27-05-2025, 12:04
Bpost heeft een nieuw proefproject gelanceerd om zijn lokale postkantoren relevant te houden. In bepaalde kantoren kunnen klanten voortaan telecomabonnementen afsluiten van DIGI, Hey! en Scarlet.
Het is niet de eerste externe samenwerking van Bpost binnen zijn kantorennetwerk. Al geruime tijd kunnen klanten bankzaken bij BNP Paribas Fortis regelen in diverse Bpost-kantoren. Nu komt daar een samenwerking bij met drie telecomproviders: DIGI, Hey! (Orange) en Scarlet (van Proximus). Telecomabonnementen van nieuwkomer DIGI zijn vanaf nu verkrijgbaar in elf Bpost-kantoren in België.
Voor Hey! en Scarlet ligt dit aantal lager, al maakt Bpost geen exacte cijfers bekend. Over een uitbreiding van de proef is voorlopig niets beslist. Bpost wil eerst de resultaten van de testfase afwachten voordat het project eventueel wordt verlengd. Het is dus nog onduidelijk of deze dienstverlening permanent wordt aangeboden.
Bpost start regelmatig tijdelijke proefprojecten om te onderzoeken hoe het zijn postkantoren toekomstbestendig kan maken. In 2023 liep bijvoorbeeld een project waarbij burgers ondersteuning kregen bij administratieve formaliteiten. Onderdeel daarvan was de inzet van digitale assistenten die hielpen bij prijsvergelijkingstools voor internet-, tv- en telefonieabonnementen. Dat project is inmiddels stopgezet.
Van postkantoor naar servicecenter
Voor het huidige proefproject doet Bpost geen beroep op digitale assistenten. In plaats daarvan helpen opgeleide medewerkers bezoekers bij het kiezen en afsluiten van een passend telecomabonnement. Volgens Bpost is dit een volgende stap in de transformatie van postkantoren tot volwaardige ‘servicecenters’.
Het is niet de eerste externe samenwerking van Bpost binnen zijn kantorennetwerk. Al geruime tijd kunnen klanten bankzaken bij BNP Paribas Fortis regelen in diverse Bpost-kantoren. Nu komt daar een samenwerking bij met drie telecomproviders: DIGI, Hey! (Orange) en Scarlet (van Proximus). Telecomabonnementen van nieuwkomer DIGI zijn vanaf nu verkrijgbaar in elf Bpost-kantoren in België.
Voor Hey! en Scarlet ligt dit aantal lager, al maakt Bpost geen exacte cijfers bekend. Over een uitbreiding van de proef is voorlopig niets beslist. Bpost wil eerst de resultaten van de testfase afwachten voordat het project eventueel wordt verlengd. Het is dus nog onduidelijk of deze dienstverlening permanent wordt aangeboden.
Bpost start regelmatig tijdelijke proefprojecten om te onderzoeken hoe het zijn postkantoren toekomstbestendig kan maken. In 2023 liep bijvoorbeeld een project waarbij burgers ondersteuning kregen bij administratieve formaliteiten. Onderdeel daarvan was de inzet van digitale assistenten die hielpen bij prijsvergelijkingstools voor internet-, tv- en telefonieabonnementen. Dat project is inmiddels stopgezet.
Van postkantoor naar servicecenter
Voor het huidige proefproject doet Bpost geen beroep op digitale assistenten. In plaats daarvan helpen opgeleide medewerkers bezoekers bij het kiezen en afsluiten van een passend telecomabonnement. Volgens Bpost is dit een volgende stap in de transformatie van postkantoren tot volwaardige ‘servicecenters’.