13-06-2019, 12:22
Een samenwerkingsverband van negen Belgische mediabedrijven, verenigd onder de naam Belgian Data Alliance, onderzoekt de mogelijkheden om klantendata met elkaar te delen teneinde meer gepersonaliseerde advertenties te kunnen aanbieden. Guillaume Boutin, verantwoordelijk voor de consumentenmarkt bij Proximus heeft dat tegenover de Tijd bevestigd.
De Belgian Data Alliance is ontstaan op initiatief van Proximus en bestaat uit de volgende telecomoperators, televisieomroepen en uitgeverijen: de Vlaamse DPG Media (o.a. VTM, HLN), Mediahuis (o.a. De Standaard), VRT (één), SBS (VIER) en Telenet, en Rossel (Le Soir), RTBF en RTL uit Wallonië. Samen bereiken deze mediabedrijven elke Belg elke dag meerdere keren.
Concrete tests gestart
Inmiddels zijn de partijen al gestart met concrete tests om voor het eind van het jaar te achterhalen of en welke gegevens van kijkers, lezers en bezoekers met elkaar gedeeld kunnen worden. Die resultaten moeten dan leiden tot het meer gepersonaliseerd afstemmen van reclame-uitingen. Bekeken wordt ook of persoonsgegevens gedeeld kunnen (en mogen) worden. Die gegevens worden in deze fase overigens nog niet gedeeld.
De tests die nu uitgevoerd worden betreffen met name gepersonaliseerde reclame op digitale tv en online video's. Proximus zegt ook potentieel te zien in de voordelen van het delen van data voor de personalisatie van online reclamebanners.
Vuist tegen Facebook en Google
Op dit moment nemen Google en Facebook zo'n 80 procent van de Belgische omzet uit digitale advertenties voor hun rekening. Op een totale Belgische digitale advertentiemarkt van EUR 1 miljard. Met de Belgian Data Alliance willen de samenwerkende mediabedrijven een vuist maken tegen de dominantie van de twee online tech-reuzen. Het succes van Google en Facebook is met name te danken aan de enorme hoeveelheden persoons- en gebruikersgegevens waarover deze partijen beschikken.
Totdat de tests afgerond zijn willen de negen samenwerkende mediabedrijven zich nog nergens aan verbinden. Pas daarna wordt geevolueerd of de samenwerking ook tot een daadwerkelijk aanbod voor adverteerders zal leiden. "We denken allemaal in ons eigen bedrijf na over de uitdagingen van digitale advertenties. Met een lokaal platform kunnen we ons onderscheiden van Google en co., door meer respect te tonen voor privacy en de integriteit van merken", aldus Boutin van Proximus
De Belgian Data Alliance is ontstaan op initiatief van Proximus en bestaat uit de volgende telecomoperators, televisieomroepen en uitgeverijen: de Vlaamse DPG Media (o.a. VTM, HLN), Mediahuis (o.a. De Standaard), VRT (één), SBS (VIER) en Telenet, en Rossel (Le Soir), RTBF en RTL uit Wallonië. Samen bereiken deze mediabedrijven elke Belg elke dag meerdere keren.
Concrete tests gestart
Inmiddels zijn de partijen al gestart met concrete tests om voor het eind van het jaar te achterhalen of en welke gegevens van kijkers, lezers en bezoekers met elkaar gedeeld kunnen worden. Die resultaten moeten dan leiden tot het meer gepersonaliseerd afstemmen van reclame-uitingen. Bekeken wordt ook of persoonsgegevens gedeeld kunnen (en mogen) worden. Die gegevens worden in deze fase overigens nog niet gedeeld.
De tests die nu uitgevoerd worden betreffen met name gepersonaliseerde reclame op digitale tv en online video's. Proximus zegt ook potentieel te zien in de voordelen van het delen van data voor de personalisatie van online reclamebanners.
Vuist tegen Facebook en Google
Op dit moment nemen Google en Facebook zo'n 80 procent van de Belgische omzet uit digitale advertenties voor hun rekening. Op een totale Belgische digitale advertentiemarkt van EUR 1 miljard. Met de Belgian Data Alliance willen de samenwerkende mediabedrijven een vuist maken tegen de dominantie van de twee online tech-reuzen. Het succes van Google en Facebook is met name te danken aan de enorme hoeveelheden persoons- en gebruikersgegevens waarover deze partijen beschikken.
Totdat de tests afgerond zijn willen de negen samenwerkende mediabedrijven zich nog nergens aan verbinden. Pas daarna wordt geevolueerd of de samenwerking ook tot een daadwerkelijk aanbod voor adverteerders zal leiden. "We denken allemaal in ons eigen bedrijf na over de uitdagingen van digitale advertenties. Met een lokaal platform kunnen we ons onderscheiden van Google en co., door meer respect te tonen voor privacy en de integriteit van merken", aldus Boutin van Proximus