05-03-2019, 22:20
De Belgische toezichthouder op de telecommarkt, BIPT, heeft Telenet een boete van EUR 300.000 opgelegd. Telenet zou de zogenaamde Easy Switch ID niet rechtstreeks hebben vermeld op facturen van zijn zakelijke klanten die een tariefplan voor vaste telefonie, internet en/of televisie, bedoeld voor consumenten, hadden genomen. De Easy Switch ID is bedoeld om een eventuele overstap naar een andere provider te versimpelen.
Per 1 juli 2017 is de Easy Switch-regulering op de Belgische markt van kracht geworden. Easy Switch verplicht vaste telecomoperators en telecomoperatoren die bundels van diensten (waaronder mobiele telefonie) om de overstap van klanten te vergemakkelijken door onderling de stopzetting van het contract van de klant te regelen. Op die manier hoeft de klant enkel maar contact opnemen met de nieuwe operator en hoeft de klant zijn oude contract niet meer opzeggen.
Easy Switch ID vergemakkelijkt overstappen
Voorwaarde voor de toepassing van deze procedure is dat klanten hun overstapgegevens aan de nieuwe operator doorgeven. Klanten worden daarbij verwacht een zogenaamde Easy Switch ID aan hun nieuwe operator door te geven. Dit is een reeks van cijfers en/of letters die de telecominstallatie van de oude operator op een gegeven adres identificeert.
Om de Easy Switch ID gemakkelijk te kunnen vinden, schrijft de reglementering voor dat iedere operator de Easy Switch ID op verschillende plaatsen bekend moet maken: in de klantomgeving op de website, in een document dat de klant krijgt wanneer hij een contract met een nieuwe operator aangaat en op de factuur.
Telenet in gebreke
Uit controles die het BIPT verrichtte, bleek echter dat Telenet de Easy Switch ID niet vermeldde op de facturen van een specifieke groep van klanten: de zakelijke klanten die in het verleden bij Telenet een consumentgericht tariefplan afnamen. Het ging om kleine zelfstandigen en beoefenaars van vrije beroepen die bij Telenet bijvoorbeeld een Internet + TV bundel voor consumenten namen. Er stond op de facturen van die groep van klanten enkel dat zij voor hun Easy Switch ID naar de klantomgeving op de website van Telenet moesten surfen.
Het BIPT oordeelde dat dit niet voldoende was. Omdat Telenet bovendien ook nog een eigen toezegging om de facturen van deze groep van klanten tegen 1 juli 2018 conform te maken niet respecteerde (maar pas in december 2018 klaar was met zijn aanpassingen) legde het BIPT een boete op.
Per 1 juli 2017 is de Easy Switch-regulering op de Belgische markt van kracht geworden. Easy Switch verplicht vaste telecomoperators en telecomoperatoren die bundels van diensten (waaronder mobiele telefonie) om de overstap van klanten te vergemakkelijken door onderling de stopzetting van het contract van de klant te regelen. Op die manier hoeft de klant enkel maar contact opnemen met de nieuwe operator en hoeft de klant zijn oude contract niet meer opzeggen.
Easy Switch ID vergemakkelijkt overstappen
Voorwaarde voor de toepassing van deze procedure is dat klanten hun overstapgegevens aan de nieuwe operator doorgeven. Klanten worden daarbij verwacht een zogenaamde Easy Switch ID aan hun nieuwe operator door te geven. Dit is een reeks van cijfers en/of letters die de telecominstallatie van de oude operator op een gegeven adres identificeert.
Om de Easy Switch ID gemakkelijk te kunnen vinden, schrijft de reglementering voor dat iedere operator de Easy Switch ID op verschillende plaatsen bekend moet maken: in de klantomgeving op de website, in een document dat de klant krijgt wanneer hij een contract met een nieuwe operator aangaat en op de factuur.
Telenet in gebreke
Uit controles die het BIPT verrichtte, bleek echter dat Telenet de Easy Switch ID niet vermeldde op de facturen van een specifieke groep van klanten: de zakelijke klanten die in het verleden bij Telenet een consumentgericht tariefplan afnamen. Het ging om kleine zelfstandigen en beoefenaars van vrije beroepen die bij Telenet bijvoorbeeld een Internet + TV bundel voor consumenten namen. Er stond op de facturen van die groep van klanten enkel dat zij voor hun Easy Switch ID naar de klantomgeving op de website van Telenet moesten surfen.
Het BIPT oordeelde dat dit niet voldoende was. Omdat Telenet bovendien ook nog een eigen toezegging om de facturen van deze groep van klanten tegen 1 juli 2018 conform te maken niet respecteerde (maar pas in december 2018 klaar was met zijn aanpassingen) legde het BIPT een boete op.