Tv-Digitaal.info
Belgen tonen voor WK anderhalf keer zoveel interesse in tv's als Nederlanders - Afdrukversie

+- Tv-Digitaal.info (https://tv-digitaal.info)
+-- Forum: Toogpraat (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Toogpraat (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Topic: Belgen tonen voor WK anderhalf keer zoveel interesse in tv's als Nederlanders (/showthread.php?tid=2987)



Belgen tonen voor WK anderhalf keer zoveel interesse in tv's als Nederlanders - master-magic - 15-06-2018

Belgen hebben in de afgelopen tijd in de Pricewatch anderhalf keer zo vaak op tv's geklikt als Nederlanders. Dat komt vermoedelijk door het WK voetbal voor mannen, dat donderdagmiddag begint en waar België aan meedoet. Nederland is deze keer afwezig.

In de afgelopen maand lag het aantal clicks van Belgen naar tv's in de Pricewatch 43 procent hoger dan dat van Nederlanders, terwijl dat verschil in de vorige maand nog niet zichtbaar was. Het lijkt er niet op dat het verschil tussen Nederland en België komt door lagere prijzen en aanbiedingen; van de 25 populairste tv's hebben 22 dezelfde prijs, terwijl er twee in België een net iets lagere prijs hebben. Tv-fabrikanten en analisten rekenen er vaak op dat grote sporttoernooien tot hogere verkopen leiden.

De topdag was afgelopen zaterdag, toen Belgen relatief het meeste klikten. Op zaterdag bracht Tweakers in Belgische media naar buiten dat veel tv-aanbiedingen niet kloppen en dat in feite al langer dezelfde prijs gold voor de tv die in de aanbieding is.

Het verschil ligt niet zo hoog als twee jaar geleden voor het EK voetbal voor mannen. Toen lag het verschil in de weken voor het EK op 82 procent. Ook toen was België er wel bij en Nederland niet. Gegevens over 2014 ontbreken, omdat Belgische webwinkels toen nog niet in de Pricewatch stonden. In Nederland en België ligt de interesse voor tv's in aanloop naar het WK voetbal voor mannen hoger dan in de maanden ervoor, vermoedelijk door aanbiedingen die samenhangen met het toernooi.

Het laatste grote toernooi waar beide landen bij aanwezig waren, waren de Olympische Spelen in Zuid-Korea afgelopen winter. De cijfers daarvan zijn lastig te vergelijken, omdat dit toernooi vrijwel samenviel met de btw-actie van winkelketen MediaMarkt, die ook een piek veroorzaakt. Aanbiedingen veroorzaken pieken, zoals die voor oled-tv's in maart in België.

Eerder zei marktonderzoeker GfK al tegen het AD dat de tv-verkopen in Nederland achterblijven door het WK. De verkopen liggen nu 26 procent lager dan vier jaar geleden, toen Nederland wel meedeed.