Telenet-omzet Q1 EUR 626 mln, lagere nettowinst
#1
Telenet heeft over het eerste kwartaal van 2019 een omzet gerealiseerd van EUR 626,4 miljoen. Inclusief een bijdrage van het vorig jaar overgenomen Nextel is er sprake van een plus van 1 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal van 2018. De operationele prestaties verbeterden volgens de operator, onder andere door een groei van het aantal mobiele abonnees en een stijging van het volume in vast-mobiele bundels.

De omzet werd licht negatief beïnvloed door lagere interconnectie-opbrengsten na een gereguleerde verlaging van de vaste afgiftetarieven, evenals de overstap van een belangrijke mobiele wholesale-partner (Medialaan) van light naar full MVNO. De omzet uit kabelabonnementen steeg met 1 procent jaar-op-jaar door de gunstige impact van de prijsaanpassingen van juli 2018 en een aanhoudende groei in het mkb-segment.

Daling nettowinst

De nettowinst van Telenet kwam uit op EUR 14,7 miljoen (Q1 2018: EUR 29,7 mln), onder meer door de stijging van de aangepaste Ebitda en een wisselkoersverlies van EUR 53,5 miljoen op in USD uitstaande schulden. Verder was er een niet-geldelijke winst van EUR 3,8 miljoen op derivaten. De aangepaste Ebitda bedroeg in Q1 EUR 320,3 miljoen, + 4 procent jaar-op-jaar.

Lagere directe kosten en lagere personeelsgerelateerde kosten werden volgens Telenet ‘vrijwel geneutraliseerd’ door hogere verkoop- en marketingkosten voor de promotie van nieuwe producten en hogere kosten in verband met uitbestede arbeidsdiensten en professionele diensten na de overdracht van field services aan een joint venture. Op rebased basis werd de aangepaste Ebitda-marge met 40 basispunten jaar-op-jaar verhoogd tot 51,1 procent.

Robuuste groei mobiel, fmc

Volgens Telenet was er sprake van een robuuste groei van de vast-mobiele bundels en een snellere groei van het aantal mobiele postpaidabonnees, gedreven door een vernieuwde productportefeuille en aantrekkelijke promoties met vaste termijn. Dit compenseerde deels de hogere churn in het overgenomen servicegebied van ISP SFR in Brussel - in het kader van de strategie voor de klantenmigratie, die op het eind van KW1 2019 volledig voltooid was.

De FMC-bundels ‘WIGO’ en ‘YUGO’ groeiden in Q1 met 29.400 naar iets meer dan 429.000 abonnees volgens de operator het beste resultaat sinds Q1 van 2018. Verder was er een versnelde netto groei van het aantal mobiele postpaidabonnees met 33.600. Dit kwam vooral door hierboven vermelde FMC-groei en de lancering van bundels met onbeperkte mobiele data onder de merken Telenet en Base.

Hogere investeringen

De investeringskosten kwamen in Q1 uit op EUR 172,7 +10 procent jaar-op-jaar. Daar zitten onder meer kosten voor uitzendrechten van de UK Premier League voor de volgende drie seizoenen in. Zonder deze kosten daalden de onderliggende toe te rekenen investeringsuitgaven met 16 procent jaar-op-jaar naar ongeveer 21 procent van kwartaalomzet. Dit had weer een stijging tot gevolg van de operationele vrije kasstroom) met 25 procent jaar-op-jaar naar EUR 188,9 miljoen.

Telenet houdt vast aan eerdere verwachtingen voor boekjaar 2019 na de goede start in Q1. Als gevolg van het verlies van het MVNO-contract met Medialaan en van bepaalde aanhoudende negatieve gevolgen van regulering verwacht de operator een ‘meer uitgesproken impact’ op zowel de rebased bedrijfsopbrengsten als de aangepaste Ebitda vanaf Q2, in lijn met de vooruitzichten voor het boekjaar 2019 die in februari naar buiten zijn gebracht.

De operator streeft naar een rebased operationele vrije kasstroom CAGR van 6,5-8,0 procent in de periode 2018-2021, met dalingen van de bedrijfsopbrengsten en de aangepaste Ebitda in 2019 als gevolg van bepaalde uitdagingen en tegenwinden.
Antwoord


Berichten in dit topic
Telenet-omzet Q1 EUR 626 mln, lagere nettowinst - door master-magic - 02-05-2019, 15:04



Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)