01-11-2012, 02:23
Satellietontvangst kent vele voordelen en de grootste daarvan is wel dat er een vrijwel ongeëvenaard aanbod van zenders is. Toch krijgen we op ons forum regelmatig meldingen van plotselinge uitval van zenders. Dat kan veel redenen hebben en meestal zijn de weerelementen de veroorzaker.
Met de toename van het aantal zenders wordt steeds vaker gekeken met schotels waarop meerdere LNB's zijn gemonteerd om zo meerdere satellieten te ontvangen. Met dat soort installaties wordt het ingewikkelder om een probleem op te lossen dan met schotels, die zoals vroeger het geval was, alleen op de Astra 1 zijn uitgericht. Een deel van de ontvangstapparatuur, zoals schotel, LNB's en vaak ook een switch, bevindt zich buitenshuis en het is en blijft elektronica.
De vele regenval van de laatste tijd kan leiden tot uitval van één of meerdere zenders doordat er bijvoorbeeld iets mis is met de DiseQc switch (die schakelt tussen satellieten) of met de ontvangstkop (soms zit de switch in de ontvangstkop geïntegreerd zoals bij de Triple Sat) die beschadigd is. Het gebeurt regelmatig dat de wat oudere LNB's in de zomer scheurtjes krijgen in de plastic kap door fel zonlicht en dat er later in het jaar vocht in de LNB dringt, met desastreuze gevolgen. Wat soms ook gebeurt is dat niet goed bevestigde schotels door windvlagen opeens niet meer goed op de juiste satelliet staan gericht en een centimeter ernaast geeft bij digitale satellietontvangst al meteen een zwart scherm.
Dergelijke problemen zien we jaarlijks vooral in het najaar en de winter bij sommige gebruikers terugkeren, maar ze worden wel steeds complexer om op te lossen, omdat er steeds meer verschillende soorten apparatuur worden gebruikt. Wat te doen als er geen beeld meer is op één of enkele zenders en u er zeker van bent dat het niet ligt aan bijvoorbeeld de smartcard?
Het verstandigst is om niet meteen zelf aan de apparatuur te zitten als u niet precies weet wat de oorzaak is. Indien de schotelinstallatie door een installateur is geleverd, dan is het zaak om daarmee eerst contact op te nemen omdat deze immers correct geïnstalleerd dient te zijn en er mogelijk nog garantie op is Toch kunnen er ook gewoon onderdelen stuk zijn gegaan of is de schotel simpelweg verwaaid.
In veel gevallen is er zelf achter de oorzaak te komen door een aantal feiten op een rij te zetten, en eventueel het probleem ook op www.satellietforum.com te melden. Is er op geen enkele zender beeld meer dan moet de schotel wellicht opnieuw worden uitgericht of de coaxkabel opnieuw aangesloten. Is er op één bepaalde satelliet (bijvoorbeeld Duitse zenders óf de Nederlandse HD zenders óf de BBC zenders) geen beeld meer? Dan kan er ook een LNB stuk zijn of een kabeltje los zijn gaan zitten. En ook switches kunnen helaas stuk gaan doordat ze bijvoorbeeld gaan roesten.
Ga in geen geval gevaarlijke capriolen uithalen op door regen of sneeuw glad geworden daken en maak zelf geen kabels los tenzij u echt weet wat u doet. Om te kunnen zien of er nog signaal is zijn er zogenaamde satfinders of andere meetapparatuur, maar daarover beschikken meestal alleen professionele installateurs. Met dat soort meetapparatuur kan worden uitgesloten dat niet bijvoorbeeld de tuner van de decoder defect is geraakt. Als u een zender kwijt bent, dan is het tot slot ook simpelweg mogelijk dat deze van frequentie is veranderd! Dat gebeurt om technische redenen helaas nogal vaak, maar is meestal makkelijk op te lossen. Actuele meldingen daarover zijn altijd te vinden op www.ikverhuismee.tv
Met de toename van het aantal zenders wordt steeds vaker gekeken met schotels waarop meerdere LNB's zijn gemonteerd om zo meerdere satellieten te ontvangen. Met dat soort installaties wordt het ingewikkelder om een probleem op te lossen dan met schotels, die zoals vroeger het geval was, alleen op de Astra 1 zijn uitgericht. Een deel van de ontvangstapparatuur, zoals schotel, LNB's en vaak ook een switch, bevindt zich buitenshuis en het is en blijft elektronica.
De vele regenval van de laatste tijd kan leiden tot uitval van één of meerdere zenders doordat er bijvoorbeeld iets mis is met de DiseQc switch (die schakelt tussen satellieten) of met de ontvangstkop (soms zit de switch in de ontvangstkop geïntegreerd zoals bij de Triple Sat) die beschadigd is. Het gebeurt regelmatig dat de wat oudere LNB's in de zomer scheurtjes krijgen in de plastic kap door fel zonlicht en dat er later in het jaar vocht in de LNB dringt, met desastreuze gevolgen. Wat soms ook gebeurt is dat niet goed bevestigde schotels door windvlagen opeens niet meer goed op de juiste satelliet staan gericht en een centimeter ernaast geeft bij digitale satellietontvangst al meteen een zwart scherm.
Dergelijke problemen zien we jaarlijks vooral in het najaar en de winter bij sommige gebruikers terugkeren, maar ze worden wel steeds complexer om op te lossen, omdat er steeds meer verschillende soorten apparatuur worden gebruikt. Wat te doen als er geen beeld meer is op één of enkele zenders en u er zeker van bent dat het niet ligt aan bijvoorbeeld de smartcard?
Het verstandigst is om niet meteen zelf aan de apparatuur te zitten als u niet precies weet wat de oorzaak is. Indien de schotelinstallatie door een installateur is geleverd, dan is het zaak om daarmee eerst contact op te nemen omdat deze immers correct geïnstalleerd dient te zijn en er mogelijk nog garantie op is Toch kunnen er ook gewoon onderdelen stuk zijn gegaan of is de schotel simpelweg verwaaid.
In veel gevallen is er zelf achter de oorzaak te komen door een aantal feiten op een rij te zetten, en eventueel het probleem ook op www.satellietforum.com te melden. Is er op geen enkele zender beeld meer dan moet de schotel wellicht opnieuw worden uitgericht of de coaxkabel opnieuw aangesloten. Is er op één bepaalde satelliet (bijvoorbeeld Duitse zenders óf de Nederlandse HD zenders óf de BBC zenders) geen beeld meer? Dan kan er ook een LNB stuk zijn of een kabeltje los zijn gaan zitten. En ook switches kunnen helaas stuk gaan doordat ze bijvoorbeeld gaan roesten.
Ga in geen geval gevaarlijke capriolen uithalen op door regen of sneeuw glad geworden daken en maak zelf geen kabels los tenzij u echt weet wat u doet. Om te kunnen zien of er nog signaal is zijn er zogenaamde satfinders of andere meetapparatuur, maar daarover beschikken meestal alleen professionele installateurs. Met dat soort meetapparatuur kan worden uitgesloten dat niet bijvoorbeeld de tuner van de decoder defect is geraakt. Als u een zender kwijt bent, dan is het tot slot ook simpelweg mogelijk dat deze van frequentie is veranderd! Dat gebeurt om technische redenen helaas nogal vaak, maar is meestal makkelijk op te lossen. Actuele meldingen daarover zijn altijd te vinden op www.ikverhuismee.tv