21-09-2017, 16:07
Liberty Global lanceert de Connect App, waarmee abonnees binnen- en buitenshuis de kwaliteit van hun WiFi-netwerk kunnen monitoren. De app werkt nauw samen met de Connect Box, de nieuwe generatie modem/router die Liberty Global al in 21 markten uitlevert. De Connect App is er al in de UPC-landen Oostenrijk en Zwitserland, maar komt begin 2018 ook naar Telenet en Ziggo.
App bedoeld voor doe-het-zelf installatie en beheer
In de app kunnen gebruikers het WiFi-signaal in huis bekijken en zien of er zwakke plekken zijn in het bereik. De app meet de sterkte van de verbinding en geeft daaraan een waardering. Deze loopt op van ‘geschikt voor e-mail’ naar ‘browsen’, muziek streamen en video streamen.
Via de instellingen kunnen klanten een wachtwoord versturen, onder meer via QR of een appje, om vrienden of familie te laten inloggen. Daarmee kan de toestemming net zo gemakkelijk ook weer worden beperkt of ingetrokken.
De Connect App werkt nauw samen met de Connect Box, de eigen modem/router. Deze wordt gecomplementeerd door een ethernet access point en een set van powerline access points om WiFi ook op zolder of in de kelder te verbeteren. De app visualiseert het huis en is dan ook bedoeld om doe-het-zelf installatie en inregelen gemakkelijk te maken.
Liberty Global wil aanbieder van WiFi worden
De app is gepresenteerd op de Liberty Global Tech Summit in Amsterdam. De Nederlander Pieter Vervoort gaf uitleg vanuit zijn rol als Vice President Connectivity Products and Online Media Group. Van de Connect Box zijn er al ongeveer zes miljoen uitgeleverd.
Hij vertelt dat er bij Liberty Global twee jaar geleden een omslagpunt is geweest in het denken over connectiviteit. WiFi in huis is een belangrijke bron van klachten en lage NPS (net promotor scores) voor een aanbieder, zo niet de belangrijkste bron. De aanbieders hebben altijd gezegd dat ze breedband leveren, de klant heeft sinds een aantal jaren de perceptie dat hij WiFi afneemt.
In reactie daarop wil Liberty Global voortaan veel meer aandacht besteden aan de WiFi-dekking en zorgen dat die overal aan de verwachtingen voldoet."In 30 procent van de huizen is een extra WiFi boost nodig", legt Vervoort uit.
Liberty Global denkt er sterk over na om de apparatuur te gaan leveren als onderdeel van het abonnement. Dat zou betekenen dat een abonnee zonder meer kosten extra apparatuur krijgt, als dat nodig is in huis. Vervoort benadrukt dat daarover nog geen commercieel besluit is genomen en dat de afweging per land zal worden gemaakt.
App beheert publieke Wifi hotspots en mobiele bundel
De app zal op smartphones ook werken als toegangspoort tot het netwerk van publieke hotspots. Veel routers van abonnees hebben ook een tweede netwerk, bedoeld voor gastgebruik. Dit netwerk kan worden aangevuld met enterprise routers om drukke plekken in de openbare ruimte beter te voorzien. Verspreid over de wereld heeft Liberty Global meer dan 10 miljoen access points, die beschikbaar zijn voor alle klanten uit die landen.
In een aantal landen biedt Liberty Global ook mobiele abonnementen. Telenet is een voorbeeld. In dat geval toont de app ook alle gegevens over de mobiele bundel.
App bedoeld voor doe-het-zelf installatie en beheer
In de app kunnen gebruikers het WiFi-signaal in huis bekijken en zien of er zwakke plekken zijn in het bereik. De app meet de sterkte van de verbinding en geeft daaraan een waardering. Deze loopt op van ‘geschikt voor e-mail’ naar ‘browsen’, muziek streamen en video streamen.
Via de instellingen kunnen klanten een wachtwoord versturen, onder meer via QR of een appje, om vrienden of familie te laten inloggen. Daarmee kan de toestemming net zo gemakkelijk ook weer worden beperkt of ingetrokken.
De Connect App werkt nauw samen met de Connect Box, de eigen modem/router. Deze wordt gecomplementeerd door een ethernet access point en een set van powerline access points om WiFi ook op zolder of in de kelder te verbeteren. De app visualiseert het huis en is dan ook bedoeld om doe-het-zelf installatie en inregelen gemakkelijk te maken.
Liberty Global wil aanbieder van WiFi worden
De app is gepresenteerd op de Liberty Global Tech Summit in Amsterdam. De Nederlander Pieter Vervoort gaf uitleg vanuit zijn rol als Vice President Connectivity Products and Online Media Group. Van de Connect Box zijn er al ongeveer zes miljoen uitgeleverd.
Hij vertelt dat er bij Liberty Global twee jaar geleden een omslagpunt is geweest in het denken over connectiviteit. WiFi in huis is een belangrijke bron van klachten en lage NPS (net promotor scores) voor een aanbieder, zo niet de belangrijkste bron. De aanbieders hebben altijd gezegd dat ze breedband leveren, de klant heeft sinds een aantal jaren de perceptie dat hij WiFi afneemt.
In reactie daarop wil Liberty Global voortaan veel meer aandacht besteden aan de WiFi-dekking en zorgen dat die overal aan de verwachtingen voldoet."In 30 procent van de huizen is een extra WiFi boost nodig", legt Vervoort uit.
Liberty Global denkt er sterk over na om de apparatuur te gaan leveren als onderdeel van het abonnement. Dat zou betekenen dat een abonnee zonder meer kosten extra apparatuur krijgt, als dat nodig is in huis. Vervoort benadrukt dat daarover nog geen commercieel besluit is genomen en dat de afweging per land zal worden gemaakt.
App beheert publieke Wifi hotspots en mobiele bundel
De app zal op smartphones ook werken als toegangspoort tot het netwerk van publieke hotspots. Veel routers van abonnees hebben ook een tweede netwerk, bedoeld voor gastgebruik. Dit netwerk kan worden aangevuld met enterprise routers om drukke plekken in de openbare ruimte beter te voorzien. Verspreid over de wereld heeft Liberty Global meer dan 10 miljoen access points, die beschikbaar zijn voor alle klanten uit die landen.
In een aantal landen biedt Liberty Global ook mobiele abonnementen. Telenet is een voorbeeld. In dat geval toont de app ook alle gegevens over de mobiele bundel.