29-12-2017, 04:58
De digitalisering heeft geleid tot een groot aanbod van zenders maar toch verliezen de meeste van hen voortdurend kijkers. 24 Kitchen doet het wel goed. Disney Channel is het meest onbemind.
De lineaire tv-zenders verliezen ondanks een digitalisering van bijna negentig procent bijna allemaal voortdurend publiek, maar volgens onderzoek van het Commissariaat voor de Media is hierop één grote uitzondering: 24 Kitchen dat onder de vlag van Fox opereert is alleen maar gegroeid. De zender begon met een bereik van 2,4 procent, maar heeft dat in de afgelopen jaren weten uit te bouwen tot 3,1 procent in 2016. Dat is een hele prestatie omdat van vrijwel elke lineaire zender het bereik de afgelopen jaren daalde. De daling wordt vooral veroorzaakt doordat vooral de jongere generatie kijkers kiest voor een online aanbod. Ook de tv-zenders van de regionale omroepen hebben daardoor veel kijkers verloren. Enkele andere kleinere zenders die het ook goed doen zijn BBC First en Investigation Discovery.
Disney Channel hekkensluiter
Het jeugd en kinderkanaal Disney, dat enige jaren geleden duur werd verkocht aan de Nederlandse kabelmaatschappijen heeft vooral naam maar verder een beperkte inhoud die voortdurend wordt herhaald en de kijker klaarblijkelijk ook niet aanspreekt. Kijkende naar de kijkcijfers van alle bekende lineaire zenders bij Stichting Kijkonderzoek (SKO) is van een marktaandeel voor Disney gemiddeld gezien namelijk nauwelijks of geen sprake. De enige zender die het daar nog slechter doet is Vice, maar dit is nog een jonge zender die niet breed beschikbaar is bij alle providers.
De lineaire tv-zenders verliezen ondanks een digitalisering van bijna negentig procent bijna allemaal voortdurend publiek, maar volgens onderzoek van het Commissariaat voor de Media is hierop één grote uitzondering: 24 Kitchen dat onder de vlag van Fox opereert is alleen maar gegroeid. De zender begon met een bereik van 2,4 procent, maar heeft dat in de afgelopen jaren weten uit te bouwen tot 3,1 procent in 2016. Dat is een hele prestatie omdat van vrijwel elke lineaire zender het bereik de afgelopen jaren daalde. De daling wordt vooral veroorzaakt doordat vooral de jongere generatie kijkers kiest voor een online aanbod. Ook de tv-zenders van de regionale omroepen hebben daardoor veel kijkers verloren. Enkele andere kleinere zenders die het ook goed doen zijn BBC First en Investigation Discovery.
Disney Channel hekkensluiter
Het jeugd en kinderkanaal Disney, dat enige jaren geleden duur werd verkocht aan de Nederlandse kabelmaatschappijen heeft vooral naam maar verder een beperkte inhoud die voortdurend wordt herhaald en de kijker klaarblijkelijk ook niet aanspreekt. Kijkende naar de kijkcijfers van alle bekende lineaire zenders bij Stichting Kijkonderzoek (SKO) is van een marktaandeel voor Disney gemiddeld gezien namelijk nauwelijks of geen sprake. De enige zender die het daar nog slechter doet is Vice, maar dit is nog een jonge zender die niet breed beschikbaar is bij alle providers.