Uitleg over de toekomst van de engelse beam 28.2 oost.
#1
De afgelopen maanden was er voor spanning en onduidelijkheid over de ontvangst van Britse tv- en radiokanalen. SES lanceerde namelijk de nieuwe Astra 2F satelliet. Een satelliet waarin de laatste technologische verbetering in mee zijn genomen. Inclusief een vernieuwde uitzendtechniek waardoor men – als het gewenst is – een signaal smaller op een bepaalde plek in de footprint van de satelliet kan richten. Een vooral deze techniek bracht roering met zich mee.

Veel Britse omroepen maken namelijk van deze gerichte uitzendbeam gebruik. Hierdoor heeft men met contentaanbieders afspraken kunnen maken waardoor men tv-zenders ongecodeerd via de satelliet kan aanbieden. Om dit mogelijk te maken moeten deze omroepen er alles aan doen om ontvangst buiten het Verenigd Koninkrijk tot een minimum te beperken. Hierin heeft men in het Luxemburgse satellietbedrijf SES een partner in gevonden. In enkele satellieten die op de Astra2-satellietpositie op 28,2 graden oost gebruikt worden is een speciale zogenaamde UK-uitzendbeam actief. Hiermee kan men het signaal vrij nauwkeurig op het Verenigd Koninkrijk richten.

Voor Nederlanders en Vlamingen zijn de afspraken over ongecodeerde satellietverspreiding tussen Britse omroepen en contentaanbieders goed nieuws. Het is natuurlijk onmogelijk om vanuit een satelliet technisch te regelen dat een uitgezonden signaal achter de landsgrenzen van het Verenigd Koninkrijk niet meer te ontvangen zijn. In een bepaald gebied zijn de tv-zenders van deze Britse omroepen nog met kleinere schotelantennes te bekijken. Nederland en België vallen in dit schemergebied. Met de komst van de nieuwe Astra 2F satelliet in het verschiet was in discussies – onder meer op Satellietforum.com – niet de vraag of de Astra 2F satelliet in Nederland en België nog te ontvangen zou zijn. De vraag was meer of de Triplesat schotelantenne die CanalDigitaal en TV Vlaanderen voor ontvangst van de Astra2-satelliet verkoopt, voor ontvangst van transponders die van de UK-uitzendbeam van de Astra 2F gebruik maken nog geschikt is.

Nu de Astra 2F satelliet op 28,2 graden oost actief geworden is, kan men de eerste voorzichtige conclusies trekken. De nieuwe uitzendtechniek zorgt er inderdaad voor dat het satellietsignaal via een smalle bundel naar de aarde wordt gezonden. Buiten deze signaalbundel verwatert het signaal zeer snel. Hierdoor kan men in delen van West-Europa alleen maar met grotere schotelantennes naar tv-zenders van onder meer BBC, ITV, Channel 4 en Channel 5 kijken. Daarbij moet men zelfs schotelantennes van drie tot vier meter gebruiken. In enkele delen van Europa waar voorheen wel ontvangst van deze tv-zenders mogelijk was, is dat nu niet meer het geval. In een groot deel Spanje – waar veel Britten wonen en op vakantie gaan – is ontvangst wel mogelijk, maar dan wel met grotere schotelantennes.

In Nederland en België ontstaat de vreemde situatie dat in delen van Nederland de ontvangst van de Astra 2F satelliet juist verbeterd is. In veel gevallen blijft het ontvangstsignaal hetzelfde. Alleen aan de oostgrens van Nederland kan het voorkomen er sprake van een mindere ontvangst is. Of dit in de komende weken zo blijft, is de vraag. SES is nog bezig met het afstellen van de nieuwe satelliet. Daarbij is het mogelijk dat de uitzendbeam gewijzigd wordt. Is dit het geval dan is met de smalle uitzendbeam de kans aanwezig dat er significante wijzigingen in het huidig ontvangstbeeld mogelijk zijn. Dat kan in Nederland en Vlaanderen zowel positief als negatief uitvallen. SES heeft aangekondigd dat men de omzetting van transponders van de Astra 1N satelliet naar de Astra 2F satelliet uiterlijk in de eerste weken van 2013 heeft afgerond. Pas dan kan een definitief antwoord over de ontvangst van de UK-uitzendbeam in Nederland en Vlaanderen gegeven worden. In de tussentijd kan de satellietkijker via een internetpagina meldingen bekijken met wat voor schotelantenne ontvangst van de UK-uitzendbeam in Europa wel of juist niet mogelijk is: http://tinyurl.com/cf8oyp8
Antwoord
#2
Ik zal vanavond eens kijken naar BBC HD, BBC 1 HD, BBC 2, 3 en 4, de verschillende ITV zenders alsmede Channel 4 en 5. Ik heb nl. de Astra 28.5 en, tot zaterdag ll. was er geen probleem. Nadien niet meer naar de Engelse zenders gekeken. Mijn schotel is 1.20 meter en staat aan het Maggiore meer, Noord-Italie. Ik laat wel iets weten !Big Grin
Antwoord
#3
Ik zal vanavonds eens kijken wat ik nog zo kan ontvangen vanop de Astra 28.5. Ik zit in Noord-Italie en heb een 1,20 meter schotel. Indien ik me goed herinner had ik zaterdag nog klank en beeld. Ik laat morgen wel iets weten...Big Grin
Antwoord
#4
is maar tegen januari dat ze het afwerken,nu zijn het nog testen.
Antwoord
#5
Ja, wellicht dus in Januari geen beeld en klank meer ? In elk geval, gisteren nog altijd alles "loud and clear". Allé, hopelijk voor mijn vrouw kunnen we in januari verder British kijken. Ze gaat maar moeilijk de series kunnen missen zoals Heartbeat, Rosemary and Thyme en Doc Martin....
Antwoord
#6
(05-01-2013, 23:07)natte schreef:
(05-12-2012, 10:05)xopotl schreef: Ja, wellicht dus in Januari geen beeld en klank meer ? In elk geval, gisteren nog altijd alles "loud and clear". Allé, hopelijk voor mijn vrouw kunnen we in januari verder British kijken. Ze gaat maar moeilijk de series kunnen missen zoals Heartbeat, Rosemary and Thyme en Doc Martin....

zelfs met mijn kleine multytenne no problems

kan nog komen Wink
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)