Proximus heeft bijna 14 procent van Belgische gebouwen op glasvezel aangesloten
#1
Bijna veertien procent van alle Belgische woningen en bedrijven heeft een aansluiting op Proximus' glasvezelnet, of kan hierop worden aangesloten. Het gaat om in totaal 813.000 panden. 123.000 consumenten hebben daadwerkelijk een glasvezelabonnement.

In het afgelopen kwartaal werden er 126.000 gebouwen aansluitbaar gemaakt voor glasvezel, schrijft Proximus. De provider zegt vanaf eind 2022 jaarlijks tien procent van alle Belgische woningen en bedrijven op glasvezel te willen aansluiten. Het bedrijf uitte eerder de ambitie om in 2025 2,4 miljoen woningen op glasvezel aan te sluiten.

Van de 123.000 consumenten die nu een glasvezelabonnement hebben, kwamen er 19.000 klanten in het afgelopen kwartaal bij. Eind 2020 had Proximus nog 65.000 glasvezelconsumentklanten. Proximus Group heeft 2,18 miljoen klanten met een vast-internetabonnement, 1,72 miljoen klanten met een tv-abonnement en 2,00 miljoen klanten met een vaste-telefoonabonnement. 1,19 miljoen klanten hebben een convergent abonnement, waarmee meerdere diensten, zoals tv en vast internet, worden gecombineerd. Dit aantal is 6,1 procent hoger dan een jaar eerder.

Het aantal mobiele klanten groeit bij de Proximus Group ook. Het aantal abonnees steeg met 53.000 naar 4,65 miljoen abonnees. Dit is 9,1 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal prepaidklanten steeg op jaarbasis met 11,6 procent naar 689.000 klanten. Opvallend is hierbij dat het aantal prepaidklanten in het afgelopen kwartaal wel daalde, met 20.000. Eerder in het jaar kwamen er echter genoeg prepaidklanten bij om dit te compenseren.

Proximus Group had in het laatste kwartaal een omzet van 1,44 miljard euro. Over heel 2021 was er een omzet van 5,58 miljard euro, 1,8 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst lag in het laatste kwartaal op 87 miljoen euro, over het hele jaar was dit 445 miljoen euro. Beide cijfers liggen ruim 23 procent lager dan een jaar eerder.
Antwoord
#2
Proximus meldt dat de cijfers over het vierde kwartaal en het hele jaar in lijn zijn met de verwachtingen, na een commercieel sterk Q4. De groei in het vierde kwartaal was 53.000 extra mobiele postpaidkaarten, 15.000 extra internet- en 14.000 extra tv-abonnementen. Het bedrijf herhaalt de doelstellingen voor het lopende jaar.

De kwartaalomzet van de groep kwam op EUR 1,441 miljard, een groei van 3,8 procent op jaarbasis. Het bedrijfsresultaat van EUR 900 miljoen steeg vrijwel niet. De onderliggende groepsebitda daalde 3,5 procent tot EUR 409 miljoen of 28,4 procent van de omzet. De nettowinst was EUR 87 miljoen (-23,3%).

De thuismarkten, exclusief BICS en Telesign dus, zagen een 2,4 procent omzetstijging tot EUR 1,132 miljard en een groepsebitda (onderliggend) van EUR 382 miljoen. De omzet van de Consumer-unit steeg met 2,7 procent, met meer convergentie maar minder vaste telefonie. De omzet van de Enterprise-unit steeg met 1,9 procent, vooral dankzij de hogere omzet uit mobiele en ICT-diensten.

Bij BICS steeg de kwartaalomzet 9 procent naar EUR 259 miljoen, bij Telesign met 15,1 procent naar EUR 87 miljoen. Telesign krijgt in het tweede kwartaal een beursnotering. BICS heeft in Q4 een overname gedaan.

Dividend EUR 1,20 bruto per aandeel

Over heel 2021 kwam de groepsomzet op EUR 5,578 miljard (+1,8%). Proximus spreekt van een stevige genormaliseerde vrije kasstroom van EUR 376 miljoen over het volledige jaar 2021, rekening houdend met aanzienlijke fiberinvesteringen.

Voor 2022 zullen de onderliggende omzet (excl. terminals) en de ebitda op de thuismarkten naar verwachting tot 1 procent groei kennen, terwijl de groepsebitda naar verwachting met ongeveer -1 procent zal dalen. De Raad van Bestuur stelt een brutodividend voor van EUR 1,20 per aandeel, waarvan EUR 0,70 wordt uitgekeerd in april 2022.

In het Consumer-segment bleven de aanbiedingen met een hogere waarde succesvol: de convergente basis groeide met 18.000 klanten aan tot een totaal van 1.192.000, +6,1 procent op jaarbasis. In het vierde kwartaal groeide het aantal Flex-abonnementen met 93.000 naar 832.000. Vaste telefonie daalde met 36.000 lijnen.

Glasvezel op 830.000 adressen

Exclusief spectrum en voetbaluitzendrechten kwam de capex van de Proximus Groep in het vierde kwartaal van 2021 uit op EUR 467 miljoen, wat het totaal voor 2021 op EUR 1,203 miljard bracht. De investeringen in gigabit fiber waren goed voor 31 procent van de totale capex.

Inmiddels zitten 123.000 huishoudens op glasvezel. De dekking van glasvezel groeide door tot bijna 830.000 adressen, of bijna 14 procent van de huizen en bedrijfspanden. Het wil de aanleg versnellen tot 10 procentpunt per jaar.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)