05-02-2018, 16:01
Video-on-demand blijft groeien in Nederland. Lokale speler Videoland heeft haar klantenbestand in een jaar tijd ongeveer verdubbeld en bereikte in het vierde kwartaal van 2017 zo'n 400.000 huishoudens (3 versus 6%). Netflix blijft echter veruit de grootste speler in de on-demand videomarkt. De aanbieder ziet het aantal abonnementen ondanks een prijsverhoging ook stijgen. De dienst bereikt inmiddels ruim een derde van alle Nederlandse huishoudens. De tv blijft het belangrijkste middel om streaming video te bekijken, maar vooral de mobiele telefoon wordt steeds meer gebruikt om video te consumeren, aldus onderzoek van Telecompaper.
Het aantal minuten per dag dat mensen gemiddeld kijken naar series, films en documentaires van on demand diensten zoals Netflix en Videoland, is in de afgelopen twee jaar ongeveer verdubbeld. Werd er eind 2015 nog 15 minuten per dag besteed aan deze vorm van content kijken, in het vierde kwartaal van 2017 ligt dat op 27 minuten per dag. Het zijn met name tieners en twintigers die de afgelopen kwartalen meer on demand zijn gaan kijken, inmiddels ruim drie kwartier per dag, zo blijkt uit het recent uitgebrachte rapport Video behaviour of Dutch consumers 2017 Q4.
Groei voor Netflix, Videoland, Ziggo Sport Totaal
Het aantal Netflix-abonnees blijft doorgroeien. De dienst bereikt inmiddels ruim een derde van alle huishoudens (meer dan 2,4 miljoen huishoudens). Ook Videoland werd populairder. De Nederlandse streaming-videodienst zag haar abonneebestand met 50 procent toenemen naar zo’n 400.000 huishoudens.
Videoland is daarnaast steeds beter in staat om klanten die uit de gratis proefperiode komen als betalende klant vast te houden. Het percentage betalende klanten van Videoland nam wederom toe. De populariteit van series stijgt binnen de dienst, waar voorheen ook films veel bekeken werden.
Een andere winnaar is Ziggo Sport Totaal. Deze premium-dienst ziet zijn abonnee-aantal mede stijgen doordat quadplay-klanten van VodafoneZiggo hier een gratis abonnement op kunnen krijgen. Amazon Prime Video blijft vooralsnog een kleine speler in Nederland, maar mag zich wel verheugen in veel potentiële interesse van met name twintigers.
Potentieel Amazon, Film1 bij twintigers, Netflix bij 40-plussers
Waar bij Amazon en Film1 het grootste groeipotentieel ligt bij de groep van 20-29 jaar, ligt deze bij Netflix bij 40-plussers. Bij de jongere leeftijdsgroepen treedt verzadiging op. Hier heeft Netflix inmiddels een bereik van meer dan 50 procent. Voor FOX Sports is de intentie om een abonnement te nemen gelijk verdeeld over leeftijdsgroepen.
FOX Sports ruim beschikbaar
Na het sluiten van nieuwe contracten met diverse providers is FOX Sports inmiddels ook veelal standaard opgenomen bij verschillende Alles-in-1 abonnementen. FOX Sports Eredivisie maakt deel uit van de quadplay-abonnementen van KPN, Telfort, XS4ALL en het reguliere abonnement van Online.nl.
Abonnees van Canal Digitaal ontvangen het kanaal FOX Sports 1 gratis. Nu alle contracten opnieuw zijn afgesloten zal de groei mogelijk afvlakken. Wanneer echter ook het contract van Ziggo opnieuw wordt onderhandeld, zal er voor FOX weer volop groeipotentie zijn. Tenzij Ziggo de weg van Tele2 kiest, die momenteel helemaal geen FOX Sports meer aanbiedt.
Andere manier kijken van invloed op keuze apparaat
Van de twintigers kijkt nog maar 56 procent van de tijd via een televisie, de overige 44 procent bekijken zij videocontent via een desktop, laptop, tablet of smartphone. Tieners besteden al minder dan de helft van hun totale video-kijktijd aan een televisiescherm. Per dag bekijken tieners en twintigers gemiddeld 50 minuten naar videocontent op hun smartphone, daarvan is ook een deel streaming live tv.
Populariteit on demand blijft toenemen
Naar verwachting zal het aantal on-demand kijkminuten verder stijgen. Naast Netflix zullen ook andere on demand-diensten, zoals Videoland en Amazon Prime Video, populairder worden. Ook zal het kijken van live tv via mobiele apparaten (laptop, tablet, smartphone) verder toenemen, onder meer als gevolg van de groter wordende mobiele databundels en de steeds betere provider-apps.
Het aantal minuten per dag dat mensen gemiddeld kijken naar series, films en documentaires van on demand diensten zoals Netflix en Videoland, is in de afgelopen twee jaar ongeveer verdubbeld. Werd er eind 2015 nog 15 minuten per dag besteed aan deze vorm van content kijken, in het vierde kwartaal van 2017 ligt dat op 27 minuten per dag. Het zijn met name tieners en twintigers die de afgelopen kwartalen meer on demand zijn gaan kijken, inmiddels ruim drie kwartier per dag, zo blijkt uit het recent uitgebrachte rapport Video behaviour of Dutch consumers 2017 Q4.
Groei voor Netflix, Videoland, Ziggo Sport Totaal
Het aantal Netflix-abonnees blijft doorgroeien. De dienst bereikt inmiddels ruim een derde van alle huishoudens (meer dan 2,4 miljoen huishoudens). Ook Videoland werd populairder. De Nederlandse streaming-videodienst zag haar abonneebestand met 50 procent toenemen naar zo’n 400.000 huishoudens.
Videoland is daarnaast steeds beter in staat om klanten die uit de gratis proefperiode komen als betalende klant vast te houden. Het percentage betalende klanten van Videoland nam wederom toe. De populariteit van series stijgt binnen de dienst, waar voorheen ook films veel bekeken werden.
Een andere winnaar is Ziggo Sport Totaal. Deze premium-dienst ziet zijn abonnee-aantal mede stijgen doordat quadplay-klanten van VodafoneZiggo hier een gratis abonnement op kunnen krijgen. Amazon Prime Video blijft vooralsnog een kleine speler in Nederland, maar mag zich wel verheugen in veel potentiële interesse van met name twintigers.
Potentieel Amazon, Film1 bij twintigers, Netflix bij 40-plussers
Waar bij Amazon en Film1 het grootste groeipotentieel ligt bij de groep van 20-29 jaar, ligt deze bij Netflix bij 40-plussers. Bij de jongere leeftijdsgroepen treedt verzadiging op. Hier heeft Netflix inmiddels een bereik van meer dan 50 procent. Voor FOX Sports is de intentie om een abonnement te nemen gelijk verdeeld over leeftijdsgroepen.
FOX Sports ruim beschikbaar
Na het sluiten van nieuwe contracten met diverse providers is FOX Sports inmiddels ook veelal standaard opgenomen bij verschillende Alles-in-1 abonnementen. FOX Sports Eredivisie maakt deel uit van de quadplay-abonnementen van KPN, Telfort, XS4ALL en het reguliere abonnement van Online.nl.
Abonnees van Canal Digitaal ontvangen het kanaal FOX Sports 1 gratis. Nu alle contracten opnieuw zijn afgesloten zal de groei mogelijk afvlakken. Wanneer echter ook het contract van Ziggo opnieuw wordt onderhandeld, zal er voor FOX weer volop groeipotentie zijn. Tenzij Ziggo de weg van Tele2 kiest, die momenteel helemaal geen FOX Sports meer aanbiedt.
Andere manier kijken van invloed op keuze apparaat
Van de twintigers kijkt nog maar 56 procent van de tijd via een televisie, de overige 44 procent bekijken zij videocontent via een desktop, laptop, tablet of smartphone. Tieners besteden al minder dan de helft van hun totale video-kijktijd aan een televisiescherm. Per dag bekijken tieners en twintigers gemiddeld 50 minuten naar videocontent op hun smartphone, daarvan is ook een deel streaming live tv.
Populariteit on demand blijft toenemen
Naar verwachting zal het aantal on-demand kijkminuten verder stijgen. Naast Netflix zullen ook andere on demand-diensten, zoals Videoland en Amazon Prime Video, populairder worden. Ook zal het kijken van live tv via mobiele apparaten (laptop, tablet, smartphone) verder toenemen, onder meer als gevolg van de groter wordende mobiele databundels en de steeds betere provider-apps.