23-01-2018, 23:02
Netflix voegde in het vierde kwartaal van 2017 8,33 miljoen streaming abonnees toe aan zijn bestand, waarvan 1,98 miljoen in de VS en 6,36 miljoen daarbuiten. Het totale bestand bedraagt nu 117 miljoen, waarvan 62,8 miljoen buiten de VS. Nederland telt nu 2,6 miljoen Netflix-huishoudens.
Met deze resultaten deed Netflix het ruim beter dan het management verwachtte. Men voelt zich gesterkt in de keuze voor het produceren van 'original content' en vergroot het budget voor 2018 van 7 naar 7,5 a 8,0 miljard US dollar. Ook het marketingbudget is verruimd omdat Netflix hiermee het succes van de eigen producties weet uit te vergroten. Verder verwacht men een einde aan de periode van negatieve vrije kasstroom, waar men tot voor kort uitsluitend sprak over aanhoudend verliezen.
In reactie steeg de beurskoers in de nabeurshandel met zo'n 8 procent. De marktkapitalisatie kwam daarmee op een 'all-time high' van 111 miljard dollar.
Streamingomzet +35%
De wereldwijde omzet uit streaming steeg met 35 procent tot 3,18 miljard US dollar. De 'contribution profit' (brutoresultaat na marketingkosten) nam met 48 procent toe tot 696 miljoen dollar, goed voor een marge van 21,9 procent. De oorspronkelijke DVD-verhuur in de VS genereerde een omzet van 105 miljoen dollar (-17%), met een hoge marge van 59,6 procent.
De totale omzet van Netflix kwam uit op 3,29 miljard dollar (+33%), met een record contribution profit van 758 miljoen dollar en een marge van 23,1 procent. Het operationeel resultaat kwam uit op 245 miljoen dollar (+59%) en het nettoresultaat op 186 miljoen dollar (+178%), eveneens records in de Netflix historie.
De onderneming spreekt van een 'beautiful Q4' en schrijft dit in hoofdzaak toe aan de investeringen in 'original content'. Zelfs na een afschrijving van 39 miljoen dollar op "unreleased content we’ve decided not to move forward with" (een verwijzing naar het ontslag van Kevin Spacey bij de serie House of Cards) waren de contribution profit en het operationeel resultaat hoger dan het management zelf had verwacht.
Budgetten voor content en marketing verruimd
Netflix geeft voor 2018 een aantal doelstellingen. Allereerst is er de guidance voor de klantenaantallen in het lopende kwartaal (Q1 2018). Men verwacht een toename van het aantal streaming abonnees met 6,35 miljoen, waarvan 4,90 miljoen buiten de VS. De totale omzet moet uitkomen op 3,69 miljard dollar (+40%), waarvan 1,81 miljard uit streaming in de VS (+23%) en 1,78 miljard van daarbuiten (+70%).
Andere doelstellingen, voor 2018 als geheel:
Nettowinstmarge 10 procent (2017: 7%)
Contentuitgaven (op P&L-basis) 7,5-8,0 miljard dollar. Dat is een verhoging ten opzichte van het bestaande budget van 7 miljard, bekend gemaakt in augustus 2017.
Marketinguitgaven 2 miljard dollar (2017: 1,3 mrd), met als onderbouwing: "'We’re taking marketing spend up a little faster than revenue for this year because our testing results indicate this is wise. We want great content, and we want the budget to make the hits we have really big, to drive our membership growth".
Uitgaven aan technolgie & ontwikkeling 1,3 miljard dollar (2017: 1,05 mrd).
Vrije kasstroom (FCF) negatief 3 tot 4 miljard dollar. Het management voegt toe: "In the future, a combination of rising operating profits and slowing growth in original content spend will turn our business FCF positive". Dat is een verandering ten opzichte van voorgaande kwartalen, toen men alleen maar aangaf dat de FCF op de afzienbare termijn negatief zou blijven.
Er komen in 2018 30 internationale 'original series' bij, o.a. uit Frankrijk, Polen, India, Zuid-Korea en JapanPL, India, SK, Japan). Dit was reeds eerder bekendgemaakt.
Kasstroom positief door geplaatste lening
Gedurende het kwartaal plaatste Netflix een lening van 1,6 miljard dollar. Daardoor was de kasstrom over Q4 2017 positief (+1,08 mrd) en groeide de kaspositie naar 2,82 miljard. De vrije kasstroom, zoals gerapporteerd door de onderneming, 524 miljoen dollar negatief, min of meer in lijn met de afgelopen vijf kwartalen.
De contentuitgaven (op kasstroom-basis) bedroegen 2,42 miljard dollar in Q4 2017 en 8,91 miljard over geheel 2017.
Netflix in Nederland
Nederland telde 2,6 miljoen Netflix-huishoudens in het vierde kwartaal van 2017, 200.000 meer dan een kwartaal eerder. 34 procent van de Nederlandse huishoudens had eind vorig jaar een abonnement op Netflix. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van onderzoeksbureau Telecompaper.
In het vierde kwartaal van 2016 had Netflix nog twee miljoen geabonneerde huishoudens. Zo'n vier miljoen Nederlanders hebben de netflix-app op hun smartphone geïnstalleerd. Dat hogere aantal komt vooral omdat de meeste Netflix-abonnees voor twee of meer accounts zijn en dus door meer mensen in een huishouden gebruikt worden.
Met deze resultaten deed Netflix het ruim beter dan het management verwachtte. Men voelt zich gesterkt in de keuze voor het produceren van 'original content' en vergroot het budget voor 2018 van 7 naar 7,5 a 8,0 miljard US dollar. Ook het marketingbudget is verruimd omdat Netflix hiermee het succes van de eigen producties weet uit te vergroten. Verder verwacht men een einde aan de periode van negatieve vrije kasstroom, waar men tot voor kort uitsluitend sprak over aanhoudend verliezen.
In reactie steeg de beurskoers in de nabeurshandel met zo'n 8 procent. De marktkapitalisatie kwam daarmee op een 'all-time high' van 111 miljard dollar.
Streamingomzet +35%
De wereldwijde omzet uit streaming steeg met 35 procent tot 3,18 miljard US dollar. De 'contribution profit' (brutoresultaat na marketingkosten) nam met 48 procent toe tot 696 miljoen dollar, goed voor een marge van 21,9 procent. De oorspronkelijke DVD-verhuur in de VS genereerde een omzet van 105 miljoen dollar (-17%), met een hoge marge van 59,6 procent.
De totale omzet van Netflix kwam uit op 3,29 miljard dollar (+33%), met een record contribution profit van 758 miljoen dollar en een marge van 23,1 procent. Het operationeel resultaat kwam uit op 245 miljoen dollar (+59%) en het nettoresultaat op 186 miljoen dollar (+178%), eveneens records in de Netflix historie.
De onderneming spreekt van een 'beautiful Q4' en schrijft dit in hoofdzaak toe aan de investeringen in 'original content'. Zelfs na een afschrijving van 39 miljoen dollar op "unreleased content we’ve decided not to move forward with" (een verwijzing naar het ontslag van Kevin Spacey bij de serie House of Cards) waren de contribution profit en het operationeel resultaat hoger dan het management zelf had verwacht.
Budgetten voor content en marketing verruimd
Netflix geeft voor 2018 een aantal doelstellingen. Allereerst is er de guidance voor de klantenaantallen in het lopende kwartaal (Q1 2018). Men verwacht een toename van het aantal streaming abonnees met 6,35 miljoen, waarvan 4,90 miljoen buiten de VS. De totale omzet moet uitkomen op 3,69 miljard dollar (+40%), waarvan 1,81 miljard uit streaming in de VS (+23%) en 1,78 miljard van daarbuiten (+70%).
Andere doelstellingen, voor 2018 als geheel:
Nettowinstmarge 10 procent (2017: 7%)
Contentuitgaven (op P&L-basis) 7,5-8,0 miljard dollar. Dat is een verhoging ten opzichte van het bestaande budget van 7 miljard, bekend gemaakt in augustus 2017.
Marketinguitgaven 2 miljard dollar (2017: 1,3 mrd), met als onderbouwing: "'We’re taking marketing spend up a little faster than revenue for this year because our testing results indicate this is wise. We want great content, and we want the budget to make the hits we have really big, to drive our membership growth".
Uitgaven aan technolgie & ontwikkeling 1,3 miljard dollar (2017: 1,05 mrd).
Vrije kasstroom (FCF) negatief 3 tot 4 miljard dollar. Het management voegt toe: "In the future, a combination of rising operating profits and slowing growth in original content spend will turn our business FCF positive". Dat is een verandering ten opzichte van voorgaande kwartalen, toen men alleen maar aangaf dat de FCF op de afzienbare termijn negatief zou blijven.
Er komen in 2018 30 internationale 'original series' bij, o.a. uit Frankrijk, Polen, India, Zuid-Korea en JapanPL, India, SK, Japan). Dit was reeds eerder bekendgemaakt.
Kasstroom positief door geplaatste lening
Gedurende het kwartaal plaatste Netflix een lening van 1,6 miljard dollar. Daardoor was de kasstrom over Q4 2017 positief (+1,08 mrd) en groeide de kaspositie naar 2,82 miljard. De vrije kasstroom, zoals gerapporteerd door de onderneming, 524 miljoen dollar negatief, min of meer in lijn met de afgelopen vijf kwartalen.
De contentuitgaven (op kasstroom-basis) bedroegen 2,42 miljard dollar in Q4 2017 en 8,91 miljard over geheel 2017.
Netflix in Nederland
Nederland telde 2,6 miljoen Netflix-huishoudens in het vierde kwartaal van 2017, 200.000 meer dan een kwartaal eerder. 34 procent van de Nederlandse huishoudens had eind vorig jaar een abonnement op Netflix. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van onderzoeksbureau Telecompaper.
In het vierde kwartaal van 2016 had Netflix nog twee miljoen geabonneerde huishoudens. Zo'n vier miljoen Nederlanders hebben de netflix-app op hun smartphone geïnstalleerd. Dat hogere aantal komt vooral omdat de meeste Netflix-abonnees voor twee of meer accounts zijn en dus door meer mensen in een huishouden gebruikt worden.