Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Proximus-omzet Q4 en 2019 licht lager, uitbreiding Fiber for Belgium-project
#1
Met de resultaten over het vierde kwartaal heeft Proximus zijn doelstellingen voor 2018 gerealiseerd. Er was groei in breedband, tv, postpaid en convergentie (FMC). Proximus stelt een dividend over 2018 voor van EUR 1,50, waarvan al 50 cent als interim is uitgekeerd.

Over 2019 verwacht het bestuur een 'bijna stabiele' omzet, een onveranderd bedrijfsresultaat (groei in België, afname bij BICS door een nieuw contract met MTN) en een onveranderd investeringsbudget, inclusief de uitbreiding van het FTTH-project naar zeven nieuwe steden. Ook over 2019 wil Proximus EUR 1,50 aan dividend uitkeren.

De omzet daalde in Q4 met 0,5 procent tot EUR 1,469 miljard. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) steeg met 0,9 procent tot EUR 449 miljoen, waarvan 0,2 punt uit de Belgische tak en 0,7 punt uit de internationale BICS-activiteiten. De marge steeg daardoor naar 30,6 procent. De investeringen (capex) kwamen uit op EUR 332 miljoen, besteed aan het Fiber for Belgium project (9 steden) en het mobiele netwerk, IT-systemen en digitale platforms alsmede vereenvoudiging en transformatie.

Proximus Consumer

De divisie Consumer behaalde over Q4 een omzet van EUR 726 miljoen (-1,0%) met een brutoresultaat van 541 miljoen (marge 74,5%). De afname van de omzet is toe te schrijven aan prepaid, handsetverkopen, visitor roaming en vaste telefonie. Groei was er in breedband en tv.

In breedband kwamen er 17.000 klanten bij tot 1,894 miljoen. De ARPU nam met 1,9 procent toe tot EUR 28,9. Dit resulteerde in een 4,6 procent hogere omzet van EUR 164 miljoen.
De tv-basis groeide met 16.000 klanten tot 1,611 miljoen, met een 0,4 procent lagere ARPU van EUR 20,9. De tv-omzet steeg met 2,9 procent tot EUR 101 miljoen.
In vaste telefonie was er een klantverlies van 17.000 tot 1,969 miljoen, bij een lagere ARPU. De omzet daalde 6,1 procent tot EUR 115 miljoen.
De mobiele-dienstenomzet daalde met 2,3 procent tot EUR 237 miljoen door een afname in prepaid en een gelijke omzet uit postpaid. Er kwamen 24.000 postpaid-klanten bij tot 2,737 miljoen maar de ARPU daalde met 3,0 procent. De prepaid-basis kromp met 34.000 klanten tot 772 miljoen.
De handset-verkopen lagen 24 procent lager op EUR 17 miljoen.
Tango (Luxemburg) realiseerde 0,6 procent minder omzet: EUR 31 miljoen.

Proximus Enterprise

De divisie Enterprise behaalde over Q4 een omzet van EUR 366 miljoen (-0,8%). De brutomarge steeg naar 67,2 procent ofwel EUR 246 miljoen (+0,8%). De omzetdaling is toe te schrijven aan verminderde handset-verkopen. Groei was er voor ICT als gevolg van overnames. Mede hierdoor verschuiven de activiteiten van producten naar diensten (digitale transformatie), waarop hogere marges behaald worden.

Uit vaste telefonie was de omzet EUR 49 miljoen (-6,7%) bij een lijnenverlies van 9.000 tot 541.000. De ARPU steeg met 0,2 procent tot EUR 29,9.
De omzet uit datadiensten en breedband lag 0,9 procent lager op EUR 61 miljoen. Het aantal breedbandlijnen kromp met 1.000 tot 131.000, bij een 1,5 procent hogere ARPU van EUR 44,0.
De mobiele-dienstenomzet steeg met 0,9 procent tot EUR 80 miljoen. Er kwamen 7.000 SIM's bij tot 1,028 miljoen. De postpaid ARPU lag 4,2 procent lager op EUR 25,0. Het gemiddelde datagebruik was 1,7 GB per maand (+32%). Het aantal SIM's voor M2M groeide met 53.000 tot 1,327 miljoen.

De handset-verkopen namen met 16 procent af tot EUR 9 miljoen.
De ICT-omzet was 3,9 procent hoger, EUR 147 miljoen.
Antwoord