Tv-Digitaal.info
Horizon UPC nederland problemen met de uitrol - Afdrukversie

+- Tv-Digitaal.info (https://tv-digitaal.info)
+-- Forum: Toogpraat (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Toogpraat (https://tv-digitaal.info/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Topic: Horizon UPC nederland problemen met de uitrol (/showthread.php?tid=98)



Horizon UPC nederland problemen met de uitrol - master-magic - 27-10-2012

UPC onderkent dat er problemen bij de uitrol van de Horizon mediabox in Nederland zijn geweest. Dat heeft Balan Nair – CTO van moederbedrijf Liberty Global – op het Broadband World Forum verklaard.

Het Amerikaanse mediabedrijf Liberty Global is het moederbedrijf van UPC Nederland. Mediadienst Telecompaper meldt dat Nair op het broadband-evenement in Amsterdam tijdens een lezing over de nieuwe settopbox enkele kanttekeningen bij de uitrol in Nederland heeft gemaakt.
Verouderde middleware
Opmerkelijk is de uitspraak van Nair dat een deel van Horizon mediaboxen is uitgeleverd met een verouderde versie van de middleware. Dat komt volgens de Liberty Global-topman doordat de vraag veel groter was dan vooraf werd verwacht. Ook was de UPC-helpdesk niet goed voorbereid op onverwachte fouten, zoals waarom video’s op een Windows95-PC niet door de Horizon mediabox worden herkend.

Sommige dingen anders doen
Balan Nair zegt ook dat UPC geleerd heeft van de gebruikerservaringen van een grotere groep gebruikers. Nair in een reactie op verwijten over omslachtige en trage bediening van de Horizon mediabox: "Sommige elementen van de user interface zouden we nu anders doen." UPC wil in de komende maanden met firmware-updates de gebruikerservaring op dit gebied verbeteren.

Te snel op de markt?
UPC heeft eerder aan Totaal TV verklaard dat men de Horizon mediabox onder duizend gebruikers getest heeft. Daarbij is vooral opvallend dat een HDCP-bug bij de HDMI-uitgang onopgemerkt is gebleven. Door deze HDCP-bug hebben diverse modellen van de veel verkochte tv-merken LG en Philips periodiek met korte beeldonderbrekingen te maken.

Geschreven door: Jarco Kriek


RE: Horizon UPC nederland problemen met de uitrol - master-magic - 06-11-2012

Citaat:De Consumentenbond zegt nog altijd veel klachten te krijgen over de Horizon settop box van UPC. De belangrijkste problemen zijn de lange wachttijden voor een monteur van UPC, een slecht of niet werkende Horizon settop box (waardoor tv en/of internet en telefonie het niet doen bij klanten van UPC), een groene of roze gloed op het beeldscherm en een slecht bereikbare klantenservice.

Volgens de consumentenorganisatie begonnen de klachten al bij de lancering van de Horizon afgelopen september. Op het Broadband World Forum in Amsterdam in oktober gaf CTO Balan Nair van UPC-eigenaar Liberty Global toe dat er fouten waren gemaakt bij de lancering. Zo werd een deel van de settop boxen met verouderde middleware uitgeleverd omdat de vraag veel groter bleek dan het aanbod. Ook bleek de gebruikersinterface op punten omslachtig en ging het zappen traag. Nair liet weten dat er updates aankwamen om een aantal problemen te verhelpen.

De Horizon settop box van UPC dient als een mediacenter, die programma’s live en als stream kan verzorgen op zowel tv, pc als mobiel device. Verder dient de Horizon als kabelmodem en draadloze router, voor tv, internet en telefonie.

UPC heeft de Consumentenbond toegezegd dat problemen zo snel mogelijk worden aangepakt en dat waar nodig compensatie volgt. Op de eigen website laat de bond weten om welke toezeggingen het gaat, zoals een update die de snelheid van de settop box verbetert; publicatie van een lijst met tv’s waar de Horizon niet goed mee kan samenwerken; compensatie van gemaakte kosten voor contact met de klantenservice bij Horizon-klachten en terugbetaling van abonnementsgeld in periodes dat klanten van UPC geen diensten konden afnemen door problemen met de settop box.

De Consumentenbond toont zich nog niet volledig tevreden over de toezeggingen van UPC en laat ook weten dat het de Horizon vergeleken heeft met enkele andere settop boxen. Uit de vergelijking komt de Horizon (gemaakt door Samsung) als slechtste tevoorschijn met een 4,8. De Mediabox HD DVR van Philips (DCR8111) en de Mediabox HD DVR van Cisco (8485DVB) scoorden respectievelijk een 5,3 en een 6,9.

De lage score van de Horizon wordt volgens de bond vooral veroorzaakt door het hoge energiegebruik: in standby 34,5 Watt. Wie de Horizon tijdens de standby modus op laag energieverbruik zet (0,8 watt), kan vervolgens ook niet bellen of internetten. Op gebruiksgemak scoort de Horizon ook laag: een 5,7.