Belgische Ombudsdienst voor Telecommunicatie waarschuwt voor golf Wangiri-belfraude
#1
De Belgische Ombudsdienst voor Telecommunicatie heeft afgelopen dagen al meer dan 30 klachten ontvangen over wangiri-belfraude afkomstig uit Afrikaanse landen, maar ook uit Ascension, Papoea-Nieuw-Guinea en Samoa. Bij wangiri-belfraude gaat de telefoon niet of slechts één keer over, waarna mensen op hun nummermelder een gemiste oproep zien. Veel nieuwsgierige mensen bellen vervolgens terug en worden daarna geconfronteerd met een hoge telefoonrekening.

Voor inwoners van België is de kans om in de wangiri-belfraude te trappen een stuk groter omdat de telefoonnummers waarvan gebeld wordt lijken op het Belgische nummerplan. Sommige telefoongesprekken lijken afkomstig te zijn uit het Brussels gewest. Alleen het 'plusje' voor het telefoonnummer verraad dat het om een gemist telefoongesprek van een internationaal nummer gaat.

Gemiste oproepen lijken uit Brussel te komen

Volgens de Ombudsdienst voor Telecommunicatie lijken vooral spooktelefoontjes vanaf Ascension (landcode +247) op telefoonnummers uit het Brussels gewest, waar telefoonnummers beginnen met 02.

Het gros van de klachten over Wangiri-belfraude is afkomstig van klanten van Base en Telenet, waarschijnlijk doordat de fraudeurs op volgorde een bepaalde nummerreeks bellen. Belgische telecomproviders hebben al diverse nummers geblokkeerd, maar wanneer een nummer is geblokkeerd, nemen fraudeurs andere nummers in gebruik om de wangiri-belfraude voor te zetten.

Telenet blokkeert inkomende oproepen uit Ascension

Telenet heeft het volledige nummerplan van Ascension geblokkeerd. Het is uitzonderlijk dat een provider binnenkomende telefoongesprekken uit een heel land blokkeert. In reactie geeft Telenet aan alleen over te gaan tot deze actie op het moment dat een landcode voornamelijk en alleen voor fraude wordt gebruikt, wat in het geval van Ascension het geval zou zijn. Om die reden worden door Telenet alle telefoongesprekken vanuit Ascension geblokkeerd.
Antwoord
#2
Ik heb dat al een paar keer voorgehad maar gelukkig op tijd de landcode gezien en daar ik ginder niemand ken......Erger zou zijn wanneer ik mijn bril niet op zou hebben want dan kan ik dat niet lezen.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)