24-01-2018, 18:46
(24-01-2018, 18:32)master-magic schreef: Dagelijks maken één miljoen Nederlanders al gebruik van NPO Start, de terugkijk- en on demand-dienst van de Nederlandse Publieke Omroep. De betaalde versie NPO Start Plus telt volgens de meest recente cijfers van Telecompaper 360.000 gebruikers.is er iets goeds gaan ze bezuinigen
Volgens NPO-voorzitter Shula Rijxman toont de groei van NPO Start aan dat het mogelijk is om een succesvolle lokale videostreamingdienst op te zetten in een medialandschap dat steeds meer gedomineerd wordt door voornamelijk Amerikaanse mediareuzen. Dat zei ze op de nieuwjaarsborrel van de NPO.
Overigens is niet iedereen onverdeeld tevreden over de streamingdienst van de NPO. Bits of Freedom en de Consumentenbond vragen de NPO zijn Start-app snel aan te passen. Volgens de organisaties werkt de app werkt nu alleen als gebruikers akkoord gaan met het verzamelen van gegevens over hun kijkgedrag. Bits of Freedom en de Consumentenbond hekelen vooral dat het toevoegen van een keuze in de app nog enkele maanden kan duren.
Van Uitzending Gemist naar NPO Start
NPO Start is de nieuwe naam voor NPO's Uitzending Gemist. De gratis On demand diensten werden afgelopen juli ook vernieuwd: ze zijn onder meer voorzien van naadloos doorkijken op andere schermen, playlists en aanbevelingen. Verder kwam er de optie om uitzendingen in HD terug te kijken. Er kwam ook een betaalde versie: NPO Start Plus, voor 2,95 euro per maand.
NPO Start Plus is een extra service voor kijkers die nog méér on demand willen kijken. Hiervoor kan de klant een jaar terugkijken, zijn de beelden in HD beschikbaar en zonder reclame. Ook kun je als een serie aan een nieuw seizoen begint, alle oude seizoenen terugkijken. Voor 7,95 euro per maand kan de kijker abonnee worden van NLziet. Daarbij krijgt de kijker naast NPO-content ook toegang tot het gemist-aanbod van RTL en SBS.
Dreigende bezuinigingen
Rijxman sprak van een buitengewoon goed jaar voor de publieke omroep, met een marktleiderspositie voor de tv-zenders en groei voor de radiozenders. Het is verder positief dat steeds meer kijkers ook gebruik maken van de streamingdiensten van de publieke omroep. Er zijn echter ook dreigingen. Zo verwacht de NPO de komende jaren 36 miljoen euro minder aan reclame-inkomsten omdat deze omzet verschuift naar online partijen zoals Google en Facebook.
In het regeerakkoord staan 'warme woorden' over het belang van een sterke publieke omroep voor de Nederlandse samenleving en democratie, maar tegelijk wil het kabinet de bezuinigingen op de NPO vergroten naar bijna 60 miljoen euro. Rijxman vraagt om meer bescherming om een medialandschap te voorkomen dat volledig wordt gedomineerd door buitenlandse mediareuzen met hun betaalmuren. Zij zei er de komende tijd alles aan te doen om de politiek op andere gedachten te brengen. Ze nodigt politiek Den Haag uit tot een fundamentele discussie over de opdracht van de publieke omroep.