Nederlandse en Belgische activiteiten RTL in de verkoop
#1
De Belgische krant de Tijd meldt dat de Europese radio- en televisiegroep RTL zijn Belgische activiteiten wil gaan afstoten en mogelijk ook de Nederlandse activiteiten in de etalage wil zetten. De verkoop van de Belgische activiteiten verkeren volgens de krant in een prille fase. RTL zou zakenbank JPMorgan in de arm genomen hebben om een verkoop te begeleiden.

RTL kocht eind 2020 alle aandelen in zijn Belgische activiteiten in die het nog niet in bezit had. Daarbij werden minderheidsaandeelhouders en de radio- en televisietak uitgekocht. Onder de minderheidsaandeelhouders bevonden zich voornamelijk uitgevers van Franstalige kranten.

In België worden SBS (onderdeel van Telenet), DPG Media (VTM), Rossel (eigenaar van de Franstalige krant Le Soir) en het Franse mediaconcern TF1 genoemd als potentiële overnamekandidaten.

Nederlandse activiteiten

Naast de Belgische activiteiten, zou RTL ook overwegen de Nederlandse activiteiten in de etalage te zetten. Ook in Nederland zou volgens de Tijd DPG Media interesse hebben in een overname.Ook VodafoneZiggo wordt door de Tijd genoemd als partij die potentieel interesse zou hebben in de overname van de Nederlandse activiteiten van RTL.

DPG Media ontkent betrokken te zijn bij een overname. RTL geeft geen commentaar op speculaties.
Antwoord
#2
Straks toch nog samenvoeging van vtm met RTL ned
Antwoord
#3
(24-03-2021, 12:49)chukky2 schreef: Straks toch nog samenvoeging van vtm met RTL ned

mag nooit gebeuren, elk land heeft zijn zenders en mogen in praktijk niet samen gevoegd worden,
SBS belgie kan ook nog de rechten kopen, ze zijn deels van ziggo dus het kan nog in hun portefeuille komen.
Antwoord
#4
Een eventuele verkoop van RTL België is voorlopig 'slechts speculatie'. Dat zou RTL België- CEO Philippe Delusinne hebben geschreven in een interne e-mail aan zijn medewerkers, die in handen is gekomen van de Belgische media.
Antwoord
#5
Vorige maand raakte bekend dat de Duits-Luxemburgse mediagroep RTL haar activiteiten in België (Wallonië) en Nederland plus het Franse tv-station M6 in de etalage zet. Het zijn niet zomaar geruchten, want RTL wordt voor de verkoop bijgestaan door de Amerikaanse zakenbank JPMorgan en het advocatenkantoor Linklaters. De Europese radio- en tv-acitiviteiten van RTL zijn volledig in handen van het Duitse Bertelsmann. De mediagroep is momenteel nog actief in elf landen.

Voor de activiteiten in de drie landen lopen drie verschillende biedingen. Eind april heeft de eerste biedronde plaats. RTL België omvat de televisiezenders RTL-TVi, Club RTL en Plug RTL, de radiostations Bel RTL, Radio Contact en Mint, de streamingdienst RTL Play en de nieuwssite RTLInfo.be. Samen zouden die een waarde van 200 tot 250 miljoen euro vertegenwoordigen.

Volgens de economische kranten De Tijd en L’Echo zijn er voor die Belgische tak een tiental gegadigden. In eigen land zou het onder meer gaan om de twee grote Waalse uitgevers: Rossel (Le Soir) en IPM (La Libre, Vers L’Avenir). Ook de naam DPG Media valt, maar enkel als een mogelijke vennoot voor Rossel. Van IPM is duidelijk dat die een overname van deze orde niet alleen zal aankunnen. Proximus en Telenet hebben zich eveneens gemeld, al is het nog de vraag of het ze echt menens is. Een eerder verrassende vijfde Belgische kandidaat zou de bouwgroep Besix zijn, in samenwerking met Franstalige mediaondernemer Philippe Lhomme. Beiden zitten samen onder meer al in de Franstalige nieuwszender LN24.

Maar er zijn voor RTL België ook meerdere buitenlandse geïnteresseerden. De eerste is het Franse TF1, dat in ons land al samenwerkt met IP, de reclameregie van RTL Belgium. TF1 zou daarnaast een bod voorbereiden op de Franse RTL-dochter M6. Andere mogelijke gegadigden zijn Mediawan (een Franse mediagroep rond Xavier Niel), Quebecor (een Noord-Amerikaanse speler), Antenna (een Griekse familiale mediagroep) en tot slot het Amerikaanse beursgenoteerde Discovery (onder meer eigenaar van Discovery Channel en Eurosport).

In Nederland verwacht RTL een gezamenlijk bod op de televisiezenders RTL 4, RTL 5 en RTL Z plus de streamingdienst Videoland. Volgens De Standaard zet DPG Media in op de overname. Een verrassing is dat allerminst. DPG Media zou dan, net als in Vlaanderen, in Nederland radio, consumentenwebsites en landelijke en regionale kranten en magazines kunnen combineren met televisie. Steeds volgens De Standaard vreest DPG Media echter dat telecombedrijven zoals Liberty Global (eigenaar van Telenet) of Vodafone bereid zullen zijn een relatief gekke prijs te betalen.
Antwoord
#6
Groupe Rossel en DPG Media hebben een overeenkomst bereikt met RTL Group betreffende de overname van RTL Belgium. Groupe Rossel en DPG Media die sinds vele jaren samenwerken op de advertentiemarkt en tot 2017 partners waren in Mediafin, zullen elk voor 50% aandeelhouder zijn.

Dankzij dit partnership wordt het mogelijk om een coherent en meer efficiënt aanbod te ontwikkelen voor nationale klanten in de televisie-, radio- en digitale advertentiemarkten.

De nieuwe aandeelhouders zullen ook inzetten op een versnelde digitale transformatie van de radio- en televisiezenders van RTL Belgium. Long-form en short-form online video zijn snel groeiende segmenten die veel kansen bieden voor televisiebedrijven en ook in radio liggen kansen met de ontwikkeling van digitale radio en podcasting.

Christian Van Thillo, Executive Chairman DPG Media: 'DPG Media, Groupe Rossel en RTL Belgium hebben in het verleden op verschillende vlakken prettig samengewerkt. Nu ligt er een ambitieus project voor, dat alle betrokken media zal versterken in hun digitale transformatie. We zullen bovendien onze adverteerders beter dan ooit kunnen bedienen. Ik kijk er enorm naar uit!'

Bernard Marchant, CEO Groupe Rossel: 'Met deze gezamenlijke overname die vertrekt vanuit een gedeelde visie en ambitie, kunnen we het televisie- en radio-aanbod structureel versterken in België. Zowel onze kijkers, luisteraars als adverteerders hebben behoefte aan een creatief en dynamisch audiovisueel aanbod op alle platformen. We zijn verheugd om dit ambitieuze project met DPG Media uit te voeren in een hernieuwd strategisch partnership. We hebben een erg complementaire expertise om de digitale transformatie van RTL Belgium te versnellen.'

Philippe Delusinne, CEO RTL Belgium: 'Ik ben verheugd dat de tandem Groupe Rossel/DPG Media als winnaar uit de biedstrijd is gekomen. Deze sterke Belgische mediabedrijven hebben alle troeven in huis om RTL Belgium een duurzaam succesvolle toekomst te bieden.'
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)