10-12-2017, 02:30
Vissen in een vijver van abonnees die minder wordt. Zo kan de strijd om de abonnee tussen Canal Digitaal en Joyne ook wel omschreven worden.
Het marktaandeel van satelliet is naar minder dan vijf procent gezakt. Digitenne heeft een lager aandeel dan satelliet. Uitgaande van de informatie van Telecompaper ligt het aantal abonnees dat met een abonnement tv via satelliet consumeert ergens tussen 300.000 en 400.000 ligt. Het aantal satelliethuishoudens ligt wel hoger omdat een deel van hen alleen naar het ongecodeerde aanbod kijken waarvoor geen abonnement nodig is.
Opleving satellietmarkt
Met het geconstateerde krimpende marktaandeel is het dan ook nog maar de vraag of de concurrentiestrijd tussen Canal Digitaal en Joyne op langere termijn voor de satellietkijker als positief bestempeld kan worden. Vooral de satellietbranche ziet de komst van Joyne als opleving voor de markt. Die opleving kan er komen als Joyne ervoor gaat zorgen dat meer Nederlanders abonneetelevisie via de satelliet gaan kijken. Daar ziet het op dit moment er nog niet naar uit. Natuurlijk hebbe de cijfers die nu door Telecompaper openbaar zijn gemaakt betrekking tot het tweede kwartaal. En Joyne begon met het aanbieden van tv-abonnementen in het derde kwartaal. Daarnaast wordt een deel van de abonnementen voor satelliettelevisie aan Nederlanders die in het buitenland wonen verkocht. Maar een opleving waarop gehoopt wordt, is vermoedelijk het meest op hoop gebaseerd.
Korte termijn
Op korte termijn kan de satellietkijker zich op een echte concurrentiestrijd tussen de twee Nederlandse aanbieders van satelliettelevisie voorbereiden. Joyne heeft de toon gezet. Canal Digitaal volgt en komt in 2018 eveneens met flexibele abonnementsvormen en in ieder geval één nieuw abonnement. Het grotere en meer veelzijdigere zenderaanbod en de nabij gelegen satellieten, met meer voor de Nederlandse markt aansprekend ongecodeerd zenderaanbod, kan voor Canal Digitaal als verkoopvoordeel gezien worden. Bij Joyne zijn dat de flexibele abonnementen en betere ontvangst in delen van Europa dat als voordelen van Joyne worden gekenmerkt. Maar op het punt van flexibele abonnementen moet natuurlijk de proposities van Canal Digitaal in 2018 afgewacht te worden.
Lange termijn
Of een concurrentiestrijd, die natuurlijk geld kost, op lange termijn ook nog positief voor de satellietkijker is, blijft de grote vraag. De continuïteit van de satellietmarkt kan hierdoor negatief aangetast worden. Zowel Canal Digitaal als Joyne beschikken niet over eigen satellieten en moeten bandbreedte bij respectievelijk de satellietbedrijven SES en Eutelsat inkopen. Dit brengt een vast uitgavenpatroon met zich mee. En hierdoor moeten beide bedrijven een minimaal aantal abonnementen verkopen om de vaste kosten te kunnen dekken en de tv-abonnementen niet met verlies te verkopen.
Het marktaandeel van satelliet is naar minder dan vijf procent gezakt. Digitenne heeft een lager aandeel dan satelliet. Uitgaande van de informatie van Telecompaper ligt het aantal abonnees dat met een abonnement tv via satelliet consumeert ergens tussen 300.000 en 400.000 ligt. Het aantal satelliethuishoudens ligt wel hoger omdat een deel van hen alleen naar het ongecodeerde aanbod kijken waarvoor geen abonnement nodig is.
Opleving satellietmarkt
Met het geconstateerde krimpende marktaandeel is het dan ook nog maar de vraag of de concurrentiestrijd tussen Canal Digitaal en Joyne op langere termijn voor de satellietkijker als positief bestempeld kan worden. Vooral de satellietbranche ziet de komst van Joyne als opleving voor de markt. Die opleving kan er komen als Joyne ervoor gaat zorgen dat meer Nederlanders abonneetelevisie via de satelliet gaan kijken. Daar ziet het op dit moment er nog niet naar uit. Natuurlijk hebbe de cijfers die nu door Telecompaper openbaar zijn gemaakt betrekking tot het tweede kwartaal. En Joyne begon met het aanbieden van tv-abonnementen in het derde kwartaal. Daarnaast wordt een deel van de abonnementen voor satelliettelevisie aan Nederlanders die in het buitenland wonen verkocht. Maar een opleving waarop gehoopt wordt, is vermoedelijk het meest op hoop gebaseerd.
Korte termijn
Op korte termijn kan de satellietkijker zich op een echte concurrentiestrijd tussen de twee Nederlandse aanbieders van satelliettelevisie voorbereiden. Joyne heeft de toon gezet. Canal Digitaal volgt en komt in 2018 eveneens met flexibele abonnementsvormen en in ieder geval één nieuw abonnement. Het grotere en meer veelzijdigere zenderaanbod en de nabij gelegen satellieten, met meer voor de Nederlandse markt aansprekend ongecodeerd zenderaanbod, kan voor Canal Digitaal als verkoopvoordeel gezien worden. Bij Joyne zijn dat de flexibele abonnementen en betere ontvangst in delen van Europa dat als voordelen van Joyne worden gekenmerkt. Maar op het punt van flexibele abonnementen moet natuurlijk de proposities van Canal Digitaal in 2018 afgewacht te worden.
Lange termijn
Of een concurrentiestrijd, die natuurlijk geld kost, op lange termijn ook nog positief voor de satellietkijker is, blijft de grote vraag. De continuïteit van de satellietmarkt kan hierdoor negatief aangetast worden. Zowel Canal Digitaal als Joyne beschikken niet over eigen satellieten en moeten bandbreedte bij respectievelijk de satellietbedrijven SES en Eutelsat inkopen. Dit brengt een vast uitgavenpatroon met zich mee. En hierdoor moeten beide bedrijven een minimaal aantal abonnementen verkopen om de vaste kosten te kunnen dekken en de tv-abonnementen niet met verlies te verkopen.