03-07-2018, 11:45
Het BIPT heeft 29 juni het besluit gepubliceerd voor de toegang tot de Belgische vaste netwerken. Daadwerkelijke en duurzame concurrentie vereist dat derde operatoren toegang hebben tot de netwerken van Proximus en van de kabeloperatoren. Incumbent Proximus en de kabeloperatoren (Brutélé, Nethys en Telenet) krijgen daarom maatregelen opgelegd. Het BIPT heeft het besluit al eerder genotificeerd bij de Europese Commissie. Die had geen opmerkingen.
Het besluit volgt de voor marktanalyses gebruikelijke opbouw. Het BIPT heeft drie retailmarkten gedefinieerd:
Breedband op vaste netwerken voor particuliere klanten (eventueel uitgebreid met de ondernemingen van minder dan 10 personen), zonder onderscheid qua technologie of bitsnelheid.
De retailmarkt voor breedband op vaste netwerken voor de niet particuliere klanten (eventueel beperkt tot de ondernemingen van 10 personen en meer).
De retailmarkt voor de levering van televisiesignalen
AMM voor Proximus en kabelaars
Volgens het BIPT is er sprake van hoge toetredingsdrempels, een sterke concentratie op twee aanbieders per gebied (Proximus en een van de kabelaars) en hoge tarieven voor eindgebruikers. Het BIPT concludeert dat er zonder regulering op de retailmarkten geen bevredigende situatie zou zijn voor de gebruikers.
Het BIPT heeft lokale toegang vastgesteld als wholesalemarkt, waar Proximus AMM heeft. Dit bedrijf heeft ook marktmacht op de wholesale markt voor centrale toegang die onder de ITU SG15- standaardisering valt: diensten vanuit centrales voor koper of glasvezel. Ook het glasvezelnetwerk wordt gereguleerd, via toegang tot kabelgoten, golflengtes in een glasvezel en/of VULA.
De drie kabelbedrijven hebben marktmacht op het gebied van centrale toegang die onder de CableLabs standaardisering valt.
De wholesalemarkt voor toegang tot omroep loopt via de kabelnetwerken, waarvan de geografische omvang overeenstemt met de dekkingszone van elke kabeloperator. Brutélé en Telenet (SFR inbegrepen) beschikken elk over aanmerkelijke marktmacht in hun respectieve dekkingszones.
Het BIPT stelt dat de netwerken zijn uitgerold in een periode dat de aanbieders exclusiviteit hadden of een staatsbedrijf waren. Dat zorgt voor niet te overwinnen drempels voor toetreding. Daadwerkelijke en duurzame concurrentie vereist dat derde operatoren toegang hebben tot de netwerken van Proximus en van de kabeloperatoren.
Besluit uit 2011 gewijzigd
Deze verplichtingen waren in 2011 al opgelegd in het vorige besluit. Het BIPT heeft wel wijzigingen aangebracht.
De meldingstermijnen voor het uitfaseren van diensten worden beperkt tot twee jaar in plaats van vijf jaar.
De gereguleerde partijen moeten toegang verlenen voor monteurs van andere aanbieders.
BIPT gaat ook kijken naar SLA’s en hersteltermijnen voor de MKB-diensten.
De kabelaars moeten toegang verlenen tot de protocollen voor Europacketcable en telefonie, zodat andere aanbieders ook los internet en telefonie kunnen ontwikkelen en aanbieden.
Verder legt het BIPT maatregelen op voor transparantie, non-discriminatie, prijscontrole en een verplicht referentie-aanbood.
Co-investeringen en samenwerking mogelijk
Als er tenminste drie voldoende onafhankelijke NGA-operatoren zijn, kan de regulering voor centrale toegang worden verlicht. Dat zou gelden voor partijen die besluiten tot co-investeringen. Met die co-investeringen wil het BIPT ook voor elkaar krijgen dat er wordt uitgerold in gebieden waar nu maar één NGA-netwerk is dat 30 Mbps of beter kan leveren.
Het BIPT heeft de analyses gemaakt, maar werkt samen met de drie mediatoezichthouders VRM, CSA en Medienrat. Deze vormen de CRC. Het besluit treedt in werking op 1 augustus 2018 en geldt voor onbepaalde tijd. Het BIPT is verplicht om de markt weer opnieuw te beoordelen.
Het besluit volgt de voor marktanalyses gebruikelijke opbouw. Het BIPT heeft drie retailmarkten gedefinieerd:
Breedband op vaste netwerken voor particuliere klanten (eventueel uitgebreid met de ondernemingen van minder dan 10 personen), zonder onderscheid qua technologie of bitsnelheid.
De retailmarkt voor breedband op vaste netwerken voor de niet particuliere klanten (eventueel beperkt tot de ondernemingen van 10 personen en meer).
De retailmarkt voor de levering van televisiesignalen
AMM voor Proximus en kabelaars
Volgens het BIPT is er sprake van hoge toetredingsdrempels, een sterke concentratie op twee aanbieders per gebied (Proximus en een van de kabelaars) en hoge tarieven voor eindgebruikers. Het BIPT concludeert dat er zonder regulering op de retailmarkten geen bevredigende situatie zou zijn voor de gebruikers.
Het BIPT heeft lokale toegang vastgesteld als wholesalemarkt, waar Proximus AMM heeft. Dit bedrijf heeft ook marktmacht op de wholesale markt voor centrale toegang die onder de ITU SG15- standaardisering valt: diensten vanuit centrales voor koper of glasvezel. Ook het glasvezelnetwerk wordt gereguleerd, via toegang tot kabelgoten, golflengtes in een glasvezel en/of VULA.
De drie kabelbedrijven hebben marktmacht op het gebied van centrale toegang die onder de CableLabs standaardisering valt.
De wholesalemarkt voor toegang tot omroep loopt via de kabelnetwerken, waarvan de geografische omvang overeenstemt met de dekkingszone van elke kabeloperator. Brutélé en Telenet (SFR inbegrepen) beschikken elk over aanmerkelijke marktmacht in hun respectieve dekkingszones.
Het BIPT stelt dat de netwerken zijn uitgerold in een periode dat de aanbieders exclusiviteit hadden of een staatsbedrijf waren. Dat zorgt voor niet te overwinnen drempels voor toetreding. Daadwerkelijke en duurzame concurrentie vereist dat derde operatoren toegang hebben tot de netwerken van Proximus en van de kabeloperatoren.
Besluit uit 2011 gewijzigd
Deze verplichtingen waren in 2011 al opgelegd in het vorige besluit. Het BIPT heeft wel wijzigingen aangebracht.
De meldingstermijnen voor het uitfaseren van diensten worden beperkt tot twee jaar in plaats van vijf jaar.
De gereguleerde partijen moeten toegang verlenen voor monteurs van andere aanbieders.
BIPT gaat ook kijken naar SLA’s en hersteltermijnen voor de MKB-diensten.
De kabelaars moeten toegang verlenen tot de protocollen voor Europacketcable en telefonie, zodat andere aanbieders ook los internet en telefonie kunnen ontwikkelen en aanbieden.
Verder legt het BIPT maatregelen op voor transparantie, non-discriminatie, prijscontrole en een verplicht referentie-aanbood.
Co-investeringen en samenwerking mogelijk
Als er tenminste drie voldoende onafhankelijke NGA-operatoren zijn, kan de regulering voor centrale toegang worden verlicht. Dat zou gelden voor partijen die besluiten tot co-investeringen. Met die co-investeringen wil het BIPT ook voor elkaar krijgen dat er wordt uitgerold in gebieden waar nu maar één NGA-netwerk is dat 30 Mbps of beter kan leveren.
Het BIPT heeft de analyses gemaakt, maar werkt samen met de drie mediatoezichthouders VRM, CSA en Medienrat. Deze vormen de CRC. Het besluit treedt in werking op 1 augustus 2018 en geldt voor onbepaalde tijd. Het BIPT is verplicht om de markt weer opnieuw te beoordelen.