Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
9 van de 10 Belgen gebruikt smartphone voor eindejaar aankopen volgens Orange
#1
Smartphones spelen een belangrijke rol bij onze eindejaarsaankopen, zo concludeert de Belgische operator Orange op basis van eigen onderzoek. Negen van de tien Belgen gebruikt de mobiele telefoon om aankopen te doen, op zoek naar inspiratie, bij het lokaliseren van een winkel of het volgen van een pakje. Dat blijkt uit een onderzoek van Orange Belgium onder ruim 1.000 ondervraagden.

Slechts 11 procent van de ondervraagden gebruikt zijn of haar smartphone niet bij het kerst- en eindejaarswinkelen. Voor de rest is de mobiele telefoon een onmisbare tool geworden in de zoektocht naar cadeautjes of een feestelijke outfit. In eerste instantie om inspiratie op te doen (53%), specificaties op te zoeken (49%) of een winkel te lokaliseren (44%).

Veel mensen bereiden zich voor via de smartphone om vervolgens in de winkel op zoek te gaan naar de cadeautjes. Steeds vaker gaat het ook precies omgekeerd. 11 procent van de ondervraagden gaat vaak of altijd eerst even in een winkel kijken (of iets past of goed zit bijvoorbeeld) om het dan online te bestellen. 30 procent doet dit soms, 21 procent enkel voor bepaalde producten. 35 procent van de ondervraagden koopt rechtstreeks via zijn telefoon. 40 procent doet er de betalingen mee voor de eindejaarsaankopen en nog eens 41 procent gebruikt zijn of haar smartphone om de levering van de pakjes op te volgen.

Online kopen zit shoppingcenters op de hielen

Online winkelen wint alleen maar aan populariteit en moet amper nog onderdoen voor de shopping centers die tijdens deze periode overspoeld worden. 51 procent schaft zijn eindejaarsaankopen via het web aan, terwijl 53 procent nog winkels bezoekt. De winkelcentra in steden (38%) en speciaalzaken (38%) hoeven zich nog geen zorgen te maken om in de vergeethoek te belanden. De grote supermarkten (17%) slorpen ook een behoorlijk deel van onze eindejaarsaankopen op.

Waarom zoeken we het alsmaar meer online? De redenen zijn voor de hand liggend. De flexibiliteit die online shoppen met zich meebrengt, biedt veel voordelen. Zo vindt 56 procent het handig om zich niet te moeten verplaatsen. 43 procent gaat voor online omdat ze dan buiten de openingsuren kunnen bestellen. Volgens 46 procent is het online dan weer goedkoper en 41 procent vindt het aanbod gevarieerder. Tot slot heeft 34 procent geen zin in de drukte in de winkels en is 28 procent van oordeel dat het sneller gaat.

Kleding wordt vaakst gekocht vanaf een smartphone

Belgen schaffen het meest kleding aan (51%). Op de tweede plaats komen parfum en andere verzorgingsproducten met 45 procent. Speelgoed en multimediatoestellen delen de derde plek met 37 procent. Schoenen, handtassen en lederwaren scoren 35 procent. De bedragen die via de smartphone van onze rekening gaan, schommelen. Het grootste deel van de ondervraagden (30%) zegt tijdens de eindejaarsperiode EUR 100 tot EUR 250 via zijn telefoon uit te geven. 28 procent besteedt EUR 50 tot EUR 100 en 20 procent zelfs EUR 250 tot EUR 500.

De cijfers tonen volgens Orange aan dat het mobiele aspect en het enorme gebruiksgemak van de smartphone steeds meer doordrongen geraken in het dagelijks leven van de consument
Antwoord