt een circel met een bandje er op en dat geeft het aantal percent aan.dus die moet helemaal rond draaien.

bureau-achtergronden zeer zeker, 
instellingen > persoonlijke instellingen > thema's > thema's instellingen > meer thema's van internet downloaden


RE: Windows 10 krijgt gloednieuwe standaardbrowser - Dimira - 02-08-2015

Ik denk dat die automatiqche de normale versie is.En die van mij de profesionele,omdat ik dus ook nog geen bericht had ontvangen.of zoals bij natte hij niet van zelf was op gestart.


RE: Windows 10 krijgt gloednieuwe standaardbrowser - Dimira - 02-08-2015

(02-08-2015, 19:47)natte schreef:
(02-08-2015, 19:30)Dimira schreef: Ik denk dat die automatiqche de normale versie is.En die van mij de profesionele,omdat ik dus ook nog geen bericht had ontvangen.of zoals bij natte hij niet van zelf was op gestart.

heb jij die profesionele dan gekocht, normaal geven ze windows 10 home. de windows 10 profesionele is voor bedrijven

Nee,natuurlijk niet.Maar ik heb het ergens gelezen als je die downloads forseerde dat je dan de profesionele versie kreeg.En daarom denk ik diegene die gewoon zichzelf oploasen dat dit de klasieke versie is.Zelf zal er niet veel verschil zijn denk ik.


RE: Windows 10 krijgt gloednieuwe standaardbrowser - master-magic - 03-08-2015

Inmiddels is het 29 juli geweest en is de uitrol van Windows 10 begonnen. De kans is groot dat je nog niet in bezit bent van de Windows upgrade die Windows 10 heet. Dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat er een bepaalde volgorde is in het toebedelen van het besturingssysteem. Als eerste zijn de insiders aan de beurt. Dat zijn diegenen die meegeholpen hebben aan de ontwikkeling van Windows 10 door de preview-versies te testen. Daarna is het de beurt aan hen die zich hebben ingeschreven voor Windows 10, daarna volgt de rest.

Hoelang duurt de installatie van de upgrade?
Dat duurt gemiddeld een uur. Het kan verschil maken of je over een nieuwer of een wat ouder apparaat beschikt. Bij nieuwere pc's kan de upgrade in twintig minuten gepiept zijn. Als je een exemplaar gereserveerd hebt, zorgt Microsoft ervoor dat de bestanden automatisch worden gedownload. Microsoft geeft een melding wanneer je kunt beginnen met installeren.

Welke Windows-editie krijg ik bij deze gratis upgrade?
Bij het upgraden krijg je dezelfde Windows-editie die je al hebt. Als je bijvoorbeeld Windows 7 Home Premium hebt, dan krijg je Windows 10 Home.

Is het verstandig om Windows 10 al meteen te installeren?
Even afwachten kan geen kwaad. Hoewel Windows 10 in het Insider-programma uitvoerig is getest komen er zeker nog een aantal kinderziekten aan het licht. Bovendien is er geen dwingende reden om te upgraden want Windows 7 en Windows 8 krijgen nog tot respectievelijk januari 2020 en januari 2023 beveiligingsupdates. Natuurlijk moet je er rekening mee houden dat je in ieder geval de overstap naar Windows 10 voor 29 juli 2016 maakt. Microsoft biedt de upgrade immers tot die datum gratis aan. Daarna zal er voor de upgrade betaald moeten worden. Dat scheelt je $ 119 in je portemonnee. Het betreft dan de Home versie, voor de pro-versie betaal je dan $ 199,99. De genoemde prijzen zijn onder voorbehoud omdat de Nederlandse prijzen nog niet vrijgegeven zijn.

Windows 10 op USB-stick

Steeds meer laptops beschikken niet meer over een dvd-speler. Vandaar dat Microsoft Windows 10 op een USB-stick gaat leveren. Op deze manier kunnen gebruikers ook op een dunne laptop Windows 10 installeren. Er zijn nog geen Europese webwinkels die de USB-stick al hebben opgenomen in hun assortiment, waarschijnlijk gebeurd dat wel op korte termijn.


Updates en ondersteuning
Stel dat je over twee jaar een nieuwe pc koopt dan krijg je tien jaar ondersteuning van Microsoft. Bij vorige versies kreeg je ook tien jaar ondersteuning maar die ging in op het moment dat het besturingssysteem werd uitgebracht. Pech heb je als de hardware er binnen die tien jaar mee kapt. Je licentie is daarmee ook verlopen en dus ook de ondersteuning die Microsoft geeft. Onbekend is hoe Microsoft gaat volgen wanneer de licentie wordt geactiveerd en wanneer de ondersteuning moet eindigen. Aan de andere kant is de kans groot dat je geen tien jaar met een pc doet. Je zal dan, met de koop van een nieuwe pc opnieuw de tienjarige ondersteuning krijgen. Of dat in de praktijk gaat werken is een ander verhaal.

Universele apps

Het gratis maken van Windows 10 moet vooral zorgen voor uitbreiding van het app-aanbod op het platform, waardoor een betere positie op de telefoonmarkt voor Microsoft te behalen valt. Vanaf Windows 10 gaat Microsoft voor universele apps die ook op de Windows-telefoon te vinden zijn. Of een en ander een succes wordt hangt ervan af of ontwikkelaars de weg vinden naar Windows. Zonder ontwikkelaars geen apps. Zonder apps geen groei in de telefoonmarkt en daar gaat het Microsoft toch om.

Nieuw in Windows 10
Dat het startmenu in Windows 10 terug is wisten we al. Na veel geklaag van gebruikers over het ontbreken daarvan in Windows 8(.1) heeft Microsoft eieren voor z'n geld gekozen. De knop zit, net als bij Windows 7, linksonder in de taakbalk. Een klik op de startknop levert een overzicht op van apps, mappen en interactieve widgets. De zoekbalk in het startmenu doorzoekt niet alleen de computer maar ook het internet.
In Windows 10 werken apps in een venster in plaats van schermvullend. Dat heeft als voordeel dat je niet meer hoeft te switchen naar het bureaublad om de app af te sluiten. Bovendien kent Windows 10 het startblad (tegeltjesscherm) niet meer. Dus Windows 10 start met het bureaublad op.
Met Task View, dat je als knop in de taakbalk kan vinden, kun je meerdere bureaubladen aanmaken, waartussen gemakkelijk gewisseld kan worden. In Windows 10 is alles weer terug in een venster. Of je nu de Windows Store opent of een andere handige app, je kunt net als in voorgaande versies van Windows de vensters weer minimaliseren, maximaliseren of afsluiten. Je kunt vensters met elkaar uitlijnen en rangschikken.
Microsoft Edge is de nieuwe browser in Windows 10.
Een citaat van de site van Microsoft:

Windows 10 beschikt over Microsoft Edge, een volledig nieuwe browser waarmee je het web nog intenser beleeft. Schrijf of typ je aantekeningen rechtstreeks op de webpagina’s en deel deze met anderen, lees online artikelen zonder te worden afgeleid en bewaar je favoriete stukken voor een later moment. Als je daarnaast Cortana activeert, heb je direct toegang tot de belangrijkste handelingen – zoals het maken van reserveringen of het lezen van recensies – zonder de pagina waar je in zit te hoeven verlaten.  

Edge werkt snel en vloeiend. Zeker ten opzichte van Chrome en Firefox als er in die browsers verschillende tabs openstaan. De oorzaak dat Edge sneller werkt is waarschijnlijk het nog niet ondersteunen van extensies. Dat levert behoorlijk wat nadelen op. Bijvoorbeeld in het geval je een wachtwoordmanager gebruikt. Flash en pdf worden wel ondersteund, al is er de mogelijkheid om Flash uit te schakelen.

Helaas krijgt de browserconcurrentie het lastiger om voet aan de grond te krijgen in Windows 10. Niet alleen maakt Microsoft daarbij de eigen browser weer de standaard, het maakt het ook lastiger om die status aan een andere browser toe te kennen. Denk daarbij aan Firefox en Chrome. In dit artikel lees je waarom het lastig is om een andere browser als standaard in te stellen.


Een ander nadeel is dat Bing als standaard zoekmachine is ingesteld. De vraag is maar of het tot de mogelijkheden behoort om een andere zoekmachine toe te voegen.

Cortana is de nieuwe spraakgestuurde digitale assistent, die overigens nog niet beschikbaar is in het Nederlandse taalgebied.

Updates
Gebruikers van de Home-editie kunnen niet meer kiezen op welke manier updates geïnstalleerd kunnen worden. Updates zullen automatisch geïnstalleerd worden zonder enige kennisgeving vooraf. Gebruikers van Pro of Enterprise edities kunnen nog wel update opties instellen. Volgens Microsoft wil het op deze manier alle Windows exemplaren op dezelfde actuele versie brengen. Het oogmerk van Microsoft in deze is het voorkomen van compatibiliteitsproblemen.

Windows 10 herinstalleren nadat de upgrade is uitgevoerd
Is het mogelijk om een schone installatie te doen als je problemen hebt met een pc of laptop?

Het antwoord dat Microsoft daarop geeft is:

Ja! Als je de upgrade naar Windows 10 succesvol hebt afgerond als gevolg van het gratis upgrade aanbod, heb je de mogelijkheid om Windows 10 schoon te herinstalleren op het zelfde systeem. Dit geldt zowel tijdens als na de gratis upgrade periode van een jaar, waarbij je Windows niet opnieuw hoeft aan te schaffen, en ook geen onderliggend besturingssysteem van waaruit je de upgrade hebt uitgevoerd opnieuw hoeft te installeren.

Maar hoe je van het installatiebestand een iso-bestand maakt is mij niet duidelijk. In ieder geval is het mogelijk om een schone installatie uit te voeren.

Online tool Microsoft om Windows 10-update te forceren
Veel gebruikers hebben de update nog niet gekregen, ondanks dat ze die hebben “gereserveerd”. Maar via de tool op de site van Microsoft kunnen gebruikers het Windows 10 iso-bestand op de achtergrond downloaden en daarna op elk moment installeren. Het iso-bestand heeft een grootte van 3GB. Je hebt de keuze om de pc direct te updaten of een usb-stick klaar te maken voor gebruik.

Hoe ga je te werk?
Ga naar de site om de tool te downloaden en klik op de knop:

Download de versie die je nodig hebt.

Als de download binnen is klik je het installatiebestand (MediaCreationTool) aan om de set-up te starten.

Kies voor een van de geboden opties.

Kies de taal en versie. Kijk even bij de eigenschappen van Deze computer als je niet weet welke verie van Windows 8.1 je nu hebt.

Maak de keus of je het iso-bestand direct op een stick wilt zetten of om het iso-bestand op te slaan. Sla je het op dan moet je het op een dvd-schijf branden om Windows 10 te kunnen installeren.

Als laatste stap kun je er voor kiezen om de downloadlocatie te openen of het bestand meteen op een dvd te branden.

Heb je ervoor gekozen om een iso-bestand te downloaden dan kun je, indien gewenst, MediaCreationTool nogmaals opstarten om er alsnog een usb-stick van te maken.

Let op! Bij het maken van een usb-stick moet je mogelijk de virusscanner uitzetten. Het een en ander kan wat tijd in beslag nemen.

Hiermee is de vraag hoe je een installatiemedium voor een schone installatie maakt meteen beantwoord.

Installatie vanaf een medium
 
In tegenstelling hoe je normaal gesproken een installatie doet moet je in dit geval de computer niet vanaf een dvd- of usb-stick opstarten. Nee, hoe tegenstrijdig dit misschien ook klinkt, de upgrade naar Windows 10 doe je op een draaiend systeem. Start je namelijk vanaf een medium op dan kun je alleen voor een schone installatie gaan.

Als Windows 7 of 8.1 draait dan doe je de dvd in de lade of sluit je de stick aan op de computer. Klik in de verkenner op de driveletter en kies voor setup.exe. Volg de aanwijzingen die je tijdens de installatie voorgeschoteld krijgt en in tijd van ongeveer een uur is je Windows 7 of 8.1 machine omgetoverd tot een Windows 10 machine.


Drivers
De automatische driver-update voor videokaarten van Nvidia was de mist ingegaan doordat Microsoft verouderde drivers aanbood. Veel gebruikers hadden via de website van Nvidia al nieuwere drivers geïnstalleerd maar die werden door de Windows Update overschreven met oudere drivers. Gelukkig heeft Microsoft dit probleem uit de wereld geholpen door de nieuwste drivers in de upgrade naar Windows 10 mee te geven.

Dat wil niet zeggen dat je geen problemen kunt verwachten met drivers van andere merken. Werkt een driver niet goed onder Windows 10? Ga dan direct naar de fabrikant van de hardware om te zoeken naar driver(s) die wel geschikt zijn voor Windows 10.

Windows 10 en privégegevens
Citaat uit het artikel van de consumentenbond:

Consumenten die erg gesteld zijn op hun privacy kunnen Windows 10 beter niet met de aanbevolen standaardinstelling op hun computer installeren. Dat stelt de Consumentenbond die het nieuwe besturingssysteem uitprobeerde. Bij de standaardinstallatie wordt namelijk ook een reeks internettoepassingen op de pc gezet die toegang krijgen tot veel persoonlijke gegevens.

In het artikel staat een link naar een stappenplan om privacy-instellingen aan te passen.

Ik zou zeker het stappenplan nagaan en, in het nieuwe Privacymenu van Windows 10, de opties benutten die je privacy waarborgen.


RE: Windows 10 krijgt gloednieuwe standaardbrowser - zorro123 - 03-08-2015

wat die nieuwe browser betreft : privacy windows edge,
en hun algemene microsoft-privacyverklaring


RE: Windows 10 krijgt gloednieuwe standaardbrowser - master-magic - 03-08-2015

Windows 10 is sneller, gebruiksvriendelijker en beter. Het is kortweg alles wat Windows 8 had moeten zijn. Maar er is natuurlijk ook een keerzijde aan de medaille: de softwaregigant neemt het steeds minder nauw met onze privacy.

Microsoft Privacy Statement

Zoals de miljoenen anderen die de afgelopen dagen Windows 10 installeerden, las u wellicht ook al de nieuwe verklaringen niet. Gewoon even 'akkoord' aanvinken en op 'volgende' klikken. 

Persoonlijke data
Maar de privacyverklaring van het softwarebedrijf voorspelt weinig goeds. Daarin staat namelijk dat Microsoft een hele waslijst aan persoonlijke data verzamelt.

Het bedrijf geeft onder meer iedere gebruiker een uniek ID, dat ze uitwisselen met adverteerders. Met het excuus om de surfervaring te verbeteren, verzamelt Windows allerlei informatie in mails, apps, netwerken, aankopen, etc. om het ID op te vullen met waardevolle info voor adverteerders.

Oplossing?
Bill Gates moet natuurlijk niet alles weten en daarom is er in Windows 10 echter een manier om de macht van het besturingssysteem wat in te perken.

Ga naar instellingen en klik vervolgens op het hangslotje om het privacymenu te openen. Het menu is onderverdeeld in dertien categorieën zoals locatie, camera, microfoon, berichten etc. Daar kan u naar voorkeur uw privacy strikter afschermen. 

Spraakbesturing
Verschillende blogs raden aan om Cortana, de spraakassistent van Windows 10, uit te schakelen. De voordelen zouden niet opwegen tegen de nadelen. De spraakassistent wilt u namelijk "leren kennen" en daarvoor gebruik ze zo veel mogelijk informatie. 

Advertenties
Via deze link schakelt u de persoonlijke advertenties in de nieuwe browser Edge uit en traceren de speciale cookies uw surfgedrag niet meer.

Deze maatregelen zijn natuurlijk niet waterdicht, maar beschermen de privacy nét iets meer dan de standaardinstellingen dat Windows hanteert.


RE: Windows 10 krijgt gloednieuwe standaardbrowser - zorro123 - 12-11-2015

Er is een nieuwe versie van windows 10 home versie, via windows update
volledig terug installeren met behoud van wat je op je pc hebt staan