BIPT publiceert besluit voor toegang tot vaste netwerken
#1
Het BIPT heeft 29 juni het besluit gepubliceerd voor de toegang tot de Belgische vaste netwerken. Daadwerkelijke en duurzame concurrentie vereist dat derde operatoren toegang hebben tot de netwerken van Proximus en van de kabeloperatoren. Incumbent Proximus en de kabeloperatoren (Brutélé, Nethys en Telenet) krijgen daarom maatregelen opgelegd. Het BIPT heeft het besluit al eerder genotificeerd bij de Europese Commissie. Die had geen opmerkingen.
Het besluit volgt de voor marktanalyses gebruikelijke opbouw. Het BIPT heeft drie retailmarkten gedefinieerd:

Breedband op vaste netwerken voor particuliere klanten (eventueel uitgebreid met de ondernemingen van minder dan 10 personen), zonder onderscheid qua technologie of bitsnelheid.
De retailmarkt voor breedband op vaste netwerken voor de niet particuliere klanten (eventueel beperkt tot de ondernemingen van 10 personen en meer).
De retailmarkt voor de levering van televisiesignalen

AMM voor Proximus en kabelaars

Volgens het BIPT is er sprake van hoge toetredingsdrempels, een sterke concentratie op twee aanbieders per gebied (Proximus en een van de kabelaars) en hoge tarieven voor eindgebruikers. Het BIPT concludeert dat er zonder regulering op de retailmarkten geen bevredigende situatie zou zijn voor de gebruikers.

Het BIPT heeft lokale toegang vastgesteld als wholesalemarkt, waar Proximus AMM heeft. Dit bedrijf heeft ook marktmacht op de wholesale markt voor centrale toegang die onder de ITU SG15- standaardisering valt: diensten vanuit centrales voor koper of glasvezel. Ook het glasvezelnetwerk wordt gereguleerd, via toegang tot kabelgoten, golflengtes in een glasvezel en/of VULA.

De drie kabelbedrijven hebben marktmacht op het gebied van centrale toegang die onder de CableLabs standaardisering valt.

De wholesalemarkt voor toegang tot omroep loopt via de kabelnetwerken, waarvan de geografische omvang overeenstemt met de dekkingszone van elke kabeloperator. Brutélé en Telenet (SFR inbegrepen) beschikken elk over aanmerkelijke marktmacht in hun respectieve dekkingszones.

Het BIPT stelt dat de netwerken zijn uitgerold in een periode dat de aanbieders exclusiviteit hadden of een staatsbedrijf waren. Dat zorgt voor niet te overwinnen drempels voor toetreding. Daadwerkelijke en duurzame concurrentie vereist dat derde operatoren toegang hebben tot de netwerken van Proximus en van de kabeloperatoren.

Besluit uit 2011 gewijzigd

Deze verplichtingen waren in 2011 al opgelegd in het vorige besluit. Het BIPT heeft wel wijzigingen aangebracht.

De meldingstermijnen voor het uitfaseren van diensten worden beperkt tot twee jaar in plaats van vijf jaar.
De gereguleerde partijen moeten toegang verlenen voor monteurs van andere aanbieders.
BIPT gaat ook kijken naar SLA’s en hersteltermijnen voor de MKB-diensten.
De kabelaars moeten toegang verlenen tot de protocollen voor Europacketcable en telefonie, zodat andere aanbieders ook los internet en telefonie kunnen ontwikkelen en aanbieden.
Verder legt het BIPT maatregelen op voor transparantie, non-discriminatie, prijscontrole en een verplicht referentie-aanbood.

Co-investeringen en samenwerking mogelijk

Als er tenminste drie voldoende onafhankelijke NGA-operatoren zijn, kan de regulering voor centrale toegang worden verlicht. Dat zou gelden voor partijen die besluiten tot co-investeringen. Met die co-investeringen wil het BIPT ook voor elkaar krijgen dat er wordt uitgerold in gebieden waar nu maar één NGA-netwerk is dat 30 Mbps of beter kan leveren.

Het BIPT heeft de analyses gemaakt, maar werkt samen met de drie mediatoezichthouders VRM, CSA en Medienrat. Deze vormen de CRC. Het besluit treedt in werking op 1 augustus 2018 en geldt voor onbepaalde tijd. Het BIPT is verplicht om de markt weer opnieuw te beoordelen.
Antwoord
#2
(03-07-2018, 11:48)natte schreef: Klein voorbeeld proximus hier nog altijd adsl2 en Telenet gsm nauwelijks h+ zelfs nog geen 2g foei foei

dat ligt aan te weinig Base masten in enkele gebieden dat je problemen hebt met je gsm, heb dit vorige week ook gemerkt.
Antwoord
#3
(03-07-2018, 12:25)natte schreef: Kom limburgers en walen zijn niet achterlijk hee. Een belediging van die ceo

kan telenet daar aan doen dat base nooit heeft geïnvesteerd in hun dekking van de masten overal ????
Telenet heeft base overgekocht met de nadelen erbij.
Antwoord
#4
(03-07-2018, 12:37)natte schreef: Dat wisten ze daarom moesten ze maar eerst verder met mobistar en als base voordelig is dan pas deze overzetten.

probleem is dat base amper investeerde in hun netwerk zodat de ontvangst problematisch was op veel plekken, met telenet hen over te nemen heeft telenet dat probleem dat ze moeten oplossen maar hebben ze ook nu een eigen netwerk bij telenet dat van hen is en niet meer als tussenbedrijf met Mobistar-Orange.
Antwoord
#5
(03-07-2018, 13:07)natte schreef: Ze vragen wel geld maar garanderen niks. Bedriegen noem ik dat. Zelfde met hotspots. Werkt nergens zee wallonie limburg hageland nergens aansluiting

hmmm normaal zou je waar VOO zit wel aansluiting moeten hebben en in Limburg al zeker waar ook telenet zit, heb er zelf nog gebruik van gemaakt vorige week,
wel zorgen dat je de goeie inloggegevens gebruikt.
Antwoord
#6
(03-07-2018, 13:34)natte schreef: Houthalen noppes tirlemont noppes diest noppes moldave noppes middelkerke noppes rillaar noppes hoei noppes lijst is lang

huh en ik vorige week heel de kust afgegaan en op internet kunnen gaan Huh
Antwoord
#7
(03-07-2018, 14:26)natte schreef: Master vip voor telenet hee. Ben maar boerke van zululand. Niet belangrijk voor telenet. Ga eens warande middelkerke aan de 4 hoge legermasten. Noppes

hahahahaha nee denk dat aan de gsm ligt of verkeerde inlog gegevens gebruikt jij,
heb ook wel eens uurtje gehad dat ik ingelogd was en volle wifi ontvangst had maar geen internet, heb dan ontdekt dat die van de buren kwam en heb eens weest bellen aan de deur, wat bleek, de hond had de kabel losgetrokken van de modem voor internet toegang op de router wifi, zodat ik dus geen internet had.
maar die witte modem die geeft soms problemen, merk het ook thuis soms, wifi geraakt niet ver.
Antwoord
#8
(03-07-2018, 16:09)natte schreef: Thuis wel zeker 4 accespoints geen probleem maar wifi hotspoten gsmnetwerk dikke boelen. Blijf daarbij

ik heb er geen problemen mee, ligt aan de gsm misschien of iets anders.
Antwoord
#9
(03-07-2018, 17:55)natte schreef: Tja proximusmannen en orangers hebben wel 4g

eens telenet contacteren en melden waar je geen goeie ontvangst hebt dat ze daar zeker hun masten kunnen zetten of dicht in de buurt, ze kunnen het dan nagaan ook of het dringend is dat deze moeten aangepast worden, heb zelf al met telenet via twitter daarover gepraat en ze vroegen mij om adressen door te sturen waar de ontvangst slecht is en er problemen zijn.
Antwoord
#10
(03-07-2018, 21:54)natte schreef: Deed ik al verschillende malen nooit antwoord

raar bij mij geven ze direct antwoord altijd, ofwel kennen ze me daar al hahahahahaha
de PR van telenet Tongue Tongue Tongue Tongue
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)