Lycamobile wordt mobiele operator bij Telenet
#11
Artilium heeft het contract met Telenet verlengd voor een periode van vijf jaar. Telenet is de grootste klant van Artilium. Het vernieuwde contract vertegenwoordigt een waarde van 5,3 miljoen euro.
Onderdeel van het nieuwe contract is toegang tot de Arta Bill-oplossing. Telenet kan vanaf nu gebruik maken van Artilium’s billing-oplossing. MVNO’s kunnen met Arta Bill het billing- en rekeningproces automatiseren en in lijn brengen met de andere processen, zo belooft Artilium. Arta Bill overbrugt het gat tussen real-time telecomdiensten en ERP invoicing systemen van derden, zo luidt de uitleg.

De samenwerking tussen Artilium en Telenet stamt uit de tijd dat de mobiele tak van Telenet, Base, nog onderdeel was van de KPN Group. In 2004 tekenden deze partijen het eerste contract dat sindsdien regelmatig werd verlengd en uitgebouwd. Base zet het Artilium-platform in voor de MVNO’s op zijn netwerk.

Belgische VO-markt

De Belgische VO (virtual operator)-markt is gekrompen naar 12,5 miljoen simkaarten eind september 2016. In dezelfde periode een jaar eerder stonden er nog 13,1 miljoen VO-simkaarten uit, zo blijkt uit recente cijfers van Telecompaper.

Het merendeel van de daling is toe te schrijven aan het vertrek van Telenet uit de MVNO-markt.  De operator is een volledige MNO geworden met de overname van KPN-dochter Base. Deze overname is in februari 2016 afgerond.  Als gevolg van deze verandering daalde het aandeel van VO’s op de Belgische mobiele markt naar 16 procent in het derde kwartaal van 2016, tegen 23 procent in hetzelfde kwartaal in 2015.

Telenet heeft na de overname van Base ook de prepaid klantenbasis van deze operator opgeschoond door inactieve simkaarten te schrappen. Daarmee werd het totaal aantal klanten van MVNO’s op het netwerk van Base gereduceerd.
Antwoord
#12
De Belgische telecomtoezichthouder BIPT heeft MVNO Lycamobile een administratieve boete opgelegd van 12.500 euro wegens het onvoldoende samenwerken met de Ombudsdienst. Lycamobile kan nog in beroep gaan tegen de boete. Vorig jaar kreeg de mobiele aanbieder ook al een boete opgelegd, in dit geval wegens overtreding van roamingwetgeving. De MVNO is ook in Nederland actief.

De overtreding door de Belgische MVNO van Artikel 136 WEC vindt al zeker sinds 2016 plaats en wordt door het BIPT als ernstig omschreven. Desondanks wordt niet de maximale boete opgelegd (5% van de jaaromzet). Volgens de telecomtoezichthouder laat Lycamobile het op 'welhaast systematische wijze' na om samen te werken met de Ombudsdienst om klachten van klanten op te lossen. Ook na herhaaldelijke vermaningen van het BIPT heeft Lycamobile haar gedrag niet verbeterd. Het basisbedrag van de boete, 10.750 euro, is vanwege de ernst van de overtreding verhoogd tot voornoemde 12.500 euro.

'Gelet op het aantal klachten die de Ombudsman aan het BIPT heeft bezorgd, de eerdere vruchteloze besprekingen die de Ombudsman heeft gehad met Lycamobile en de geringe impact die de brief van het BIPT heeft gehad op Lycamobile, kan aangenomen worden dat geen enkele klant van Lycamobile die zich tot de Ombudsdienst wendt, zeker kan zijn van een behoorlijke medewerking vanwege Lycamobile aan de procedure voor de Ombudsdienst. In die zin zijn de tekortkomingen van Lycamobile potentieel in het nadeel van alle betrokken klanten.' Het gaat volgens het BIPT om enkele honderdduizenden klanten in België.
Antwoord
#13
(12-01-2018, 08:04)natte schreef: gas boetes het is een kwaad van deze tijd

wel weer telenet die dit mag betalen dus elke telenet klant betaald weer mee Wink
Antwoord
#14
De Belgische telecomtoezichthouder BIPT heeft een boete opgelegd aan Lycamobile vanwege het onvoldoende nakomen van de wet op de identificatie van eindgebruikers van prepaidkaarten. De BIPT constateerde dit jaar verschillende inbreuken op deze naleving. Lycamobile krijgt daarom een boete van EUR 225.183 opgelegd.
Antwoord
#15
(03-07-2018, 12:07)natte schreef: Dat ze nog maar verdubbelen hier hoogste gsm berijk E of H+ schande

dat is plaatsgebonden Wink
Antwoord
#16
De Belgische toezichthouder op de telecommarkt, BIPT, heeft Lycamobile een boete van EUR 394.070 én een reeks nieuwe verplichte maatregelen opgelegd voor het niet naleven van de regels rondom de identificatieplicht van gebruikers van prepaid-aansluitingen.

Sinds 17 december 2016 is het Belgische mobiele aanbieders verboden om een prepaid-aansluiting te activeren zonder de eindgebruiker vooraf te identificeren. Tegen uiterlijk 7 juni 2017 moesten de operatoren de niet-geïdentificeerde eindgebruikers van voorafbetaalde kaarten gekocht vóór de inwerkingtreding van het koninklijk besluit van 27 november 2016, afsluiten.

Zaak loopt al langer

Uit de controles die het BIPT heeft uitgevoerd, is gebleken dat Lycamobile zijn verplichtingen ter zake niet is nagekomen. Het BIPT heeft daarom voorlopige maatregelen opgelegd aan Lycamobile in zijn besluit van 30 maart 2018 teneinde:

Enerzijds die voorafbetaalde kaarten te deactiveren die werden verkocht in een van de 44 gecontroleerde verkooppunten en die werden geactiveerd zonder dat de eindgebruiker werd geïdentificeerd conform de methodes waarin de regelgeving voorziet.
Anderzijds om Lycamobile te verbieden om elke nieuwe voorafbetaalde kaart verkocht door de voornoemde verkooppunten te activeren voor een oorspronkelijke, verlengbare, periode van twee weken. Dat verbod werd verlengd tot eind juni 2018 krachtens een besluit van het BIPT van 6 april 2018.
In het licht van de niet-naleving van zijn besluit van 30 maart 2018 en het koninklijk besluit van 27 november 2016 heeft het BIPT in een besluit van 15 juni 2018 aan Lycamobile een boete van EUR 225.183 opgelegd. Dat besluit verplicht ook:

Om op de eerste plaats onmiddellijk een systeem in te voeren voor de systematische controle van de verzoeken om activering van prepaid-aansluitingen afkomstig van de verkooppunten, teneinde na te gaan of het voorgelegde identificatiestuk (ongeacht in welke vorm) conform de regelgeving is.
Op de tweede plaats om voor de prepaid-aansluiting op verzoek van gelijk welk verkooppunt, na te gaan of het voorgelegde identificatiestuk een geldig identificatiestuk was in de zin van de regelgeving.
Nieuwe boete na niet nakomen verplichtingen
Op 24 april 2019 heeft het BIPT de operator opnieuw veroordeeld wegens de niet-naleving van het besluit van het BIPT van vrijdag 15 juni 2018 en de regelgeving in verband met de voorafgaande identificatie van de eindgebruikers van voorafbetaalde kaarten. Ditmaal bedraagt de boete EUR 394.070. De volgende maatregelen worden ook opgelegd:

Lycamobile moet onmiddellijk het systeem van identificatie van de eindgebruikers aanzienlijk verbeteren, om steeds een correcte identificatie van die laatsten te waarborgen voordat de prepaid aansluiting wordt geactiveerd (verificatie van de identificatie door Lycamobile of zijn onderaannemer voorafgaand aan de activering van de kaart).
Lycamobile moet ook onverwijld alles in het werk stellen om de gevallen waarin een manuele invoering van identificatiegegevens en -documenten in zijn computersystemen nodig is, zoveel mogelijk te beperken.
Binnen de maand na het besluit moet Lycamobile er bovendien voor zorgen dat de identificatiegegevens en -documenten die door de gerechtelijke autoriteiten worden gevraagd, gemakkelijk teruggevonden kunnen worden in zijn computersystemen, zonder risico van fouten of onvolledige gegevens (bijvoorbeeld door één enkele databank aan te leggen).
Wat betreft de verificatie van de identificatie van de eindgebruikers van prepaid aansluitingen in het verleden aanvaardt het BIPT het herstelplan voorgesteld door Lycamobile (herstel tegen eind juni 2019).
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)