08-12-2015, 17:56
Medialaan lanceert Stievie Free: gratis VTM en 2BE kijken in ruil voor niet-doorspoelbare reclame
Medialaan, de groep boven VTM en 2BE, lanceert vandaag het eerder aangekondigde gratis online televisieplatform Stievie Free. Daarmee zijn niet alleen vijf zenders van de omroep live te zien, de meeste uitgezonden programma's blijven ook tot zes dagen op aanvraag beschikbaar.
De grote liveshow van de Rode Neuzen Dag of de laatste aflevering van The Voice Kids gemist? Vanaf vandaag is het op te vragen via het gratis onlineplatform Stievie Free. In totaal biedt Medialaan er vijf zenders aan: VTM, 2BE, Vitaya, VTMKZOOM en Qmusic. Op 18 december komt daar ook de nieuwe kinderzender Kadet bij.
Stievie Free is nu beschikbaar via stievie.be en te downloaden voor iPad- en Android-tablets. Een versie voor de smartphone staat op de planning voor volgend jaar. Er zijn op langere termijn ook plannen om een app te bouwen voor Apple TV.
Het is voor het eerst dat een Vlaamse mediagroep zijn programma's en zenders op zo'n grote schaal online én gratis aanbiedt. Het enige dat Medialaan voor al dat moois in de plaats vraagt, is het delen van een aantal persoonlijke gegevens en het doorworstelen van een beperkt aantal korte, niet-doorspoelbare reclameblokken.
Gepersonaliseerde reclame
De spots worden afgespeeld bij het begin en tijdens het opgevraagde programma. Een halfuur durende soap als 'Familie' wordt zo een paar keer onderbroken voor reclameblokken die veel korter zijn dan op de traditionele televisie. Wie live tv kijkt, krijgt wel het volledige reclameblok te zien.
Enkele van de aangeboden reclamespots zijn gepersonaliseerd. "In de eerste fase kijken we daarvoor naar de leeftijd en het geslacht van de kijker", verduidelijkt Medialaan-woordvoerster Sara Vercauteren.
Later kunnen ook andere elementen, zoals de kijkgeschiedenis en interesses, in rekening worden gebracht. Wie elke dag trouw naar De Keuken van Sofie kijkt, krijgt dan misschien ook reclame voor bakboter tijdens The Voice Kids te zien. "Maar het gaat telkens maar om een deel van het reclameblok, de rest is voor iedereen hetzelfde."
Volgend jaar komt Medialaan met een vernieuwde betalende versie van Stievie, waar ook de zenders en programma's van concurrenten Eén, Canvas, VIER en VIJF zes dagen lang te herbekijken zijn en reclame gewoon doorspoelbaar is.
Medialaan, de groep boven VTM en 2BE, lanceert vandaag het eerder aangekondigde gratis online televisieplatform Stievie Free. Daarmee zijn niet alleen vijf zenders van de omroep live te zien, de meeste uitgezonden programma's blijven ook tot zes dagen op aanvraag beschikbaar.
De grote liveshow van de Rode Neuzen Dag of de laatste aflevering van The Voice Kids gemist? Vanaf vandaag is het op te vragen via het gratis onlineplatform Stievie Free. In totaal biedt Medialaan er vijf zenders aan: VTM, 2BE, Vitaya, VTMKZOOM en Qmusic. Op 18 december komt daar ook de nieuwe kinderzender Kadet bij.
Stievie Free is nu beschikbaar via stievie.be en te downloaden voor iPad- en Android-tablets. Een versie voor de smartphone staat op de planning voor volgend jaar. Er zijn op langere termijn ook plannen om een app te bouwen voor Apple TV.
Het is voor het eerst dat een Vlaamse mediagroep zijn programma's en zenders op zo'n grote schaal online én gratis aanbiedt. Het enige dat Medialaan voor al dat moois in de plaats vraagt, is het delen van een aantal persoonlijke gegevens en het doorworstelen van een beperkt aantal korte, niet-doorspoelbare reclameblokken.
Gepersonaliseerde reclame
De spots worden afgespeeld bij het begin en tijdens het opgevraagde programma. Een halfuur durende soap als 'Familie' wordt zo een paar keer onderbroken voor reclameblokken die veel korter zijn dan op de traditionele televisie. Wie live tv kijkt, krijgt wel het volledige reclameblok te zien.
Enkele van de aangeboden reclamespots zijn gepersonaliseerd. "In de eerste fase kijken we daarvoor naar de leeftijd en het geslacht van de kijker", verduidelijkt Medialaan-woordvoerster Sara Vercauteren.
Later kunnen ook andere elementen, zoals de kijkgeschiedenis en interesses, in rekening worden gebracht. Wie elke dag trouw naar De Keuken van Sofie kijkt, krijgt dan misschien ook reclame voor bakboter tijdens The Voice Kids te zien. "Maar het gaat telkens maar om een deel van het reclameblok, de rest is voor iedereen hetzelfde."
Volgend jaar komt Medialaan met een vernieuwde betalende versie van Stievie, waar ook de zenders en programma's van concurrenten Eén, Canvas, VIER en VIJF zes dagen lang te herbekijken zijn en reclame gewoon doorspoelbaar is.