30-04-2021, 10:03
De Belgische operator Proximus rapporteerde in het eerste kwartaal een verbeterde groei van het aantal klanten in vergelijking met een jaar geleden. De financiële resultaten waren echter nog steeds lager, aangezien de verminderde roaming-inkomsten en andere effecten van de corona-pandemie impact bleven houden op de resultaten. De omzet daalde met 1,9 procent tot EUR 1,367 miljard en de aangepaste EBITDA met 3,9 procent tot EUR 446 miljoen.
Proximus meldt dat de cijfers in overeenstemming zijn met zijn vooruitzichten voor het volledige jaar. Het bedrijf verwacht nog steeds een iets lagere EBITDA over heel 2021 en rekent op een binnenlandse omzet die de buurt van het resultaat van vorig jaar zal liggen. Het capex-budget werd gehandhaafd op maximaal EUR 1,2 miljard, ter ondersteuning van de voortdurende uitbreiding van het FTTP-netwerk.
De capex is in het eerste kwartaal licht gedaald tot EUR 225 miljoen. Het aantal glasvezelaansluitingen steeg in het eerste kwartaal met 73.000, een verdubbeling van het volume van vorig jaar, tot een totaal van 533.000 aangesloten woningen eind maart.
Consumentenomzet groeit, B2B nog steeds lager
De onderliggende binnenlandse omzet daalde in het eerste kwartaal met 1,7 procent tot EUR 1,084 miljard. De consumentenomzet steeg met 0,8 procent tot EUR 670 miljoen, aangedreven door de groei van breedband, terwijl de omzet uit de zakelijke markt met 1,2 procent daalde tot EUR 339 miljoen als gevolg van de afname van roaming-gebruik en concurrentiedruk. Proximus stelt dat de impact van de corona-pandemie langzaam aan het afnemen was, waarbij de trends in beide segmenten verbeterden.
De internationale divisie BICS kende de grootste omzetdaling, een daling van 8,7 procent tot EUR 235 miljoen, als gevolg van de afname van het roamingverkeer en de wijziging van zijn MTN-contract. De omzet bij TeleSign is ondertussen met 31,6 procent gestegen tot EUR 77 miljoen.
Glasvezel stimuleert de groei van breedband
Proximus groeide met 12.000 breedbandabonnees in het eerste kwartaal, vergeleken met slechts 1.000 in dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf schreef de groei toe aan zijn groeiende glasvezelaanbod, dat in het eerste kwartaal 12.000 lijnen activeerde. Ook het aantal tv-abonnees groeide met 13.000, terwijl het verlies aan vaste telefonie opliep tot 65.000.
Op de mobiele markt verbeterden de netto-toevoegingen aan postpaid tot 37.000, waarbij het totale klantenbestand met 4,4 procent op jaarbasis steeg tot 4,31 miljoen. Prepaid daalde op kwartaalbasis met 22.000 Sims en daalde met 13,7 procent op jaarbasis tot 596.000 klanten.
Het aantal convergente klanten, dat zowel vaste als mobiele diensten afneemt, steeg in het eerste kwartaal met 21.000 en met 6,1 procent op jaarbasis tot 1,145 miljoen eind maart. Proximus stelt dat dit voornamelijk triple play-klanten waren, zonder vaste lijn. De gemiddelde omzet van convergente klanten daalde met 2,7 procent ten opzichte van vorig jaar tot EUR 94,1 euro, onder invloed van de afname van roaming-verbruik en migratie naar de nieuwere Flex-packs.
Proximus meldt dat de cijfers in overeenstemming zijn met zijn vooruitzichten voor het volledige jaar. Het bedrijf verwacht nog steeds een iets lagere EBITDA over heel 2021 en rekent op een binnenlandse omzet die de buurt van het resultaat van vorig jaar zal liggen. Het capex-budget werd gehandhaafd op maximaal EUR 1,2 miljard, ter ondersteuning van de voortdurende uitbreiding van het FTTP-netwerk.
De capex is in het eerste kwartaal licht gedaald tot EUR 225 miljoen. Het aantal glasvezelaansluitingen steeg in het eerste kwartaal met 73.000, een verdubbeling van het volume van vorig jaar, tot een totaal van 533.000 aangesloten woningen eind maart.
Consumentenomzet groeit, B2B nog steeds lager
De onderliggende binnenlandse omzet daalde in het eerste kwartaal met 1,7 procent tot EUR 1,084 miljard. De consumentenomzet steeg met 0,8 procent tot EUR 670 miljoen, aangedreven door de groei van breedband, terwijl de omzet uit de zakelijke markt met 1,2 procent daalde tot EUR 339 miljoen als gevolg van de afname van roaming-gebruik en concurrentiedruk. Proximus stelt dat de impact van de corona-pandemie langzaam aan het afnemen was, waarbij de trends in beide segmenten verbeterden.
De internationale divisie BICS kende de grootste omzetdaling, een daling van 8,7 procent tot EUR 235 miljoen, als gevolg van de afname van het roamingverkeer en de wijziging van zijn MTN-contract. De omzet bij TeleSign is ondertussen met 31,6 procent gestegen tot EUR 77 miljoen.
Glasvezel stimuleert de groei van breedband
Proximus groeide met 12.000 breedbandabonnees in het eerste kwartaal, vergeleken met slechts 1.000 in dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf schreef de groei toe aan zijn groeiende glasvezelaanbod, dat in het eerste kwartaal 12.000 lijnen activeerde. Ook het aantal tv-abonnees groeide met 13.000, terwijl het verlies aan vaste telefonie opliep tot 65.000.
Op de mobiele markt verbeterden de netto-toevoegingen aan postpaid tot 37.000, waarbij het totale klantenbestand met 4,4 procent op jaarbasis steeg tot 4,31 miljoen. Prepaid daalde op kwartaalbasis met 22.000 Sims en daalde met 13,7 procent op jaarbasis tot 596.000 klanten.
Het aantal convergente klanten, dat zowel vaste als mobiele diensten afneemt, steeg in het eerste kwartaal met 21.000 en met 6,1 procent op jaarbasis tot 1,145 miljoen eind maart. Proximus stelt dat dit voornamelijk triple play-klanten waren, zonder vaste lijn. De gemiddelde omzet van convergente klanten daalde met 2,7 procent ten opzichte van vorig jaar tot EUR 94,1 euro, onder invloed van de afname van roaming-verbruik en migratie naar de nieuwere Flex-packs.