Omzet Belgische mobiele markt daalde 5 procent in Q3, groei aansluitingen geen compen - Afdrukversie +- Tv-Digitaal.info (https://tv-digitaal.info) +-- Forum: Toogpraat (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=8) +--- Forum: Toogpraat (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=9) +--- Topic: Omzet Belgische mobiele markt daalde 5 procent in Q3, groei aansluitingen geen compen (/showthread.php?tid=3546) |
Omzet Belgische mobiele markt daalde 5 procent in Q3, groei aansluitingen geen compen - master-magic - 07-11-2019 De groei in het aantal abonnementen heeft de Belgische mobiele markt op jaarbasis met 4,6 procent laten groeien tot meer dan 11,7 miljoen sims aan het einde van het derde kwartaal, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Ondanks de toename van het aantal klanten daalde de service omzet op de Belgische mobiele markt in het derde kwartaal met 5,2 procent tot EUR 706 miljoen. De toename van postpaid sims wordt aangedreven door de voortdurende migratie van prepaid. Het aantal prepaid aansluitingen is gekrompen tot minder dan 15 procent van de Belgische mobiele markt. Ook de kortingen die worden aangeboden op abonnementen in multiplay-bundels zorgt voor een toename in het aantal postpaid sims. De omzet blijft onder druk staan door de kortingen op multiplay-abonnementen, de EU-tariefplafonds voor internationale telefoongesprekken en sms berichten die per mei zijn ingevoerd, promotionele activiteiten en omzet uit 'buitenbundel verbruik' doordat steeds meer klanten overstappen op ‘all-in’ abonnementen. Orange leidt postpaid groei Hoewel alle het abonneebestand van alle drie de Belgische mobiele aanbieders is gegroeid, groeide Orange het snelst, aangedreven door zijn Love-multi-play-aanbod met aanzienlijke kortingen op mobiele diensten. Orange liet ook de kleinste daling van de service-omzet zien, een daling met 1,7 procent op jaarbasis, vergeleken met een daling van 7,4 procent bij Proximus en 6,1 procent bij Telenet. "Orange is heeft er overduidelijk geen problemen mee om zijn marges op te offeren om marktaandeel te winnen, aangezien de EBITDA-marge minder dan de helft van Telenet is", zegt Marion ter Welle, onderzoeksanalist van Telecompaper voor de Belgische markt. "De strategie lijkt te werken op de mobiele markt en zal zich waarschijnlijk voortzetten door meer vast-mobiele abonnees aan te trekken. De vaste activiteiten van Orange blijven klein met slechts 300.000 abonnees. Orange zal dit verder moeten opschalen zodat de marges kunnen verbeteren." |