16-08-2019, 12:21
De Belgische mobiele markt heeft in het tweede kwartaal een groei van 3,4 procent jaar-op-jaar laten zien, doordat het verlies van prepaid aansluitingen werd gecompenseerd door een toename van aansluitingen met een abonnement. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.
Veel van de abonnementsaansluitingen waren afkomstig van klanten met een multiplay-pakket dat actief gepromoot wordt door alle drie de Belgische aanbieders. Omdat mobiel vaak tegen een gereduceerd tarief wordt aangeboden in een multiplay-pakket, is het niet verwonderlijk dat de providers er niet in zijn geslaagd meer omzet te genereren op de grotere klanten-base. In totaal daalde de omzet uit mobiele diensten in het tweede kwartaal met 3,7 procent vergeleken met een jaar geleden.
Orange wist opnieuw de beste resultaten te boeken op de Belgische markt. Het bedrijf trok de meeste nieuwe abonnees aan en was de enige operator die een kleine stijging wist te realiseren in de dienstenomzet. Het aantal mobiele aansluitingen bij Telenet groeide met bijna één procent, maar de operator zag de omzet uit mobiele diensten met bijna 7 procent dalen. Proximus kreeg te maken met een kleine afname in het aantal mobiele aansluitingen en een daling van bijna 6 procent in de dienstenomzet.
Nieuwe multiplay-pakketten
Waar de Belgische operatoren zich aanvankelijk concentreerden op het aanbieden van quad-play aan consumenten, hebben ze onlangs nieuwe soorten triple- en dual-play-pakketten geïntroduceerd, met vast internet en mobiel als belangrijkste diensten. Het is waarschijnlijk dat mobiel nog steeds wordt aangeboden met een korting in deze multiplay-pakketten, wat betekent dat de operators opnieuw inkomsten opofferen om nieuwe klanten op de concurrerende markt te winnen.
Veel van de abonnementsaansluitingen waren afkomstig van klanten met een multiplay-pakket dat actief gepromoot wordt door alle drie de Belgische aanbieders. Omdat mobiel vaak tegen een gereduceerd tarief wordt aangeboden in een multiplay-pakket, is het niet verwonderlijk dat de providers er niet in zijn geslaagd meer omzet te genereren op de grotere klanten-base. In totaal daalde de omzet uit mobiele diensten in het tweede kwartaal met 3,7 procent vergeleken met een jaar geleden.
Orange wist opnieuw de beste resultaten te boeken op de Belgische markt. Het bedrijf trok de meeste nieuwe abonnees aan en was de enige operator die een kleine stijging wist te realiseren in de dienstenomzet. Het aantal mobiele aansluitingen bij Telenet groeide met bijna één procent, maar de operator zag de omzet uit mobiele diensten met bijna 7 procent dalen. Proximus kreeg te maken met een kleine afname in het aantal mobiele aansluitingen en een daling van bijna 6 procent in de dienstenomzet.
Nieuwe multiplay-pakketten
Waar de Belgische operatoren zich aanvankelijk concentreerden op het aanbieden van quad-play aan consumenten, hebben ze onlangs nieuwe soorten triple- en dual-play-pakketten geïntroduceerd, met vast internet en mobiel als belangrijkste diensten. Het is waarschijnlijk dat mobiel nog steeds wordt aangeboden met een korting in deze multiplay-pakketten, wat betekent dat de operators opnieuw inkomsten opofferen om nieuwe klanten op de concurrerende markt te winnen.