Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Telenet en Proximus blijven Belgische vaste markt domineren
#1
De Belgische consumentenmarkt voor vaste diensten was over het tweede kwartaal van 2015 goed voor een omzet van ongeveer 678 miljoen euro. De Vlaamse kabelaanbieder Telenet blijft de grootste aanbieder in zowel omzet als aantal breedbandaansluitingen, zo blijkt uit het in september 2015 verschenen kwartaalrapport van Telecompaper over de Belgische vaste consumentenmarkt.
Telenet bleef het tweede kwartaal van dit jaar de grootste aanbieder op de consumentenmarkt voor vaste diensten (tv, telefonie, internet), met een omzet van 290 miljoen euro. Proximus (voorheen incumbent Belgacom) volgt met 277 miljoen euro. Ook in het aantal breedbandaansluitingen blijft Telenet de grootste aanbieder, met 1,47 miljoen stuks. Proximus is ook hier nummer twee met bijna 1,34 miljoen aansluitingen. De kleinere kabeloperators Voo en Numericable volgen op ruime afstand. Zij zijn in omzet samen goed voor ongeveer 12 procent van de vaste consumentenmarkt.
Proximus haalt ongeveer 40 procent van zijn omzet op de vaste consumentenmarkt uit breedband en is dus voor zijn omzet minder afhankelijk dan Telenet van het leveren van internettoegang. De beide marktleiders hebben sinds medio 2013 voortdurend groei laten in omzet uit breedband voor consumenten. In Q2 2013 was dat nog een kleine 210 miljoen euro, aan het einde van het laatste kwartaal is het 247 miljoen euro.
Snow verdwenen, Mobistar nog opening
In december 2014 heeft mobiele operator Base besloten om met zijn vaste aanbod onder de naam Snow te stoppen. De kosten waren te hoog om de propositie in de lucht te houden in de tijd die volgens Base nodig zou zijn om een kostendekkende grens van 200.000 aansluitingen te bereiken.
In tegenstelling tot Base heeft mobiele operator Mobistar nog steeds zijn vaste breedbandlijnen. Het aantal is weliswaar aan het afnemen, maar dit gaat heel gestaag. Aan het eind van het tweede kwartaal had de dochter van het Franse Orange nog steeds 28.000 consumentenlijnen. Mobistar is verder nog steeds bezig met een toetreding tot de kabel.
Proximus meer quad play
De recente cijfers van Proximus laten weer een stijging zien van het aantal quad play pakketten in Q2 2015, van 498.000 in Q1 naar 509.000 pakketten. Bij 3P-pakketten is er een lichte stijging, van 649.000 naar 652.000 abonnementen.
Verder zijn kabeloperators nog steeds actief met promoties voor dergelijke producten. Telenet zet in op zijn Whoppa-propositie en Voo besteedt ook een groot deel van zijn reclamebudget aan promotie voor triple play pakketten. De nadruk ligt veelal op het tv-element.
Antwoord
#2
Proximus heeft een extra aantal (23.000) nieuwe klanten bijgekregen voor hun IPTV aanbod in het 3de kwartaal.
dat het aantal brengt op 1.716.000 klanten.
Het heeft nu 42% van het aantal klanten voor hun tv aanbod.
Ze hebben de nieuwe versie van de ontvanger uitgebracht met de optie van Swipebox (dat we kennen bij telenet ook) en ze hebben hun sport aanbod uitgebreid met Eleven.
ze hebben ook een sterkte gecreeerd met een groei van het aantal klanten voor Internet,tv en gsm in een pack.
De cijfertjes dan:
ze hebben in het 3de kwartaal 83 miljoen ontvangen voor het tv aanbod dat met 14% hoger ligt dan de periode in 2014.
De groei van het aantal tv klanten bij Proximus en Scarlet is gestegen tot 1.716.000 wat een 10% meer is dan het jaar ervoor.
in totaal werden er 23.000 extra tv klanten bij gecreeerd van welke 19.000 unique klanten zijn en 4000 multi box gebruikers zijn (2 of meer ontvangers)
het lagere cijfer is doordat men nieuwe decoders aan het uitdelen is en het aantal momenteel nog niet gekend is van welke aangesloten zijn en welke nog niet.
het verdien kost van on demand is teruggelopen tot 20€ per klant met de opties dat verminderd zijn om on demand te gebruiken.
doordat de Tv Replay gratis word aangeboden in tv packs tellen de aanvragen dat gratis is niet meer mee hier in.
het totale verdienste hier aan was in september jaar op jaar 243 miljoen € wat een 15.6% meer is dan het jaar ervoor.
Antwoord
#3
Tja maar een derde tvpartner grote zou welkom zijn voor onze beugel
Antwoord
#4
(30-10-2015, 22:56)natte schreef: Tja maar een derde tvpartner grote zou welkom zijn voor onze beugel

veel zal dit toch niet goedkoper zijn,ze moeten zelf veel betalen aan de kabel eigenaar.
en zie dit nog niet snel komen,telenet werkt het allemaal tegen,
wacht nog een paar maanden,minimum 6 tot 12 maanden.
Antwoord
#5
pfff altijd maar wachten wachten wacteh ik word daar zo moe van Tongue
Antwoord
#6
(31-10-2015, 11:05)natte schreef: pfff altijd maar wachten wachten wacteh ik word daar zo moe van

Ja, het leven is hard, het bestaat nu eenmaal uit wachttijden. Tongue
Antwoord
#7
22 april 2016
Het Telecomlandschap is op gebied van vaste diensten nog steeds een duopolie. Telenet is daarbij nog nipt groter dan Proximus in omzet en aantal breedbandaansluitingen.
De totale consumentenmarkt voor vaste telecomdiensten was in het laatste kwartaal van 2015 goed voor een omzet van ongeveer 680 miljoen euro.

Net als in voorgaande kwartalen is kabelaanbieder Telenet in het vierde kwartaal van dit jaar de grootste aanbieder op de consumentenmarkt voor vaste diensten (tv, telefonie, internet), met een omzet van 295 miljoen euro. Proximus volgt met ongeveer 280 miljoen euro omzet. Ook in het aantal breedbandaansluitingen blijft Telenet de grootste aanbieder. De kleinere kabeloperators Voo en Numericable volgen op ruime afstand.

Van de geschatte landelijke kwartaalomzet in vaste diensten - 682 miljoen euro - genereert Proximus 40 procent. Telenet komt uit op 43 procent (295 miljoen euro). Voo en Numericable zijn in omzet samen goed voor 13 procent van de vaste consumentenmarkt.

Afgezet tegen de omzet op de totale vaste consumentenmarkt, haalt Telenet 47 procent van zijn omzet uit breedband internet. Proximus haalt ongeveer 40 procent van zijn totale omzet op de vaste consumentenmarkt uit breedband. De beide marktleiders laten allebei al jaren structureel groei zien in omzet uit breedband voor consumenten.

In maart 2016 is mobiele operator Mobistar weer begonnen met het aanbod van een vaste propositie voor de consumentenmarkt. Dit keer vindt de distributie plaats via de kabelnetwerken. Eind 2016 wil het bedrijf landelijke dekking hebben. De propositie bestaat alleen nog uit internet en tv, vaste telefonie zit er nog niet bij.
Antwoord
#8
Telenet ook beste heb alles gehad zij hebben beste produkten. Andere dikke boelen
Antwoord
#9
(22-04-2016, 19:38)natte schreef: Telenet ook beste heb alles gehad zij hebben beste produkten. Andere dikke boelen

duurder ook telenet en je moet dan ook nog geen problemen hebben ermee,
ik heb nog steeds pulsen van enkele seconden met uitval op de kabel voor internet en digitale tv.
mijn ontvangst signaal is voor digitaal niet de vaste 100% maar zakt constant en heb veel foutieve pakketten ook.
Antwoord
#10
(24-04-2016, 04:36)master-magic schreef:
(22-04-2016, 19:38)natte schreef: Telenet ook beste heb alles gehad zij hebben beste produkten. Andere dikke boelen

duurder ook telenet en je moet dan ook nog geen problemen hebben ermee,
ik heb nog steeds pulsen van enkele seconden met uitval op de kabel voor internet en digitale tv.
mijn ontvangst signaal is voor digitaal niet de vaste 100% maar zakt constant en heb veel foutieve pakketten ook.

tiens ok maar ze hebben fiber 200,goede filmpaketten. bij proximus maar adsl en geen hdzenders schande. neen telenet veel beter produkten dan
Antwoord