09-01-2018, 17:41
Het aantal met internet verbonden tv’s in Nederlandse huishoudens kwam in 2017 uit op 68 procent. Dat is 2 procentpunten meer dan in 2016. De groei begint af te vlakken, want de stijgingen in de voorafgaande jaren waren veel groter. 2015 was het hoogtepunt: van 49 procent connected tv's eind 2014 naar 61 procent eind 2015. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Telecompaper.
De belangrijkste manier om internetcontent te bekijken op een tv-scherm is via een smart-tv die zelf met internet verbonden is. 39 procent van de Nederlanders had eind vierde kwartaal van 2017 zo’n In 2011 was dat nog 11 procent. De groei vlakte tussen het vierde kwartaal van 2016 en 2017 af naar 3 procentpunten, aldus cijfers van het Consumer Insights Panel in het vierde kwartaal van 2017.
Chromecast scoort beter dan Apple TV
Andere manieren om internetcontent op een tv te bekijken zijn onder meer via settop-boxen (van bijvoorbeeld tv-aanbieders) of dongles zoals van Apple of Google. 4 procent van de Nederlanders gebruikt Apple TV, een percentage dat al sinds 2014 stabiel is. 11 procent van de Nederlanders zegt de veel goedkopere Google Chromecast te gebruiken voor internettoegang via de tv.
In huishoudens met kinderen wordt veel vaker internetcontent op een tv-scherm bekeken: 78 procent tegen 63 procent gemiddeld. Verder is het bekijken van internetcontent via een iTV box in huishoudens met kinderen hoger dan zonder: 19 procent tegenover 11 procent. Het aandeel smart tv's is ook veel hoger bij huishoudens met kinderen, 45 procent tegen 35 procent bij huishoudens zonder kinderen.
De belangrijkste manier om internetcontent te bekijken op een tv-scherm is via een smart-tv die zelf met internet verbonden is. 39 procent van de Nederlanders had eind vierde kwartaal van 2017 zo’n In 2011 was dat nog 11 procent. De groei vlakte tussen het vierde kwartaal van 2016 en 2017 af naar 3 procentpunten, aldus cijfers van het Consumer Insights Panel in het vierde kwartaal van 2017.
Chromecast scoort beter dan Apple TV
Andere manieren om internetcontent op een tv te bekijken zijn onder meer via settop-boxen (van bijvoorbeeld tv-aanbieders) of dongles zoals van Apple of Google. 4 procent van de Nederlanders gebruikt Apple TV, een percentage dat al sinds 2014 stabiel is. 11 procent van de Nederlanders zegt de veel goedkopere Google Chromecast te gebruiken voor internettoegang via de tv.
In huishoudens met kinderen wordt veel vaker internetcontent op een tv-scherm bekeken: 78 procent tegen 63 procent gemiddeld. Verder is het bekijken van internetcontent via een iTV box in huishoudens met kinderen hoger dan zonder: 19 procent tegenover 11 procent. Het aandeel smart tv's is ook veel hoger bij huishoudens met kinderen, 45 procent tegen 35 procent bij huishoudens zonder kinderen.