Tv-Digitaal.info
NBCUniversal start in april volgend jaar met videostreamingdienst Peacock - Afdrukversie

+- Tv-Digitaal.info (https://tv-digitaal.info)
+-- Forum: Films & Series (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=78)
+--- Forum: Streaming Opties (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=93)
+--- Topic: NBCUniversal start in april volgend jaar met videostreamingdienst Peacock (/showthread.php?tid=3511)



NBCUniversal start in april volgend jaar met videostreamingdienst Peacock - master-magic - 18-09-2019

NBCUniversal heeft details over zijn eigen streamingdienst bekendgemaakt. Die krijgt de naam Peacock en start in april 2020. Wat een abonnement kost is nog niet bekend. Ook is nog niet duidelijk of de dienst in Nederland en België uitkomt.

NBC-logo

Als de dienst uitkomt zal er 15.000 uur aan materiaal op te zien zijn, schrijft NBCUniversal in een aankondiging. Het mediabedrijf bezit onder andere de rechten op de series The Office en Parks and Recreation. Ook komen er nieuwe producties die speciaal voor de streamingdienst worden gemaakt. Zo verschijnt er een reboot van Battlestar Galactica en een nieuwe serie Brave New World, gebaseerd op het gelijknamige sciencefictionboek van de Britse schrijver Aldous Huxley.

Universal Pictures gaat films uitbrengen op Peacock en komt ook met nieuwe producties voor de streamingdienst. Bekende franchies van Universal zijn onder andere de Fast & Furious, Bourne en Despicable Me. Ook animatiestudio DreamWorks is onderdeel van het concern.

De naam Peacock is verwant aan het NBC-logo dat is gebaseerd op pauwenveren. Wat een Peacock-abonnement gaat kosten, is nog niet bekendgemaakt. NBCUniversal zegt daar meer details over te geven als de release dichterbij komt. Wel zegt het bedrijf dat er verschillende abonnementsvormen komen, met en zonder advertenties.

NBCUniversal kondigde begin dit jaar al aan dat het met een eigen streamingdienst zou komen en daarbij werd ook gezegd dat de dienst in Europa uit zou komen. De Peacock-website die nu in het leven is geroepen laat in Nederland zien dat de dienst niet beschikbaar is in die regio.

https://peacock.nbcuniversal.com/


RE: NBCUniversal start in april volgend jaar met videostreamingdienst Peacock - master-magic - 18-01-2020

Peacock is de nieuwe online streamingdienst van NBCUniversal. Dit mediabedrijf heeft bekendgemaakt dat het Peacock in Amerika op 15 april op de markt brengt. In eerste instantie komt Peacock bij onder meer mediabedrijf Comcast beschikbaar. Vanaf 15 juli kan iedereen in Amerika online van de nieuwe streamingdienst gebruikmaken. NBCUniversal gebruikt onder meer de Olympische Spelen om Peacock in de markt te zetten. NBCUniversal bezit de Amerikaanse uitzendrechten van dit mondiale sportevenement. Dagelijks wordt via Peacock gedurende de Olympische Spelen live beelden aangeboden.

Gratis en betaald Peacock

Peacock gaat vanaf het begin 7.500 uur aan films, series en programma’s uit de eigen stal van NBCUniversal aanbieden. Kijken kan via twee abonnementen. De eerste mogelijkheid is het gratis abonnement. Na het inloggen kan zonder kosten naar de beschikbare content gekeken worden. Daarbij is wel reclame zichtbaar. Voor de volledig reclamevrije variant van Peacock moet het premium abonnement – kosten $9,99 per maand – gekocht worden. Peacock komt vooralsnog alleen in Amerika beschikbaar. De verwachting is dat de streamingdienst vanaf 2021 buiten Amerika in diverse landen op de markt komt.

Netflix

Voor Netflix betekent de komst van Peacock een nieuwe sterke tegenstander. Net als Amazon Prime Video, Disney+ en Apple TV+ zijn de eigenaren van deze streamingdiensten veel kapitaalkrachtiger dan Netflix. Met het lenen van veel geld probeert Netflix het aanbod van exclusieve en onderscheidende titels op peil te houden. Het raakt hierbij wel in een spagaat. Om leningen terug te betalen, moet het aantal abonnees omhoog. Een andere optie is het verhogen van de abonnementsprijs, iets dat Netflix deze week bijvoorbeeld in België heeft aangekondigd. Meer abonnees aan zich binden, wordt voor Netflix door de toenemende concurrentie echter steeds moeilijker. Een prijsverhoging van abonnementen kan tot gevolg hebben dat bestaande abonnees de streamingdienst de rug toe keren of downgraden naar een goedkopere abonnementsvorm wat voor omzetverlaging kan zorgen.