NPO word mogelijks duurder voor providers
#1
Het kijken naar tv-zenders kan in de toekomst mogelijk ontzettend duur worden. De coalitiepartijen praten namelijk serieus over een reclamevrije publieke omroep.

De Telegraaf meldt dat coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en Christen Unie dit weekend met mediaminister Arie Slob in overleg gaan om te bekijken hoe een reclamevrije NPO tot stand gebracht kan worden. Er liggen volgens bronnen van de krant diverse scenario’s op tafel. Het schrappen van een landelijke tv-zender (NPO 3) en meerdere radiozenders is een van de plannen. Hierdoor moet de jaarlijkse kosten van de publieke omroep gereduceerd worden. NPO 3 kan dan bijvoorbeeld vervangen worden door een kanaal waar regionale omroepen op uitzenden.

STER

Maar ook al gaat NPO op zenders bezuinigen en het jaarlijkse budget naar beneden schroeven, het financieel gat dat ontstaat door het stoppen van reclame blijft groot. De coalitiepartijen neigen om distributeurs als Canal Digitaal meer geld te laten betalen om de zenders van de NPO aan klanten aan te kunnen bieden. Distributeurs worden in dat geval eigenlijk met de rug tegen de muur gezet. Doorgifte van NPO is in de huidige Mediawet gewaarborgd door de must carry-status. Dit betekent dat alle distributeurs met meer dan 100.000 tv-klanten de zenders verplicht aan klanten moeten leveren.

TV-abonnement duurder

Als de inkoopprijs van de NPO-zenders voor distributeurs duurder wordt, betekent dit dat uiteindelijk de verkoopprijs van het product ook duurder wordt. Met andere woorden: mochten coalitiepartijen beslissen dat het tekort aan reclameinkomsten door distributeurs geheel of gedeeltelijk gecompenseerd dient te worden, dan gaat de prijs van het tv-abonnement omhoog. Met welk bedrag hangt af wat de hogere inkoopprijs voor distributeurs wordt. En dat is weer afhankelijk van bezuinigingen die binnen een reclamevrije NPO worden doorgevoerd. Naast het bezuinigen op zenders kan bijvoorbeeld ook op dure uitzendrechten van sportevenementen beknibbeld worden en amusement nog verder aan banden worden gelegd.

NPO krijgt zin

In haar nieuwjaarstoespraak pleitte NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman al voor een reclamevrije NPO. Als eerste stap wil NPO de kinderprogramma’s reclamevrij maken. Daarna volgen in het toen door Rijxman geopperde plan andere onderdelen van NPO. Natuurlijk moet bij elke stap een financiële compensatie door de overheid worden gegeven om het gemis aan inkomsten op te vangen. NPO krijgt op dit moment jaarlijks rond de 200 miljoen euro van de overheid toegespeeld die afkomstig zijn uit verkochte reclame via STER. Mocht dit hele bedrag door hogere doorgiftevergoeding gecompenseerd worden, dan betekent dit dat het tv-abonnement – alleen voor de hogere inkoopprijs van NPO – voor iedere abonnee met rond de 25 euro per jaar gaat stijgen. De maandelijkse prijsverhoging voor een reclamevrije NPO komt dan op rond de twee euro uit. Dit bedrag wordt minder als bij NPO bezuinigd wordt op bijvoorbeeld het aantal tv- en radiozenders.
Antwoord
#2
(16-02-2019, 23:34)master-magic schreef: Het kijken naar tv-zenders kan in de toekomst mogelijk ontzettend duur worden. De coalitiepartijen praten namelijk serieus over een reclamevrije publieke omroep.

De Telegraaf meldt dat coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en Christen Unie dit weekend met mediaminister Arie Slob in overleg gaan om te bekijken hoe een reclamevrije NPO tot stand gebracht kan worden. Er liggen volgens bronnen van de krant diverse scenario’s op tafel. Het schrappen van een landelijke tv-zender (NPO 3) en meerdere radiozenders is een van de plannen. Hierdoor moet de jaarlijkse kosten van de publieke omroep gereduceerd worden. NPO 3 kan dan bijvoorbeeld vervangen worden door een kanaal waar regionale omroepen op uitzenden.

STER

Maar ook al gaat NPO op zenders bezuinigen en het jaarlijkse budget naar beneden schroeven, het financieel gat dat ontstaat door het stoppen van reclame blijft groot. De coalitiepartijen neigen om distributeurs als Canal Digitaal meer geld te laten betalen om de zenders van de NPO aan klanten aan te kunnen bieden. Distributeurs worden in dat geval eigenlijk met de rug tegen de muur gezet.  Doorgifte van NPO is in de huidige Mediawet gewaarborgd door de must carry-status. Dit betekent dat alle distributeurs met meer dan 100.000 tv-klanten de zenders verplicht aan klanten moeten leveren.

TV-abonnement duurder

Als de inkoopprijs van de NPO-zenders voor distributeurs duurder wordt, betekent dit dat uiteindelijk de verkoopprijs van het product ook duurder wordt. Met andere woorden: mochten coalitiepartijen beslissen dat het tekort aan reclameinkomsten door distributeurs geheel of gedeeltelijk gecompenseerd dient te worden, dan gaat de prijs van het tv-abonnement omhoog. Met welk bedrag hangt af wat de hogere inkoopprijs voor distributeurs wordt. En dat is weer afhankelijk van bezuinigingen die binnen een reclamevrije NPO worden doorgevoerd. Naast het bezuinigen op zenders kan bijvoorbeeld ook op dure uitzendrechten van sportevenementen beknibbeld worden en amusement nog verder aan banden worden gelegd.

NPO krijgt zin

In haar nieuwjaarstoespraak pleitte NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman al voor een reclamevrije NPO. Als eerste stap wil NPO de kinderprogramma’s reclamevrij maken. Daarna volgen in het toen door Rijxman geopperde plan andere onderdelen van NPO. Natuurlijk moet bij elke stap een financiële compensatie door de overheid worden gegeven om het gemis aan inkomsten op te vangen. NPO krijgt op dit moment jaarlijks rond de 200 miljoen euro van de overheid toegespeeld die afkomstig zijn uit verkochte reclame via STER. Mocht dit hele bedrag door hogere doorgiftevergoeding gecompenseerd worden, dan betekent dit dat het tv-abonnement – alleen voor de hogere inkoopprijs van NPO – voor iedere abonnee met rond de 25 euro per jaar gaat stijgen. De maandelijkse prijsverhoging voor een reclamevrije NPO komt dan op rond de twee euro uit. Dit bedrag wordt minder als bij NPO bezuinigd wordt op bijvoorbeeld het aantal tv- en radiozenders.

Als die plannen doorgang zullen vinden dan vrees ik voor de doorgifte van de NPO zenders bij Telenet en Proximus, als die zenders duurder zullen worden en de 2 Belgische providers niet bereid zullen zijn om die meerprijs te betalen dan kan het gebeuren dat Telenet en Proximus die zenders uit hun aanbod schrappen ofwel in een betaalpakket steken ofwel die zenders terug in SD doorzenden.
Antwoord
#3
(17-02-2019, 13:49)apestaart12 schreef:
(16-02-2019, 23:34)master-magic schreef: Het kijken naar tv-zenders kan in de toekomst mogelijk ontzettend duur worden. De coalitiepartijen praten namelijk serieus over een reclamevrije publieke omroep.

De Telegraaf meldt dat coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en Christen Unie dit weekend met mediaminister Arie Slob in overleg gaan om te bekijken hoe een reclamevrije NPO tot stand gebracht kan worden. Er liggen volgens bronnen van de krant diverse scenario’s op tafel. Het schrappen van een landelijke tv-zender (NPO 3) en meerdere radiozenders is een van de plannen. Hierdoor moet de jaarlijkse kosten van de publieke omroep gereduceerd worden. NPO 3 kan dan bijvoorbeeld vervangen worden door een kanaal waar regionale omroepen op uitzenden.

STER

Maar ook al gaat NPO op zenders bezuinigen en het jaarlijkse budget naar beneden schroeven, het financieel gat dat ontstaat door het stoppen van reclame blijft groot. De coalitiepartijen neigen om distributeurs als Canal Digitaal meer geld te laten betalen om de zenders van de NPO aan klanten aan te kunnen bieden. Distributeurs worden in dat geval eigenlijk met de rug tegen de muur gezet.  Doorgifte van NPO is in de huidige Mediawet gewaarborgd door de must carry-status. Dit betekent dat alle distributeurs met meer dan 100.000 tv-klanten de zenders verplicht aan klanten moeten leveren.

TV-abonnement duurder

Als de inkoopprijs van de NPO-zenders voor distributeurs duurder wordt, betekent dit dat uiteindelijk de verkoopprijs van het product ook duurder wordt. Met andere woorden: mochten coalitiepartijen beslissen dat het tekort aan reclameinkomsten door distributeurs geheel of gedeeltelijk gecompenseerd dient te worden, dan gaat de prijs van het tv-abonnement omhoog. Met welk bedrag hangt af wat de hogere inkoopprijs voor distributeurs wordt. En dat is weer afhankelijk van bezuinigingen die binnen een reclamevrije NPO worden doorgevoerd. Naast het bezuinigen op zenders kan bijvoorbeeld ook op dure uitzendrechten van sportevenementen beknibbeld worden en amusement nog verder aan banden worden gelegd.

NPO krijgt zin

In haar nieuwjaarstoespraak pleitte NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman al voor een reclamevrije NPO. Als eerste stap wil NPO de kinderprogramma’s reclamevrij maken. Daarna volgen in het toen door Rijxman geopperde plan andere onderdelen van NPO. Natuurlijk moet bij elke stap een financiële compensatie door de overheid worden gegeven om het gemis aan inkomsten op te vangen. NPO krijgt op dit moment jaarlijks rond de 200 miljoen euro van de overheid toegespeeld die afkomstig zijn uit verkochte reclame via STER. Mocht dit hele bedrag door hogere doorgiftevergoeding gecompenseerd worden, dan betekent dit dat het tv-abonnement – alleen voor de hogere inkoopprijs van NPO – voor iedere abonnee met rond de 25 euro per jaar gaat stijgen. De maandelijkse prijsverhoging voor een reclamevrije NPO komt dan op rond de twee euro uit. Dit bedrag wordt minder als bij NPO bezuinigd wordt op bijvoorbeeld het aantal tv- en radiozenders.

Als die plannen doorgang zullen vinden dan vrees ik voor de doorgifte van de NPO zenders bij Telenet en Proximus, als die zenders duurder zullen worden en de 2 Belgische providers niet bereid zullen zijn om die meerprijs te betalen dan kan het gebeuren dat Telenet en Proximus die zenders uit hun aanbod schrappen ofwel in een betaalpakket steken ofwel die zenders terug in SD doorzenden.

We zullen wel nog zien, met de zenders die verdwenen zijn en de gelijke kosten van het abbo zal er wel een kleine vergoeding inzitten, is natuurlijk de vraag of het de kosten dekken en het idee van de NPO doorgaat.
Antwoord
#4
(17-02-2019, 16:08)master-magic schreef:
(17-02-2019, 13:49)apestaart12 schreef:
(16-02-2019, 23:34)master-magic schreef: Het kijken naar tv-zenders kan in de toekomst mogelijk ontzettend duur worden. De coalitiepartijen praten namelijk serieus over een reclamevrije publieke omroep.

De Telegraaf meldt dat coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en Christen Unie dit weekend met mediaminister Arie Slob in overleg gaan om te bekijken hoe een reclamevrije NPO tot stand gebracht kan worden. Er liggen volgens bronnen van de krant diverse scenario’s op tafel. Het schrappen van een landelijke tv-zender (NPO 3) en meerdere radiozenders is een van de plannen. Hierdoor moet de jaarlijkse kosten van de publieke omroep gereduceerd worden. NPO 3 kan dan bijvoorbeeld vervangen worden door een kanaal waar regionale omroepen op uitzenden.

STER

Maar ook al gaat NPO op zenders bezuinigen en het jaarlijkse budget naar beneden schroeven, het financieel gat dat ontstaat door het stoppen van reclame blijft groot. De coalitiepartijen neigen om distributeurs als Canal Digitaal meer geld te laten betalen om de zenders van de NPO aan klanten aan te kunnen bieden. Distributeurs worden in dat geval eigenlijk met de rug tegen de muur gezet.  Doorgifte van NPO is in de huidige Mediawet gewaarborgd door de must carry-status. Dit betekent dat alle distributeurs met meer dan 100.000 tv-klanten de zenders verplicht aan klanten moeten leveren.

TV-abonnement duurder

Als de inkoopprijs van de NPO-zenders voor distributeurs duurder wordt, betekent dit dat uiteindelijk de verkoopprijs van het product ook duurder wordt. Met andere woorden: mochten coalitiepartijen beslissen dat het tekort aan reclameinkomsten door distributeurs geheel of gedeeltelijk gecompenseerd dient te worden, dan gaat de prijs van het tv-abonnement omhoog. Met welk bedrag hangt af wat de hogere inkoopprijs voor distributeurs wordt. En dat is weer afhankelijk van bezuinigingen die binnen een reclamevrije NPO worden doorgevoerd. Naast het bezuinigen op zenders kan bijvoorbeeld ook op dure uitzendrechten van sportevenementen beknibbeld worden en amusement nog verder aan banden worden gelegd.

NPO krijgt zin

In haar nieuwjaarstoespraak pleitte NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman al voor een reclamevrije NPO. Als eerste stap wil NPO de kinderprogramma’s reclamevrij maken. Daarna volgen in het toen door Rijxman geopperde plan andere onderdelen van NPO. Natuurlijk moet bij elke stap een financiële compensatie door de overheid worden gegeven om het gemis aan inkomsten op te vangen. NPO krijgt op dit moment jaarlijks rond de 200 miljoen euro van de overheid toegespeeld die afkomstig zijn uit verkochte reclame via STER. Mocht dit hele bedrag door hogere doorgiftevergoeding gecompenseerd worden, dan betekent dit dat het tv-abonnement – alleen voor de hogere inkoopprijs van NPO – voor iedere abonnee met rond de 25 euro per jaar gaat stijgen. De maandelijkse prijsverhoging voor een reclamevrije NPO komt dan op rond de twee euro uit. Dit bedrag wordt minder als bij NPO bezuinigd wordt op bijvoorbeeld het aantal tv- en radiozenders.

Als die plannen doorgang zullen vinden dan vrees ik voor de doorgifte van de NPO zenders bij Telenet en Proximus, als die zenders duurder zullen worden en de 2 Belgische providers niet bereid zullen zijn om die meerprijs te betalen dan kan het gebeuren dat Telenet en Proximus die zenders uit hun aanbod schrappen ofwel in een betaalpakket steken ofwel die zenders terug in SD doorzenden.

We zullen wel nog zien, met de zenders die verdwenen zijn en de gelijke kosten van het abbo zal er wel een kleine vergoeding inzitten, is natuurlijk de vraag of het de kosten dekken en het idee van de NPO doorgaat.

Komt niets van. Als dat betaal kanalen worden is het over en uit. 
Er zullen er in de toekomst nog 2 blijven uitzenden . Als telenet ze mee pakt , kost het ons weer wat meer geld. En zo gaat het stilletjes bergaf met onze lineaire kanalen .
Antwoord
#5
(17-02-2019, 16:31)chukky2 schreef:
(17-02-2019, 16:08)master-magic schreef:
(17-02-2019, 13:49)apestaart12 schreef:
(16-02-2019, 23:34)master-magic schreef: Het kijken naar tv-zenders kan in de toekomst mogelijk ontzettend duur worden. De coalitiepartijen praten namelijk serieus over een reclamevrije publieke omroep.

De Telegraaf meldt dat coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en Christen Unie dit weekend met mediaminister Arie Slob in overleg gaan om te bekijken hoe een reclamevrije NPO tot stand gebracht kan worden. Er liggen volgens bronnen van de krant diverse scenario’s op tafel. Het schrappen van een landelijke tv-zender (NPO 3) en meerdere radiozenders is een van de plannen. Hierdoor moet de jaarlijkse kosten van de publieke omroep gereduceerd worden. NPO 3 kan dan bijvoorbeeld vervangen worden door een kanaal waar regionale omroepen op uitzenden.

STER

Maar ook al gaat NPO op zenders bezuinigen en het jaarlijkse budget naar beneden schroeven, het financieel gat dat ontstaat door het stoppen van reclame blijft groot. De coalitiepartijen neigen om distributeurs als Canal Digitaal meer geld te laten betalen om de zenders van de NPO aan klanten aan te kunnen bieden. Distributeurs worden in dat geval eigenlijk met de rug tegen de muur gezet.  Doorgifte van NPO is in de huidige Mediawet gewaarborgd door de must carry-status. Dit betekent dat alle distributeurs met meer dan 100.000 tv-klanten de zenders verplicht aan klanten moeten leveren.

TV-abonnement duurder

Als de inkoopprijs van de NPO-zenders voor distributeurs duurder wordt, betekent dit dat uiteindelijk de verkoopprijs van het product ook duurder wordt. Met andere woorden: mochten coalitiepartijen beslissen dat het tekort aan reclameinkomsten door distributeurs geheel of gedeeltelijk gecompenseerd dient te worden, dan gaat de prijs van het tv-abonnement omhoog. Met welk bedrag hangt af wat de hogere inkoopprijs voor distributeurs wordt. En dat is weer afhankelijk van bezuinigingen die binnen een reclamevrije NPO worden doorgevoerd. Naast het bezuinigen op zenders kan bijvoorbeeld ook op dure uitzendrechten van sportevenementen beknibbeld worden en amusement nog verder aan banden worden gelegd.

NPO krijgt zin

In haar nieuwjaarstoespraak pleitte NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman al voor een reclamevrije NPO. Als eerste stap wil NPO de kinderprogramma’s reclamevrij maken. Daarna volgen in het toen door Rijxman geopperde plan andere onderdelen van NPO. Natuurlijk moet bij elke stap een financiële compensatie door de overheid worden gegeven om het gemis aan inkomsten op te vangen. NPO krijgt op dit moment jaarlijks rond de 200 miljoen euro van de overheid toegespeeld die afkomstig zijn uit verkochte reclame via STER. Mocht dit hele bedrag door hogere doorgiftevergoeding gecompenseerd worden, dan betekent dit dat het tv-abonnement – alleen voor de hogere inkoopprijs van NPO – voor iedere abonnee met rond de 25 euro per jaar gaat stijgen. De maandelijkse prijsverhoging voor een reclamevrije NPO komt dan op rond de twee euro uit. Dit bedrag wordt minder als bij NPO bezuinigd wordt op bijvoorbeeld het aantal tv- en radiozenders.

Als die plannen doorgang zullen vinden dan vrees ik voor de doorgifte van de NPO zenders bij Telenet en Proximus, als die zenders duurder zullen worden en de 2 Belgische providers niet bereid zullen zijn om die meerprijs te betalen dan kan het gebeuren dat Telenet en Proximus die zenders uit hun aanbod schrappen ofwel in een betaalpakket steken ofwel die zenders terug in SD doorzenden.

We zullen wel nog zien, met de zenders die verdwenen zijn en de gelijke kosten van het abbo zal er wel een kleine vergoeding inzitten, is natuurlijk de vraag of het de kosten dekken en het idee van de NPO doorgaat.

Komt niets van. Als dat betaal kanalen worden is het over en uit. 
Er zullen er in de toekomst nog 2 blijven uitzenden . Als telenet ze mee pakt , kost het ons weer wat meer geld. En zo gaat het stilletjes bergaf met onze lineaire kanalen .

het zijn must carry zenders in Nederland dus die komen nooit in een betaalpakket, vrees dat de providers het extra bedrag gewoon gaan betalen en blijven doorgeven.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)