Tv-Digitaal.info
belgacom in de toekomst met minder personeel - Afdrukversie

+- Tv-Digitaal.info (https://tv-digitaal.info)
+-- Forum: Digitale Aanbieders (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Proximus (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=3)
+---- Forum: Nieuwsberichten (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=67)
+---- Topic: belgacom in de toekomst met minder personeel (/showthread.php?tid=741)

Pagina's: 1 2 3


belgacom in de toekomst met minder personeel - zorro123 - 18-06-2014

Dominique Leroy: 'Belgacom zal het onvermijdelijk met minder personeel moeten doen'

Dominique Leroy (49) is sinds zes maanden de opvolgster van Didier Bellens als ceo van Belgacom. Het telecombedrijf, waar de overheid 53 procent in heeft, werd jarenlang door de politici als een melkkoe gezien. Vorig jaar ontving de overheid bijvoorbeeld nog 450 miljoen euro aan dividend. Daar wil Leroy een eind aan maken: 'Ik heb een directe stijl en heb dus meteen bij mijn aantreden gezegd dat dit zo niet verder kon', zegt ze. 'De overheid heeft die koeswijziging aanvaard.'

Het hoge dividend was ook niet meer vol te houden, Belgacom ging de voorbije jaren zelfs lenen om de hoge dividenden te kunnen betalen.

Leroy: Dat is de laatste drie jaar inderdaad gebeurd. In die periode is er eigenlijk tweehonderd miljoen te veel uitgedeeld. Daarmee is het bedrijf niet in gevaar gebracht, maar je leent natuurlijk best niet te lang om een te hoog dividend te kunnen uitkeren. En Belgacom heeft in die periode een zeer gulle dividendenpolitiek gevoerd. Het keerde toen een dividend uit met een rendement van 19 procent, terwijl de rente op een spaarrekening nauwelijks nog twee procent is. We gaan nu over naar een dividendrendement van zes à zeven procent, wat nog steeds zeer vrijgevig is.

De kostenstructuur van Belgacom ligt hoger dan vergelijkbare bedrijven in onze buurlanden?

Leroy: Klopt, daar moeten we iets aan doen en dat kan op twee manieren. Ofwel moet onze omzet groeien: hoe kunnen we nieuwe diensten, producten, oplossingen aanbrengen waar we meer geld mee kunnen verdienen? Ofwel moet we samen met de sociale partners onze kosten drukken: waar kunnen we besparen? Ik werk aan beide.

Belgacom telt in België bijna 15.000 personeelsleden, als u zegt dat de kosten te hoog liggen, heeft u het vooral over de loonkosten?

Leroy: Ja, en die moeten verminderen. Ik ga niet het salaris van onze werknemers verminderen, dat doe je niet, dat is niet meer van deze tijd. Belgacom werkt echter met veel onderaannemers en we zijn aan het kijken of we niet minder beroep op hen kunnen doen. Zo zouden we kunnen besparen. Dat betekent wel dat ons personeel flexibeler moet worden, dat het makkelijker van functie moet kunnen veranderen, de juiste bijscholing moet krijgen enzovoort. Daarover praten we vandaag met onze sociale partners.

Zal Belgacom het zelf ook met minder personeel moeten gaan doen?

Leroy: Dat is onvermijdelijk.

Met hoeveel volk zal Belgacom het minder moeten doen?

Leroy: Daar kan ik geen cijfer opplakken, dat zal voornamelijk afhangen van hoe snel we kunnen groeien, hoe snel we terug echt op de kaart staan. Als we onze job goed doen en meer Proximus-producten kunnen verkopen, zal ik de personeelskosten minder hard moeten drukken. Op termijn zullen we dus zeker minder werknemers tellen, tenzij we plots een goudmijn ontdekken en we snel kunnen groeien, maar spijtig genoeg heb ik die nog niet gevonden.
Knack.be


RE: belgacom in de toekomst met minder personeel - natte - 18-06-2014

Ik zie het mijn klachten worden binnen de 2 minuten geseponeerd. Dit is niet zo goed voor consument. Het zullen meer computerstemmen worden.


RE: belgacom in de toekomst met minder personeel - Dimira - 19-06-2014

(18-06-2014, 20:15)natte schreef: Ik zie het mijn klachten worden binnen de 2 minuten geseponeerd. Dit is niet zo goed voor consument. Het zullen meer computerstemmen worden.

Dat doet hier niet ter zake hé natte,je weet dat toch niet ik heb dat ook al gehad wat jij daar zegd.Nu heb ik gewoon draadloos.Maar laat ons bij Leroy houden en die tread voor die draad weer gelost word.


RE: belgacom in de toekomst met minder personeel - natte - 19-06-2014

(19-06-2014, 09:12)Dimira schreef:
(18-06-2014, 20:15)natte schreef: Ik zie het mijn klachten worden binnen de 2 minuten geseponeerd. Dit is niet zo goed voor consument. Het zullen meer computerstemmen worden.

Dat doet hier niet ter zake hé natte,je weet dat toch niet ik heb dat ook al gehad wat jij daar zegd.Nu heb ik gewoon draadloos.Maar laat ons bij Leroy houden en die tread voor die draad weer gelost word.

het gaat zeker over leroy.men moet veel nu zelf via computer melden. zonder personeel. maar krijg wel via post brief,via mail en via eservices dat klacht direct afgesloten is. hoeveeel personeel hebben ze dan daar voor nodig. kunnen ze beter dit niet melden en personneel bij aanemen omklachten te behandelen


RE: belgacom in de toekomst met minder personeel - Dimira - 19-06-2014

natte het staat er toch dat ze zelf niet weet hoeveel mensen er moeten afvloeien?En dan nog hoe weet jij uit welke sector dit is?


RE: belgacom in de toekomst met minder personeel - master-magic - 19-06-2014

via mail en eservices is meestal automatisch en die brief zal ook wel standaart zijn Wink


RE: belgacom in de toekomst met minder personeel - natte - 19-06-2014

maar zijn geen machines die het doen he zijn ook mensen


RE: belgacom in de toekomst met minder personeel - Dimira - 19-06-2014

(19-06-2014, 18:25)natte schreef: maar zijn geen machines die het doen he zijn ook mensen

natte;er wordt toch nog nergens iets over gezegd dat jij of andere mensen nu ineens slechter gaan geholpen worden omdat hier nu weer plots een bericht opduikt.Waar staat dat dat die mensen ontslaan worden van bv. de call centers.Ik heb je daarstraks de vraag gesteld of je weet in welke sekctor die ontslagen gaan vallen.Bij de directie weten ze nog niet over hoeveel en waar en jij weet precies al meer dus gelieve ons dan ook meer duidelijkheid te geven.


RE: belgacom in de toekomst met minder personeel - natte - 19-06-2014

vroeger ging ik den belgacomwinkel binnen om mijne kapotte decodervte wisselen. er stond vier man klaar. nu moet ik nevretoerbon in grussel vragen na veertig minuten te wachten aan telefoon en afhalen via kialapunt. dat zijn vier acties.waar is goeieservice naar toe


RE: belgacom in de toekomst met minder personeel - master-magic - 20-06-2014

(19-06-2014, 20:17)natte schreef: vroeger ging ik den belgacomwinkel binnen om mijne kapotte decodervte wisselen. er stond vier man klaar. nu moet ik nevretoerbon in grussel vragen na veertig minuten te wachten aan telefoon en afhalen via kialapunt. dat zijn vier acties.waar is goeieservice naar toe

ze deden dat vroeger ook al zo,
heb dat ook nog geweten dat ik moest bellen naar belgacom om een code te vragen zodat ik een toestel kon omruilen of gaan ophalen. Huh