Tv-Digitaal.info
Telenet ziet omzet Q2 3% dalen, impact van Covid-19 - Afdrukversie

+- Tv-Digitaal.info (https://tv-digitaal.info)
+-- Forum: Digitale Aanbieders (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Telenet (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=2)
+---- Forum: nieuwsberichten (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=91)
+---- Topic: Telenet ziet omzet Q2 3% dalen, impact van Covid-19 (/showthread.php?tid=3691)



Telenet ziet omzet Q2 3% dalen, impact van Covid-19 - master-magic - 30-07-2020

Telenet heeft over de eerste zes maanden van dit jaar een omzet gerealiseerd van EUR 1,272 miljard, 1 procent meer dan in dezelfde periode van 2019. Over het tweede kwartaal van 2020 daalde de omzet met 3 procent naar EUR 619,2 miljoen. De halfjaarlijkse nettowinst groeide met 230 procent naar EUR 184,9 miljoen, vooral dankzij lagere netto financiële kosten in de periode en lagere inkomstenbelastingen. De Belgische operator spreekt over 'robuuste' financiële prestaties.

De omzetgroei was wel met inbegrip van de impact van de overname van De Vijver Media (volledig geconsolideerd sinds 3 juni 2019) en de verkoop van kabelactiviteiten in Luxemburg (gedeconsolideerd vanaf 1 april 2020). Op rebased basis daalde de omzet in H1 2020 en Q2 van 2020 met bijna 3 procent en meer dan 5 procent jaar-op-jaar. Dit was het gevolg van beduidend lagere overige opbrengsten als gevolg van de COVID-19-pandemie. De overige opbrengsten buiten beschouwing gelaten waren de rebased opbrengsten voor beide periodes stabiel tegenover dezelfde periode van vorig jaar, in lijn met de verwachtingen van de operator.

Stijging aangepaste Ebitda

De aangepaste Ebitda bedroeg EUR 698,0 miljoen in H1 en EUR 352,4 miljoen in Q2, respectievelijk +5 procent en +2 procent jaar-op-jaar op gerapporteerde basis. Dit is met inbegrip van hierboven vermelde niet-organische impact. Op rebased basis steeg de aangepaste EBITDA met 2 procent jaar-op-jaar en was stabiel in vergelijking met Q2 van 2019. Dit kwam door lagere verkoop- en marketingkosten, alweer vanwege de impact van de COVID-19 pandemie, evenals de impact van de migratie van de klanten van SFR vorig jaar en een aanhoudend strakke kostenbeheersing.

De bedrijfsinvesteringen kwamen uit op EUR 297,6 miljoen in H1 2020, -3 procent jaar-op-jaar. Dit is goed voor ongeveer 23 procent van de halfjaaromzet. De opname van de voetbaluitzendrechten van de Britse Premier League in H1 2019 buiten beschouwing gelaten, stegen de bedrijfsinvesteringen met 12 procent jaar-op-jaar. In Q2 van 2020 daalden de investeringsuitgaven met 8 procent tot EUR 124,9 miljoen, wat overeenkomt met ongeveer 20 procent van de omzet. Dit weerspiegelde de impact van de COVID-19-pandemie.

Groei operationele kasstroom

De operationele vrije kasstroom kwam in H1 2020 uit op EUR 400,4 miljoen, tegen EUR 227,5 miljoen een jaar eerder. Exclusief de impact van IFRS 16 en de opname van de voetbaluitzendrechten bedroeg de rebased groei van de operationele vrije kasstroom in H1 2020 5 procent (+11% in Q22 2020).

De verwachting voor het boekjaar 2020 wordt bevestigd, met een daling van de rebased omzet van ongeveer 2 procent, een stabiele rebased omzet met uitsluiting van de overige omzet versus boekjaar 2019; een daling van de rebased aangepaste EBITDA met ongeveer 1 procent, een groei van de operationele vrije kasstroom met 1-2 procent en een aangepaste vrije kasstroom van EUR 415 tot 435 miljoen.

Forse groei aantal fmc-klanten

Het aantal fmc-klanten groeide jaar-op-jaar met 28 procent naar 598.900 op 30 juni 2020. Fmc heeft nu een aandeel van 29 procent van het totaal aantal abonnees. Tijdens het tweede kwartaal groeide het aantal postpaid mobiele abonnees met netto 7.300. Verder kwamen er in het tweede kwartaal 9.500 nieuwe breedbandklanten bij, volgens Telenet de beste prestatie sinds Q4 van 2015, gesteund door een verbeterde verkoop en een afgenomen verloop.

Een groter aandeel abonnees voor productbundels en premium breedbandklanten leidde samen met het voordeel van sommige prijsaanpassingen tot een 'gezonde' groei: +2 procent jaar-op-jaar van de vaste ARPU per klantrelatie naar EUR 58,40 in zowel H1 als KW2 2020.

Initiatieven in coronaperiode

John Porter, Chief Executive Officer van Telenet, wijst in een toelichting op diverse activiteiten die Telenet sinds maart heeft ondernomen om de impact van de coronacrisis en lockdownmaatregelen te mitigeren. "Zoals de verlenging van onze ‘dubbele data’-promoties voor mobiel en vast voor al onze klanten, een uitbreiding van het televisieaanbod voor onze zakelijke klanten in de zorgsector, gratis wifi voor studenten zonder internet, schenkingen van laptops aan Digital4Youth en, naast vele andere acties, een 4G-routeroplossing voor robots, om de connectiviteit in de woonzorgcentra te vergroten."

Ondanks de COVID-19-crisis heeft Telenet volgens Porter het 'positieve operationeel momentum' van het vorige kwartaal kunnen versnellen. "Wij zijn erin geslaagd om onze klantenbasis voor breedband verder te doen groeien, met netto 9.500 extra abonnees, terwijl onze klantenbasis voor digitale televisie grotendeels stabiel bleef. We verhoogden onze FMC-abonneebasis - 'WIGO', 'YUGO' en 'KLIK' - naar 598.900. De convergentiegraad bedroeg 29 procent, vergeleken met 22 procent in dezelfde periode van vorig jaar.

Impact op ICT-activiteiten

"De verkoop van onze ‘KLIK’ B2B FMC-bundels herstelde zich in de tweede helft van KW2. Wij zien wel een impact van COVID-19 op onze activiteit als ICT-integrator, vanwege de huidige economische vertraging.

Wat entertainment betreft had COVID-19 vooral een impact op de opbrengsten uit televisiereclame van De Vijver Media en op ons Play Sports-aanbod, dat in KW2 2020 20.500 abonnees verloor als gevolg van stopzetting van de nationale Jupiler Pro League-competitie. Inmiddels zijn wij er dankzij de hervatting van verscheidene internationale competities in geslaagd het verloop te stabiliseren."

Het upstream dataverkeer op het kabel-netwerk van Telenet nam in Q2 van 2020 gemiddeld toe met 50 procent, het downstreamverkeer met 20 procent, zonder ernstige storingen. 72 procent van de klanten van Telenet kende geen enkele storing, tegenover gemiddeld 62 procent voor de totale markt, claimt Porter. De gemiddelde downloadsnelheid per klant steeg in Q2 verder naar 206 mbps, bijna 50 procent sneller dan in dezelfde periode van vorig jaar.

Werken aan datanetwerk toekomst

"Het behoud van de leidende positie van ons netwerk blijft ook in de toekomst ons voornaamste doel. In deze context zijn wij onderhandelingen begonnen met netwerkbedrijf Fluvius voor de realisatie in de komende jaren van een datanetwerk van de toekomst, waarvan iedereen in Vlaanderen zou moeten kunnen genieten."