TF1 wil Waalse reclamemarkt veroveren via VIER en VIJF
#1
De Franse mediagroep rond tv-zender TF1 wil een plaatsje veroveren op de Belgische advertentiemarkt. Daarvoor zoekt het de steun van Vlaamse zenders VIER en VIJF.

Sinds deze zomer zoekt de Franse commerciële zender TF1 een ingang in de Belgische advertentiemarkt. De zender is immers ook in ons land te bekijken en hoopt zijn kijkersaandeel (zo'n 15,5 procent van het Franstalige publiek) nu ook te gelde te maken door advertenties te programmeren die specifiek op de Belgische kijker gericht zijn.

Daarvoor heeft TF1 een Belgische partner nodig. De zender zou contact hebben gezocht met de Waalse mediagroepen RMB (RTBF) en IP (RTL), weet Le Soir, maar ook met SBS, de Vlaamse groep die onder andere VIER en VIJF in haar portefeuille heeft zitten. RMB en IP wilden geen commentaar geven, SBS bevestigt dat er overleg is.

De plannen van TF1 zijn vooral slecht nieuws voor RTBF en RTL. Zelfs als zij een deal aangaan met hun Franse collega's en een commissie op hun advertenties opstrijken, is het maar de vraag of die commissies eventuele verliezen kunnen compenseren.

Communautair probleem
Voor VIER en VIJF is er minder risico aan verbonden. Zij concurreren niet op de Franstalige markt en TF1 heeft geen publiek boven de taalgrens, dus kunnen de zenders van SBS op deze manier hun eigen percentje opstrijken. SBS heeft niets te verliezen bij een overeenkomst, al lijkt die voorlopig nog niet rond te zijn.

"Deze vraag wordt momenteel onderzocht", liet de Vlaamse speler optekenen aan de Franstalige krant. Of de inmenging van een Vlaamse groep in het Franstalige tv-landschap een politiek-communautair staartje zou kunnen krijgen, is ook nog onderwerp van discussie.
Antwoord
#2
TF1 heeft dat eind jaren 80 ook al geprobeerd via een eigen regie, maar was toen niet succesvol. In Zwitserland doen ze dat al jaren. Ook concurrent RTL doet dit in Zwitserland met hun zender M6, maar klaagt nu via zijn Belgische zendergroep deze actie van TF1 aan.
Antwoord
#3
(26-11-2016, 22:42)natte schreef: Rtl beter hier ook vlaamse zenders maken kwijl kwijl

zijn er nog geen genoeg zenders,kan soms teveel zijn,op den duur zie je iets op verschillende zenders en kan je het bos door de bomen niet meer zien.
Antwoord
#4
(26-11-2016, 23:58)master-magic schreef:
(26-11-2016, 22:42)natte schreef: Rtl beter hier ook vlaamse zenders maken kwijl kwijl

zijn er nog geen genoeg zenders,kan soms teveel zijn,op den duur zie je iets op verschillende zenders en kan je het bos door de bomen niet meer zien.


Inderdaad, ik vraag me dat ook af. Ik ben ondertussen zo gewoon om naar Netflix of andere VOD te kijken, dat ik nog zelden naar zenders kijk. En als ik nog naar een zender kijk is het vaak voor live nieuws of es een bepaalde film die ik wil gezien hebben. Maar voor series is VOD zoveel beter. En (bijna) geen reclame.  

Door VOD diensten als tubi of viki, kijk ik nu ook veel meer naar independent films. Op popcornflix is er trouwens een goede Canal+ serie te zien "Maison Close".

Nee extra zenders hoeven eigenlijk niet meer voor mij. Kijk wel uit naar de eventuele lancering van Amazon Prime.
Antwoord
#5
(27-11-2016, 15:10)natte schreef:
(26-11-2016, 23:58)master-magic schreef:
(26-11-2016, 22:42)natte schreef: Rtl beter hier ook vlaamse zenders maken kwijl kwijl

zijn er nog geen genoeg zenders,kan soms teveel zijn,op den duur zie je iets op verschillende zenders en kan je het bos door de bomen niet meer zien.

hoe meer concurrentie hoebeter

Dat denk jij,je ziet het in nl hoe het gaat,daar zijn enkele zenders zelf nog amper bekeken doordat er teveel zijn,
Ze weten op den duur niet meer wat uitzenden om kijkers te lokken.
En zie dit hier ook gebeuren soms,
Met bv de serie csi,op hoeveel zenders word dat wel niet getoond,
En in nl is het jog erger,daar word van de gewone csi afleveringen getoond op 3 zenders,hoe kan je dan nog volgen op den duur.
Teveel is teveel,mensen gaan daarom hun geliefde vtm of vrt of vier niet verlaten voor een nieuwe zender,en hoe meer zenders er zijn hoe meer reclame ze gaan uitzenden want de reclame koek moet dan door meer zenders gedeeld worden en er komt minder binnen,dus meer reclame om hetzelfde geld te krijgen voor hen.
Antwoord
#6
(28-11-2016, 08:28)natte schreef:
(27-11-2016, 16:19)master-magic schreef:
(27-11-2016, 15:10)natte schreef:
(26-11-2016, 23:58)master-magic schreef:
(26-11-2016, 22:42)natte schreef: Rtl beter hier ook vlaamse zenders maken kwijl kwijl

zijn er nog geen genoeg zenders,kan soms teveel zijn,op den duur zie je iets op verschillende zenders en kan je het bos door de bomen niet meer zien.

hoe meer concurrentie hoebeter

Dat denk jij,je ziet het in nl hoe het gaat,daar zijn enkele zenders zelf nog amper bekeken doordat er teveel zijn,
Ze weten op den duur niet meer wat uitzenden om kijkers te lokken.
En zie dit hier ook gebeuren soms,
Met bv de serie csi,op hoeveel zenders word dat wel niet getoond,
En in nl is het jog erger,daar word van de gewone csi afleveringen getoond op 3 zenders,hoe kan je dan nog volgen op den duur.
Teveel is teveel,mensen gaan daarom hun geliefde vtm of vrt of vier niet verlaten voor een nieuwe zender,en hoe meer zenders er zijn hoe meer reclame ze gaan uitzenden want de reclame koek moet dan door meer zenders gedeeld worden en er komt minder binnen,dus meer reclame om hetzelfde geld te krijgen voor hen.

niet mee eens. kijk holland veel nationale zenders die grote shows maken om volk te lokken. kijk duitsland kijk engeland kijk .....

En is maar ene dat hen lukt,de rest die stopt zijn shows omdat ze geen kijkers bijna hebben,
Zitten ook vast aan het npo en rtl4 kijken zoals bij ons vrt en vtm kijken.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)