02-09-2015, 02:31
YouTube verdwijnt deels achter een betaalmuur
Alle berichten wijzen erop dat YouTube dit jaar nog radicaal gaat veranderen, de videostreamingdienst van Google gaat het roer omgooien. Op dit moment is alle videocontent gratis te bekijken en probeert Google de kosten te dekken door advertenties te tonen in en rond de video, maar helaas werkt dat niet en dus moet het anders. Er komen abonnementen en voor een belangrijk deel van de content zal je een abonnementen nodig hebben.
YouTube heeft meer dan 1 miljard gebruikers die allemaal met regelmaat video's bekijken, maar de kosten voor het in de lucht houden van de website zijn hoger dan de inkomsten die de reclames opleveren. Dat is een probleem en een probleem dat alleen maar groter wordt, steeds meer gebruikers kiezen ervoor om advertenties te blokkeren en daardoor worden de inkomsten van uitgevers alleen maar kleiner.
Google gaat daarom met abonnementen werken, zo heeft het al Music Key geïntroduceerd, hiermee is het mogelijk om muziekvideo's onbeperkt te kijken zonder reclame. Daarnaast kunnen de video's ook offline worden bekeken door ze op te slaan op je apparaten. Music Key is op dit moment nog beperkt beschikbaar maar moet op termijn wereldwijd uitgerold worden.
Verder zou YouTube volgens betrouwbare bronnen werken aan een nieuwe abonnementsdienst, een abonnement waarmee de content van de belangrijkste YouTube-auteurs en videomakers is te bekijken. De makers van populaire video's krijgen allemaal een contract aangeboden waarmee hun content exclusiever wordt en YouTube er meer voor gaat betalen. Uiteindelijk vraagt YouTube een hogere prijs aan de eindgebruiker zodat het meer winst kan maken en YouTube mogelijk eindelijk winstgevend gaat worden.
Uiteraard blijft een groot deel van de YouTube-video's gratis beschikbaar maar wel onderhevig aan advertenties. De vraag zal alleen zijn hoeveel populaire auteurs de overstap maken naar een abonnementsdienst.
De feiten zijn in elk geval duidelijk, het verdienmodel met advertenties heeft voor YouTube nooit gewerkt en gaat in de toekomst voor niemand meer werken aangezien gebruikers steeds actiever advertenties blokkeren. Voor een website met het formaat YouTube is het dan een serieuze optie om bepaalde content achter een betaalmuur te plaatsen. Voor de rest zal het nog even zoeken zijn naar een beter verdienmodel.
Alle berichten wijzen erop dat YouTube dit jaar nog radicaal gaat veranderen, de videostreamingdienst van Google gaat het roer omgooien. Op dit moment is alle videocontent gratis te bekijken en probeert Google de kosten te dekken door advertenties te tonen in en rond de video, maar helaas werkt dat niet en dus moet het anders. Er komen abonnementen en voor een belangrijk deel van de content zal je een abonnementen nodig hebben.
YouTube heeft meer dan 1 miljard gebruikers die allemaal met regelmaat video's bekijken, maar de kosten voor het in de lucht houden van de website zijn hoger dan de inkomsten die de reclames opleveren. Dat is een probleem en een probleem dat alleen maar groter wordt, steeds meer gebruikers kiezen ervoor om advertenties te blokkeren en daardoor worden de inkomsten van uitgevers alleen maar kleiner.
Google gaat daarom met abonnementen werken, zo heeft het al Music Key geïntroduceerd, hiermee is het mogelijk om muziekvideo's onbeperkt te kijken zonder reclame. Daarnaast kunnen de video's ook offline worden bekeken door ze op te slaan op je apparaten. Music Key is op dit moment nog beperkt beschikbaar maar moet op termijn wereldwijd uitgerold worden.
Verder zou YouTube volgens betrouwbare bronnen werken aan een nieuwe abonnementsdienst, een abonnement waarmee de content van de belangrijkste YouTube-auteurs en videomakers is te bekijken. De makers van populaire video's krijgen allemaal een contract aangeboden waarmee hun content exclusiever wordt en YouTube er meer voor gaat betalen. Uiteindelijk vraagt YouTube een hogere prijs aan de eindgebruiker zodat het meer winst kan maken en YouTube mogelijk eindelijk winstgevend gaat worden.
Uiteraard blijft een groot deel van de YouTube-video's gratis beschikbaar maar wel onderhevig aan advertenties. De vraag zal alleen zijn hoeveel populaire auteurs de overstap maken naar een abonnementsdienst.
De feiten zijn in elk geval duidelijk, het verdienmodel met advertenties heeft voor YouTube nooit gewerkt en gaat in de toekomst voor niemand meer werken aangezien gebruikers steeds actiever advertenties blokkeren. Voor een website met het formaat YouTube is het dan een serieuze optie om bepaalde content achter een betaalmuur te plaatsen. Voor de rest zal het nog even zoeken zijn naar een beter verdienmodel.