Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M7 Group ziet omzet in 2018 met 2% groeien naar EUR 319 miljoen
#1
De M7 Group zag de omzet in 2018 met 2 procent groeien naar EUR 319 miljoen, terwijl het een nettowinst van EUR 10,3 miljoen boekte. Een jaar eerder boekte het een nettoverlies van EUR 20,95 miljoen. Dit blijkt uit het jaarverslag dat M7 Group onlangs heeft gedeponeerd bij het Luxemburgse handelsregister. Verder blijkt dat de EBITDA in 2018 met 32 procent daalde naar EUR 95,9 miljoen omdat de operationele kosten met bijna 6 procent sneller stegen dan de omzet.

De omzetverbetering kwam door groei in Oostenrijk en de Skylink-landen (Tsjechië en Slowakije), terwijl de broadcast omzet in de Benelux stabiliseerde. Tegelijkertijd daalde het aantal breedband connecties met een lage winstmarge in Nederland, maar groeide het aantal hoogwaardige IPTV connecties met 32 procent. In alle landen zag de M7 Group een verbetering van de klanttevredenheid en churn, met name door adoptie van M7’s TV everywhere platform en de introductie van smart TV apps voor Samsung en LG tv-toestellen. Daarnaast daalde de churn van satelliet-tv klanten in Nederland en de Skylink-landen met 20 procent.

Nederland grootste markt voor M7

De omzet in Nederland groeide met 3,4 procent naar EUR 148,7 miljoen, deels vanwege de overname van de FBR Group (Fiber NL/Stipte) in december 2017, die pas in 2018 volledig meetelt. Hierdoor blijft Nederland de grootste omzetbron voor de M7 Group, gevolgd door de Skylink-landen, waar de omzet met 7,3 procent groeide naar EUR 102,8 miljoen in 2018. Ondanks een omzetdaling van 3,6 procent naar EUR 25,9 miljoen is België Duitsland voorbijgegaan qua omzetgrootte. Het laatste land had last van een continue daling van B2B-omzet en minder hardware verkoop. Hierdoor daalde de omzet met bijna 31 procent naar EUR 21,2 miljoen. Oostenrijk is vijfde qua omzetgrootte met EUR 15,5 miljoen, een groei van 21,5 procent vergeleken met 2017.

Voor 2019 wordt verwacht dat de omzet zal groeien, aangezien de M7 Group in mei 2019 de overname van UPC’s satelliet-tv activiteiten in Hongarije, Tsjechië, Slowakije en Roemenië afrondde. Hierdoor zal Nederland bijna zeker voorbij gestreefd worden door Tsjechië/Slowakije als grootste omzetbron.
Antwoord