Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop hekelt prijsverhogingen operators
#1
De Belgische consumentenorganisatie Telenet roept de toekomstige Belgische regering op de Belgische telecommarkt te activeren. Aanleiding is de aankondiging van Telenet om per 4 augustus de tarieven met 1,87 procent te verhogen. Volgens Telenet gaat het om een inflatiecorrectie. Test Aankoop ziet in de tariefsverhoging opnieuw een signaal dat er werk gemaakt moet worden van meer concurrentie op de Belgische markt.

Telenet is volgens Test Aankoop geen alleenstaand geval. In de afgelopen jaren werden Belgische consumenten jaarlijks geconfronteerd met prijsverhogingen bij de telecomaanbieders waar ze klant zijn. Ook Proximus en VOO hebben afgelopen jaren jaarlijks tariefsaanpassingen doorgevoerd. Voor Proximus is dat al van 1 januari dit jaar het geval, wat VOO betreft, zullen de tarieven worden verhoogd vanaf 1 juli. Nieuw is dat nu ook Scarlet, de ‘discounter’ van de Proximus-group, nu ook zijn prijzen laat stijgen. Waar het bedrijf voor haar TRIO-pakket lange tijd een prijs rekende van EUR 39,00, gaan de tarieven nu omhoog naar EUR 40,00.

Onvoldoende concurrentie op Belgische markt?

De nieuwe aankondigingen van prijsverhogingen bij Telenet, VOO en Scarlet bevestigen volgens Test Aankoop dat de telecommarkt in België niet functioneert door onvoldoende concurrentie en meerdere belangenconflicten. Alleen Orange heeft aangekondigd dat het in 2019 geen prijsverhoging zal doorvoeren en heeft dit ook nog niet gedaan sinds haar commerciële lancering in 2016.

“Wij blijven onderzoeken welke acties ondernomen kunnen worden om een einde te maken aan het uitmelken van de Belgische telecomklant”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. “Tijdens de vorige legislatuur al hebben wij steeds gepleit voor meer concurrentie op de telecommarkt en in ons memorandum voor de verkiezingen van 2019 deden we hetzelfde. Voor de nieuwe regering zal er aldus een belangrijke taak weggelegd zijn om de telecommarkt te activeren”, voegt hij eraan toe.

Marktanalyse BIPT

Test Aankoop zegt ook met ongeduld te wachten op de finale versie van de nieuwe marktanalyse van het BIPT die ondertussen ook al bijna twee jaar op zich laat wachten. Die analyse moet de groothandelsprijzen, die aanbieders aan elkaar moeten betalen indien ze van elkaars netwerk gebruik willen maken, beter reguleren. De toegang tot de netwerken van de aanbieders moet betaalbaarder worden gemaakt, zodat alternatieven kunnen worden ontwikkeld en hen in staat stelt te concurreren met de netwerkbeheerders.
Antwoord


Berichten in dit topic
Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop hekelt prijsverhogingen operators - door master-magic - 05-06-2019, 12:07



Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)