15-11-2017, 08:07
Waar komt inspiratie vandaan? Waarom maken kunstenaars en artiesten het soort werk dat ze maken? En wat gaat er tijdens dat tekenen, schilderen, beeldhouwen, fotograferen of musiceren allemaal om in hun hoofd? Dat zijn de vragen die centraal staan in 'Hopen op de Goden', een zesdelige documentaire reeks die een unieke inkijk geeft in twaalf Belgische artiestenlevens.
Om een antwoord te vinden op die vragen gaan de programmamakers in elke aflevering op bezoek bij twee kunstenaars uit dezelfde discipline:
Fred Bervoets en Rinus Van de Velde (beeldende kunst/tekenkunst)
Lara Gasparotto en Max Pinckers (fotografie)
Pascal Deweze en Jasper Maekelberg (muziek)
Marc & Emma en Jan Bultheel (animatiefilm)
Nadia Naveau en Anton Cotteleer (beeldende kunst/beeldhouwkunst)
Ann Van den Broek en Lisbeth Gruwez (dans/choreografie)
De titel van de reeks, 'Hopen op de Goden', is een uitspraak van Fred Bervoets, de Antwerpse schilder en graficus, en een van de twaalf artiesten die bijna een jaar lang werden gevolgd. Het is een toespeling op het eeuwenoude idee van de 'goddelijke ingeving': inspiratie als geschenk aan de kunstenaar van een of andere hogere macht.
Spoiler alert
Helaas, of juist niet: de makers van de documentaire reeks zijn er geen enkele keer in geslaagd om een muze of andere vrijgevige godheid vast te leggen op beeld. Wat ze dan wél zagen door de zoeker van de camera? Twaalf bijzonder getalenteerde mensen die elke dag vol aan de slag gaan in hun atelier of daarbuiten. Met een tomeloze energie, hang naar perfectie, tonnen doorzettingsvermogen en een flinke dosis zelfkritiek. We zien hen zoeken, experimenteren, twijfelen en knopen doorhakken. Soms bijgestaan door assistenten en/of naasten. Vaak ook helemaal alleen.
De ene artiest is de andere niet
Een aflevering van 'Hopen op de Goden' is ook méér dan een document over een creatieproces. Binnen eenzelfde discipline of kunsttak worden telkens twee artiesten naast elkaar geplaatst. We zien gelijkenissen en parallellen in de manier waarop ze de dingen aanpakken, de manier waarop ze naar de dingen kijken. Maar nog duidelijker zijn de verschillen...
Want naast de pure kwaliteit van het nieuwe werk dat we ze zien maken, is een van de hoofdbekommernissen van alle geportretteerde artiesten dat ze - zonder in herhaling te vallen - steeds trouw blijven aan zichzelf. Dat het nieuwe werk hun eigen unieke stempel draagt, hun signatuur. En dat het een nieuw waardevol hoofdstuk wordt in hun zeer persoonlijk oeuvre.
'Hopen op de Goden' is een productie van Canvas.
Aflevering 1: Fred Bervoets en Rinus Van de Velde
Rinus Van de Velde is één van de populairste Belgische kunstenaars van het moment. Hij staat bekend om zijn monumentale houtskooltekeningen, waarmee hij het verhaal vertelt van zijn fictieve alter ego's. De makers volgen Rinus tijdens de voorbereiding en opbouw van verschillende tentoonstellingen in binnen- en buitenland.
Fred Bervoets is een levende legende in de Belgische kunstwereld. Al meer dan vijftig jaar volgt hij eigenzinnig zijn weg als schilder en prentenmaker. Fred vertrekt in zijn werk vaak vanuit etsen die hij in een latere fase met verf bijkleurt. Begin 2017 begint hij aan een nieuwe monumentale ets, met als titel 'My Last War'.
'Hopen op de Goden', vanaf zondag 12 november om 20.15 uur op Canvas.
Om een antwoord te vinden op die vragen gaan de programmamakers in elke aflevering op bezoek bij twee kunstenaars uit dezelfde discipline:
Fred Bervoets en Rinus Van de Velde (beeldende kunst/tekenkunst)
Lara Gasparotto en Max Pinckers (fotografie)
Pascal Deweze en Jasper Maekelberg (muziek)
Marc & Emma en Jan Bultheel (animatiefilm)
Nadia Naveau en Anton Cotteleer (beeldende kunst/beeldhouwkunst)
Ann Van den Broek en Lisbeth Gruwez (dans/choreografie)
De titel van de reeks, 'Hopen op de Goden', is een uitspraak van Fred Bervoets, de Antwerpse schilder en graficus, en een van de twaalf artiesten die bijna een jaar lang werden gevolgd. Het is een toespeling op het eeuwenoude idee van de 'goddelijke ingeving': inspiratie als geschenk aan de kunstenaar van een of andere hogere macht.
Spoiler alert
Helaas, of juist niet: de makers van de documentaire reeks zijn er geen enkele keer in geslaagd om een muze of andere vrijgevige godheid vast te leggen op beeld. Wat ze dan wél zagen door de zoeker van de camera? Twaalf bijzonder getalenteerde mensen die elke dag vol aan de slag gaan in hun atelier of daarbuiten. Met een tomeloze energie, hang naar perfectie, tonnen doorzettingsvermogen en een flinke dosis zelfkritiek. We zien hen zoeken, experimenteren, twijfelen en knopen doorhakken. Soms bijgestaan door assistenten en/of naasten. Vaak ook helemaal alleen.
De ene artiest is de andere niet
Een aflevering van 'Hopen op de Goden' is ook méér dan een document over een creatieproces. Binnen eenzelfde discipline of kunsttak worden telkens twee artiesten naast elkaar geplaatst. We zien gelijkenissen en parallellen in de manier waarop ze de dingen aanpakken, de manier waarop ze naar de dingen kijken. Maar nog duidelijker zijn de verschillen...
Want naast de pure kwaliteit van het nieuwe werk dat we ze zien maken, is een van de hoofdbekommernissen van alle geportretteerde artiesten dat ze - zonder in herhaling te vallen - steeds trouw blijven aan zichzelf. Dat het nieuwe werk hun eigen unieke stempel draagt, hun signatuur. En dat het een nieuw waardevol hoofdstuk wordt in hun zeer persoonlijk oeuvre.
'Hopen op de Goden' is een productie van Canvas.
Aflevering 1: Fred Bervoets en Rinus Van de Velde
Rinus Van de Velde is één van de populairste Belgische kunstenaars van het moment. Hij staat bekend om zijn monumentale houtskooltekeningen, waarmee hij het verhaal vertelt van zijn fictieve alter ego's. De makers volgen Rinus tijdens de voorbereiding en opbouw van verschillende tentoonstellingen in binnen- en buitenland.
Fred Bervoets is een levende legende in de Belgische kunstwereld. Al meer dan vijftig jaar volgt hij eigenzinnig zijn weg als schilder en prentenmaker. Fred vertrekt in zijn werk vaak vanuit etsen die hij in een latere fase met verf bijkleurt. Begin 2017 begint hij aan een nieuwe monumentale ets, met als titel 'My Last War'.
'Hopen op de Goden', vanaf zondag 12 november om 20.15 uur op Canvas.