19-01-2018, 08:18
Twinkle België presenteert voor de eerste keer de top honderd webshops in ons land in de Twinkle100. We lichten hier al een tipje van de sluier.
Tien jaar na de eerste Twinkle100 in Nederland, komt nu ook België aan de beurt. De redactie van Twinkle België legde de grootste online retailers in ons land onder de loep en stelde op basis van hun omzetcijfers een top honderd op. De complete lijst ontdek je in de allereerste Belgische Twinkle100, maar hieronder geven we al een voorproefje.
Amazon klopt Coolblue en bol.com
Allereerst wordt duidelijk hoe Amazon ook in België de scepter zwaait. De Amerikaanse e-commercegigant draaide naar schatting 288 miljoen euro aan online omzet in ons land, waarvan het grootste deel afkomstig is van Waalse consumenten die al jaren via Amazon.fr kunnen shoppen. Met de intrede van Amazon Prime en de Nederlandse vertaling van het Duitse platform, is het echter waarschijnlijk dat ook het aantal Vlaamse klanten het komende jaar zal stijgen.
Zilver is voor Coolblue, die vorig jaar in België een online omzet genereerde van 242 miljoen euro. Daarmee is België goed voor 28 procent van de totale omzet. De top drie wordt vervolledigd door bol.com die volgens de schatting van de redactie zo’n 220 miljoen euro aan omzet uit het online platform in België haalde.
Samengeteld is de top drie goed voor een omzet van ongeveer 750 miljoen euro.
Top 10
De top tien wordt aangevuld door zowel nationale als internationale spelers als Zalando, MediaMarkt, Vente-Exclusive.com, Colruyt Group, Unigro, Vanden Borre en H&M. Frappant: de eerste Belgische speler in de lijst verschijnt op de zesde plaats. Die eer is weggelegd voor het Vente-Exclusive.com
Uit de Twinkle100 wordt verder duidelijk dat de Belgische consument zijn geld vooral spendeert bij buitenlandse webshops. In de top tien zijn vier Belgische spelers te bespeuren. In de gehele top honderd zijn dat er 28. Zo is het merendeel van de grootste online retailers in ons land gevestigd in het buitenland: vooral in Nederland, maar ook in Frankrijk, Duitsland en het VK.
Hoe werd de Belgische Twinkle100 samengesteld?
Om de Twinkle100 samen te stellen, werd afgegaan op de omzetcijfers van online retailers. Het begrip ‘online retailers’ mag je breed interpreteren: o.a. omnichannel-handelaars, online supermarkten, merken met een eigen webshop, online abonnementsdiensten, en ook buitenlandse spelers die in België actief zijn, kwamen in aanmerking voor een plaatsje in de lijst. B2B-handelaars, C2C-platformen, telecombedrijven, ticketverkopers, postdiensten, reisagentschappen, of handelaars die enkel diensten verkopen, zijn niet opgenomen in de Twinkle100.
De omzetcijfers die gebruikt werden om de online retailers te rangschikken, waren afkomstig uit verschillende bronnen. Enerzijds de input van de online retailers zelf, die hun omzet konden delen via mail of de online vragenlijst op Twinkle.be, en anderzijds een schatting van de online omzet. Voor die schattingen werd gebruikgemaakt van diverse bronnen, zoals jaarrekeningen, persberichten, tips van insiders, bezoekersaantallen en zoekopdrachten. Wanneer de redactie een schatting moest gebruiken in de Twinkle100, werd die voorgelegd aan de retailer met de vraag om te bevestigen, wat een deel van de gecontacteerde retailers ook deed.
Tien jaar na de eerste Twinkle100 in Nederland, komt nu ook België aan de beurt. De redactie van Twinkle België legde de grootste online retailers in ons land onder de loep en stelde op basis van hun omzetcijfers een top honderd op. De complete lijst ontdek je in de allereerste Belgische Twinkle100, maar hieronder geven we al een voorproefje.
Amazon klopt Coolblue en bol.com
Allereerst wordt duidelijk hoe Amazon ook in België de scepter zwaait. De Amerikaanse e-commercegigant draaide naar schatting 288 miljoen euro aan online omzet in ons land, waarvan het grootste deel afkomstig is van Waalse consumenten die al jaren via Amazon.fr kunnen shoppen. Met de intrede van Amazon Prime en de Nederlandse vertaling van het Duitse platform, is het echter waarschijnlijk dat ook het aantal Vlaamse klanten het komende jaar zal stijgen.
Zilver is voor Coolblue, die vorig jaar in België een online omzet genereerde van 242 miljoen euro. Daarmee is België goed voor 28 procent van de totale omzet. De top drie wordt vervolledigd door bol.com die volgens de schatting van de redactie zo’n 220 miljoen euro aan omzet uit het online platform in België haalde.
Samengeteld is de top drie goed voor een omzet van ongeveer 750 miljoen euro.
Top 10
De top tien wordt aangevuld door zowel nationale als internationale spelers als Zalando, MediaMarkt, Vente-Exclusive.com, Colruyt Group, Unigro, Vanden Borre en H&M. Frappant: de eerste Belgische speler in de lijst verschijnt op de zesde plaats. Die eer is weggelegd voor het Vente-Exclusive.com
Uit de Twinkle100 wordt verder duidelijk dat de Belgische consument zijn geld vooral spendeert bij buitenlandse webshops. In de top tien zijn vier Belgische spelers te bespeuren. In de gehele top honderd zijn dat er 28. Zo is het merendeel van de grootste online retailers in ons land gevestigd in het buitenland: vooral in Nederland, maar ook in Frankrijk, Duitsland en het VK.
Hoe werd de Belgische Twinkle100 samengesteld?
Om de Twinkle100 samen te stellen, werd afgegaan op de omzetcijfers van online retailers. Het begrip ‘online retailers’ mag je breed interpreteren: o.a. omnichannel-handelaars, online supermarkten, merken met een eigen webshop, online abonnementsdiensten, en ook buitenlandse spelers die in België actief zijn, kwamen in aanmerking voor een plaatsje in de lijst. B2B-handelaars, C2C-platformen, telecombedrijven, ticketverkopers, postdiensten, reisagentschappen, of handelaars die enkel diensten verkopen, zijn niet opgenomen in de Twinkle100.
De omzetcijfers die gebruikt werden om de online retailers te rangschikken, waren afkomstig uit verschillende bronnen. Enerzijds de input van de online retailers zelf, die hun omzet konden delen via mail of de online vragenlijst op Twinkle.be, en anderzijds een schatting van de online omzet. Voor die schattingen werd gebruikgemaakt van diverse bronnen, zoals jaarrekeningen, persberichten, tips van insiders, bezoekersaantallen en zoekopdrachten. Wanneer de redactie een schatting moest gebruiken in de Twinkle100, werd die voorgelegd aan de retailer met de vraag om te bevestigen, wat een deel van de gecontacteerde retailers ook deed.