Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SMARTTV: ze blijven klungelen
#1
Producenten van smart-tv's waarschuwen gebruikers nauwelijks dat de privacy van gebruikers mogelijk wordt geschonden. Dit stelt Natali Helberger, hoogleraar Informatierecht van de Universiteit van Amsterdam (UvA), in een wetenschappelijk artikel in 'Telecommunications Policy'. Fabrikanten van toestellen van merken als LG, Samsung of Philips kunnen het kijkgedrag van een online toestel meten en ook naar reclamemakers doorspelen. Toestellen van TP Vision (Philips) doen dit bijvoorbeeld om voor de gebruiker passende reclameboodschappen te kunnen bieden. Samsung kwam recent juist in het nieuws doordat Wikileaks bekendmaakte dat geheime diensten via een hack konden meeluisteren naar toestellen die op voice control werken.
 
TV industrie aanpakken

Helberger deed het onderzoek samen met privacywetenschapper Kristina Irion van de UvA. Ze pleiten nu voor wetswijzigingen op Europees niveau om te bewerkstelligen dat monitoren van kijkgedrag en dit doorgeven aan derden alleen nog onder strikte voorwaarden mag
Antwoord