Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VRM geeft boetes vtm en vrt
#1
De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, legt boetes op aan Eén (10.000 euro – niet conform de regelgeving uitzenden van productplaatsing in 'Dagelijkse Kost') en VTM (10.000 euro – niet conform de regelgeving uitzenden van sponsorboodschappen).

Eén – overmatige aandacht voor product in 'Dagelijkse Kost'

De VRM controleerde de uitzending van 'Dagelijkse Kost' (19 september 2017). Het programma bevat productplaatsing voor o.a. Pur Natur, een merk met producten als yoghurt, melk, room en ijs.

De VRM stelt vast dat gedurende vier minuten van het veertien minuten durende programma, er een prominente en constante aanwezigheid is van het product 'Pur Natur' in het midden van het werkblad. Het logo wordt hierbij bijna onafgebroken duidelijk zichtbaar en centraal in beeld gebracht. Hierdoor is sprake van overmatige aandacht. De VRT overtreedt bijgevolg het Mediadecreet m.b.t. het uitzenden van productplaatsing.

Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het feit dat het programma in prime time werd uitgezonden en het groot aantal bereikte kijkers. De VRM besluit een administratieve geldboete van 10.000 euro op te leggen.

VTM – niet conform de regelgeving uitzenden van sponsorboodschappen

De VRM controleerde de uitzendingen van diverse televisieomroeporganisaties (4 september 2017, 17.00 - 23.00 uur), waaronder VTM. Tijdens de onderzochte periode worden sponsorboodschappen voor Albert Heijn' uitgezonden. Volgens het Mediadecreet en de parlementaire voorbereidingen mogen sponsorboodschappen niet aanzetten tot consumptie. Door de VRM moet steeds worden beoordeeld of een sponsorvermelding al dan niet een rechtstreeks koopbevorderende boodschap bevat.

Uit de beelden en het onderzoek blijkt dat de sponsvermelding in kwestie een wervend karakter heeft en de kijker rechtstreeks aanspoort tot aankoop. Bijgevolg is deze niet in overeenstemming met het Mediadecreet.

Bij het bepalen van de sanctie kan de VRM niet voorbijgaan aan het gegeven dat MEDIALAAN reeds herhaaldelijk gelijkaardige inbreuken heeft begaan. Bovendien wordt de sponsorboodschap uitgezonden in prime time. De VRM besluit een administratieve geldboete van 10.000 euro op te leggen.
Antwoord