Telenet: mkb moet meer digitale ambitie tonen
#1
46 procent van de kleinere bedrijven in België heeft geen tijd voor digitaal ondernemerschap, zoals online verkoop of dienstverlening. Het bouwen van webshops en het beheer van social media gebeurt vaak door gezinsleden. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Telenet.

Telenet stelt dit gebrek aan digitale ambitie - dat een negatieve impact heeft op veel mkb-bedrijven - aan te willen pakken. Zo wil het digitale diensten meer toegankelijk maken voor mkb-ondernemingen (kmo in België). Daartoe heeft de operator eerder dit jaar al zijn programma De Digitale Versnelling vernieuwt met een platform waar kmo’s in contact komen met gescreende experts op het vlak van digitaal ondernemen (e-commerce, social media, etc).

Toegang tot digitale expertise democratiseren

Telenets zakelijke tak Telenet Business stelt dat het hier geen winstoogmerk bij heeft, maar in eerste instantie de toegang tot expertise wil democratiseren, en bijdragen aan de professionalisering van digitaal ondernemen bij kmo’s. De campagne van De Digitale Versnelling in Brussel gaat vanaf vandaag van start. Digitale experts en ondernemers uit Brussel kunnen zich inschrijven en elkaar vinden op: www.digitaleversnelling.be.

Telenet lanceerde afgelopen augustus zijn vernieuwde programma ‘De Digitale Versnelling’. Het investeerde naar eigen zeggen EUR 500.000 in een online platform waar ondernemers digitale experts in verschillende vakgebieden kunnen vinden.

Lokale bedrijfsleven verdwijnt door e-commerce

Het onderzoek van Telenet onder bedrijven tot 50 werknemers schetst dat onder meer door de opkomst van e-commerce steeds meer lokale bedrijven en handelaars uit het straatbeeld verdwijnen. "Als kmo’s willen overleven, zullen ze die shift moeten maken en digitale stappen moeten zetten", zegt Martine Tempels, hoofd B2B bij Telenet.

Een minderheid van Belgische kmo’s en ondernemers is volledig mee met de digitalisering. 66% van de kleinere bedrijven heeft geen uitgewerkt plan om digitaal te ondernemen. Zelfs bij bedrijven die aangeven dat die digitale stappen belangrijk zijn om de bedrijfsdoelstellingen te behalen (54%), heeft 46% geen digitaal plan. Zo heeft slechts de helft (54%) van de bedrijven een website en 39% zit met zijn zaak op sociale media.

Tijdgebrek grootste knelpunt

Voor bijna de helft van de bedrijven (46%) is tijdgebrek het grootste knelpunt. Ook het bijblijven met nieuwe ontwikkelingen (27%) en een gebrek aan technische kennis binnen de eigen zaak (25%) zijn vaak een probleem. Als ze al hun eerste digitale stappen zetten, doen kmo’s dat vooral zelf (57%), of doen ze een beroep op zoon, dochter of vrienden (26%) voor hun website of sociale media. Slechts 11 procent gaat te rade bij een professional.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 46 procent zelfs geen plannen heeft om in de toekomst hun zaak uit te breiden met meer digitale kanalen, zoals advertenties op sociale media, een e-newsletter of een webshop. Bedrijven geven aan dat ze geen meerwaarde zien voor hun vakgebied (38%) of voor hun onderneming (30%). Ze willen niet meer bekendheid of omzet (31%) of zijn niet overtuigd dat digitale inspanningen meer omzet zullen opleveren (28%). Daarnaast ziet een op de vijf bedrijven geen noodzaak om meer te doen, omdat hun klanten er niet naar vragen (23%).
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)