20-02-2020, 16:45
Steeds minder Vlamingen kijken lineaire tv, waarbij o.m. Netflix (van 15 naar 40 %) tot de winnaars behoort.
Ons mediagebruik is al enkele jaren onderhevig aan sterke veranderingen, vooral de manier waarop we naar televisie kijken. Door de komst van digitale televisie en vooral streamingplatformen zoals Netflix, VRT NU en VTM GO, is on-demand televisiekijken alsmaar belangrijker geworden. Dat zorgt er voor dat de klassieke televisiezenders voortdurend uitgedaagd worden zich aan die evolutie aan te passen. Het onderzoeksbureau IMEC heeft de resultaten van de Digimeter bekend gemaakt. Dat is een jaarlijkse studie naar het mediagebruik van de ‘gemiddelde’ Vlaming. En daaruit blijkt maar al te goed dat stijgende belang dat videostreaming in ons dagelijkse leven heeft gekregen. En die heeft niet enkel invloed op televisiezenders, maar ook op telecomoperatoren zoals Telenet en Proximus. Hun aanbod van betaalde digitale pakketten is al enkele jaren aan het stagneren, terwijl Netflix een sterke groei heeft gekend de afgelopen jaren. In 2016 had ongeveer 15% van de Vlamingen een Netflix-abonnement, vandaag de dag zijn dat er al 40%.
Kabelknippers
Een verklaring voor het succes van Netflix is vooral te zoeken bij jongere generaties. Een steeds groter deel van jongvolwassenen tussen 25 en 34 jaar kiest er zelfs voor om geen klassiek televisieabonnement te nemen, de zogenaamde ‘kabelknippers’. Dat percentage groeide in 2019 tot 15%. Voor hen volstaat het om enkel een internetabonnement te nemen. Klassieke televisieabonnementen zijn voor hen te duur, en bieden hen niet meer dan dat ze via streamingplatformen kunnen kijken.
Volgens Lieven De Marez, professor communicatie aan de UGent, is dat veeleer ook een economische keuze. Dat vertelde hij aan VRTNWS. Jongeren groeien vandaag de dag vaak op in mediarijke gezinnen, waar de ouders betalen voor de ‘klassieke’ media, die zij dan vaak aanvullen met abonnementen voor streamingdiensten. Wanneer zij alleen of met hun partner gaan wonen, staan zij plots voor een keuze waar zij allemaal zelf voor willen betalen. Vaak wordt de prioriteit dan gelegd bij de streamingdiensten. Bekijken we het percentage over alle leeftijdsgroepen heen, dan heeft ongeveer 6% van de Vlamingen zijn televisiekabel doorgeknipt.
Vlaamse Netflix
Een zeer opmerkelijke evolutie, waar de Vlaamse mediabedrijven zich maar al te bewust van lijken. Het is niet toevallig dat DPG Media, eigenaar van VTM, al lang de ambitie koestert om een streamingdienst te lanceren. Vorige week werd een partnership aangekondigd met Telenet daarvoor. Het streamingabonnement zou worden opgenomen binnenin het Play More-aanbod van Telenet, en een mix van Vlaamse en internationale series en films bevatten. De Marez beweert dat die ‘Vlaamse’ toets uiteindelijk maar bijzaak zal zijn om het platform succesvol te kunnen maken. Een ruim aanbod aan internationale series ziet hij als een belangrijkere factor om te wedijveren met Netflix. Maar uiteindelijk zal het platform vallen of staan door de prijs van de abonnementen. Die mag zeker niet uitkomen boven die van Netflix. De Marez durft dus nog niet voorspellen of het platform van Telenet en DPG uiteindelijk een succes zal worden, maar weet wel dat het hoogtijd was dat de Vlaamse mediabedrijven in actie schoten.
Ons mediagebruik is al enkele jaren onderhevig aan sterke veranderingen, vooral de manier waarop we naar televisie kijken. Door de komst van digitale televisie en vooral streamingplatformen zoals Netflix, VRT NU en VTM GO, is on-demand televisiekijken alsmaar belangrijker geworden. Dat zorgt er voor dat de klassieke televisiezenders voortdurend uitgedaagd worden zich aan die evolutie aan te passen. Het onderzoeksbureau IMEC heeft de resultaten van de Digimeter bekend gemaakt. Dat is een jaarlijkse studie naar het mediagebruik van de ‘gemiddelde’ Vlaming. En daaruit blijkt maar al te goed dat stijgende belang dat videostreaming in ons dagelijkse leven heeft gekregen. En die heeft niet enkel invloed op televisiezenders, maar ook op telecomoperatoren zoals Telenet en Proximus. Hun aanbod van betaalde digitale pakketten is al enkele jaren aan het stagneren, terwijl Netflix een sterke groei heeft gekend de afgelopen jaren. In 2016 had ongeveer 15% van de Vlamingen een Netflix-abonnement, vandaag de dag zijn dat er al 40%.
Kabelknippers
Een verklaring voor het succes van Netflix is vooral te zoeken bij jongere generaties. Een steeds groter deel van jongvolwassenen tussen 25 en 34 jaar kiest er zelfs voor om geen klassiek televisieabonnement te nemen, de zogenaamde ‘kabelknippers’. Dat percentage groeide in 2019 tot 15%. Voor hen volstaat het om enkel een internetabonnement te nemen. Klassieke televisieabonnementen zijn voor hen te duur, en bieden hen niet meer dan dat ze via streamingplatformen kunnen kijken.
Volgens Lieven De Marez, professor communicatie aan de UGent, is dat veeleer ook een economische keuze. Dat vertelde hij aan VRTNWS. Jongeren groeien vandaag de dag vaak op in mediarijke gezinnen, waar de ouders betalen voor de ‘klassieke’ media, die zij dan vaak aanvullen met abonnementen voor streamingdiensten. Wanneer zij alleen of met hun partner gaan wonen, staan zij plots voor een keuze waar zij allemaal zelf voor willen betalen. Vaak wordt de prioriteit dan gelegd bij de streamingdiensten. Bekijken we het percentage over alle leeftijdsgroepen heen, dan heeft ongeveer 6% van de Vlamingen zijn televisiekabel doorgeknipt.
Vlaamse Netflix
Een zeer opmerkelijke evolutie, waar de Vlaamse mediabedrijven zich maar al te bewust van lijken. Het is niet toevallig dat DPG Media, eigenaar van VTM, al lang de ambitie koestert om een streamingdienst te lanceren. Vorige week werd een partnership aangekondigd met Telenet daarvoor. Het streamingabonnement zou worden opgenomen binnenin het Play More-aanbod van Telenet, en een mix van Vlaamse en internationale series en films bevatten. De Marez beweert dat die ‘Vlaamse’ toets uiteindelijk maar bijzaak zal zijn om het platform succesvol te kunnen maken. Een ruim aanbod aan internationale series ziet hij als een belangrijkere factor om te wedijveren met Netflix. Maar uiteindelijk zal het platform vallen of staan door de prijs van de abonnementen. Die mag zeker niet uitkomen boven die van Netflix. De Marez durft dus nog niet voorspellen of het platform van Telenet en DPG uiteindelijk een succes zal worden, maar weet wel dat het hoogtijd was dat de Vlaamse mediabedrijven in actie schoten.