12-12-2017, 12:59
De shift naar het mobiele toestel is nu een feit: 33% van de e-shoppers heeft een online aankoop verricht via de smartphone. Maar de Belgen blijven massaal artikels kopen die aangeboden worden door buitenlandse webwinkels, en de proportie daarvan bereikt in 2017 zelfs 75%! Focus op de laatste e-commerce barometer in België.
De Belgische e-shopper verricht zijn online aankopen het vaakt via een draagbare computer (65%) of een pc (43%). Maar in een jaar tijd zijn de aankopen via de smartphone met 5% gestegen. Zo heeft 33% van de e-shoppers al een online aankoop verricht via de smartphone, ten nadele van de tablet die zijn populariteit verliest. Dat meldt DPDgroup, dat recent de tweede editie uitvoerde van zijn pan-Europees onderzoek naar het gedrag van e-shoppers.
De stijging van de smartphones is het meest beduidend bij de generatie Y (18 tot 34 jaar) en de "heavy buyers", waar het rond de 50% ligt.
Uit de studie blijkt echter dag 71% van de Belgische e-shoppers verkiest om te bestellen bij een e-shop die de levering met een precisie van 1 uur kan verzekeren. Met andere woorden wanneer het mogelijk is om zelf de dag en het uur van levering (op een uur na) te bepalen. En het parcours van zijn pakje op te volgen bij een levering D+1.
De waaier aan opties voor levering (in een kluis, een Pickup parcelshop, thuis of op kantoor) wordt belangrijker en aantrekkelijker. Voor de Belgen blijft de levering aan huis de meest gebruikte optie (78%).
De Belgische e-commerce (nog altijd) getrokken door buitenlandse winkels
Ondanks deze positieve evoluties blijven de Belgen massaal artikels kopen die aangeboden worden door buitenlandse webwinkels. De groei van de grensoverschrijdende online aankopen ging van 71% in 2016 naar 75% in 2017. Een stijging die vooral verklaard wordt doordat sommige artikels niet beschikbaar zijn in België, alsook door hun prijs, die in het buitenland lager ligt.
Wat betaling betreft doet de Belgische e-shopper het vaakst beroep op zijn bank- of kredietkaart. Meer dan de helft van de Belgen (51%) gebruikt bij voorkeur één enkele manier van betalen voor zijn online aankopen.
De e-shopper heeft echter geen uniek profiel. "Zijn voorkeuren verschillen naargelang zijn humeur, het soort artikel of de gelegenheid waarvoor het product gekocht wordt. Een trend die verleden jaar al begon, en die dit jaar bevestigd wordt, is de flexibiliteit. Zowel voor de e-commerce in het algemeen als voor de levering in het bijzonder, is flexibiliteit meer dan ooit de sleutel tot succes", vat Silvio Mestdagh, CEO van DPD Belux, samen.
De Belgische e-shopper verricht zijn online aankopen het vaakt via een draagbare computer (65%) of een pc (43%). Maar in een jaar tijd zijn de aankopen via de smartphone met 5% gestegen. Zo heeft 33% van de e-shoppers al een online aankoop verricht via de smartphone, ten nadele van de tablet die zijn populariteit verliest. Dat meldt DPDgroup, dat recent de tweede editie uitvoerde van zijn pan-Europees onderzoek naar het gedrag van e-shoppers.
De stijging van de smartphones is het meest beduidend bij de generatie Y (18 tot 34 jaar) en de "heavy buyers", waar het rond de 50% ligt.
Uit de studie blijkt echter dag 71% van de Belgische e-shoppers verkiest om te bestellen bij een e-shop die de levering met een precisie van 1 uur kan verzekeren. Met andere woorden wanneer het mogelijk is om zelf de dag en het uur van levering (op een uur na) te bepalen. En het parcours van zijn pakje op te volgen bij een levering D+1.
De waaier aan opties voor levering (in een kluis, een Pickup parcelshop, thuis of op kantoor) wordt belangrijker en aantrekkelijker. Voor de Belgen blijft de levering aan huis de meest gebruikte optie (78%).
De Belgische e-commerce (nog altijd) getrokken door buitenlandse winkels
Ondanks deze positieve evoluties blijven de Belgen massaal artikels kopen die aangeboden worden door buitenlandse webwinkels. De groei van de grensoverschrijdende online aankopen ging van 71% in 2016 naar 75% in 2017. Een stijging die vooral verklaard wordt doordat sommige artikels niet beschikbaar zijn in België, alsook door hun prijs, die in het buitenland lager ligt.
Wat betaling betreft doet de Belgische e-shopper het vaakst beroep op zijn bank- of kredietkaart. Meer dan de helft van de Belgen (51%) gebruikt bij voorkeur één enkele manier van betalen voor zijn online aankopen.
De e-shopper heeft echter geen uniek profiel. "Zijn voorkeuren verschillen naargelang zijn humeur, het soort artikel of de gelegenheid waarvoor het product gekocht wordt. Een trend die verleden jaar al begon, en die dit jaar bevestigd wordt, is de flexibiliteit. Zowel voor de e-commerce in het algemeen als voor de levering in het bijzonder, is flexibiliteit meer dan ooit de sleutel tot succes", vat Silvio Mestdagh, CEO van DPD Belux, samen.