01-02-2019, 01:58
Nederlandse en Belgische tv-kijkers worden op 1 februari geconfronteerd met een verdere verschraling van aanvullende zenderpakketten. Drie zenders stoppen met uitzenden in de Benelux.
Discovery Benelux trekt de stekker uit de lineaire verspreiding van de voormalig Scripps-zenders Travel Channel, Food Network en Fine Living in de Benelux. De belangrijkste programma’s van deze zenders blijven wel voor kijkers beschikbaar. Discovery Benelux laat deze terugkomen in de programmering van meerdere zenders zoals Discovery en TLC. Voor Nederlandse en Belgische tv-kijkers betekent de nieuwe strategie van Discovery Benelux dat een tot drie zenders uit het zenderaanbod van distributeurs als Telenet en Proximus verdwijnen.
Abonnement niet goedkoper
In Nederland en België zijn in 2019 tot nu toe al vier zenders uit eigen beweging met lineair uitzenden gestopt. Ondanks de verschraling van het zenderaanbod wordt de abonnementsprijs van aanvullende tv-pakketten niet lager. De maandelijkse kosten van tv-abonnementen wordt zelfs nog duurder. Contentaanbieders die nog wel lineair worden doorgegeven vragen meer geld aan distributeurs voor de doorgifte van hun zenders. Dit is onder meer voor zenders van de mediagroepen NPO, Discovery Benelux het geval. Daarnaast worden multiplay-abonnementen waarbij internet als dienst geleverd wordt duurder omdat distributeurs het netwerk moeten opwaarderen om aan de grote vraag naar internetdata van klanten te kunnen voldoen.
Satelliet
Als via de satelliet naar tv wordt gekeken, kan nog wel naar zenders als Travel Channel en Food Network gekeken worden. Deze zenders blijven ook in de toekomst ongecodeerd op de Astra2-satelliet op 28,2 graden oost uitzenden. Deze zenders blijven dan ook in de zenderlijsten van Canal Digitaal en TV Vlaanderen beschikbaar. Wel zijn bij de Britse versies van Travel Channel en Food Network geen Nederlandse ondertitels te zien en is de ontvangst minder sterk.
En waneer Discovery beslist om die zenders te coderen is het ook gedaan voor ons.
Discovery Benelux trekt de stekker uit de lineaire verspreiding van de voormalig Scripps-zenders Travel Channel, Food Network en Fine Living in de Benelux. De belangrijkste programma’s van deze zenders blijven wel voor kijkers beschikbaar. Discovery Benelux laat deze terugkomen in de programmering van meerdere zenders zoals Discovery en TLC. Voor Nederlandse en Belgische tv-kijkers betekent de nieuwe strategie van Discovery Benelux dat een tot drie zenders uit het zenderaanbod van distributeurs als Telenet en Proximus verdwijnen.
Abonnement niet goedkoper
In Nederland en België zijn in 2019 tot nu toe al vier zenders uit eigen beweging met lineair uitzenden gestopt. Ondanks de verschraling van het zenderaanbod wordt de abonnementsprijs van aanvullende tv-pakketten niet lager. De maandelijkse kosten van tv-abonnementen wordt zelfs nog duurder. Contentaanbieders die nog wel lineair worden doorgegeven vragen meer geld aan distributeurs voor de doorgifte van hun zenders. Dit is onder meer voor zenders van de mediagroepen NPO, Discovery Benelux het geval. Daarnaast worden multiplay-abonnementen waarbij internet als dienst geleverd wordt duurder omdat distributeurs het netwerk moeten opwaarderen om aan de grote vraag naar internetdata van klanten te kunnen voldoen.
Satelliet
Als via de satelliet naar tv wordt gekeken, kan nog wel naar zenders als Travel Channel en Food Network gekeken worden. Deze zenders blijven ook in de toekomst ongecodeerd op de Astra2-satelliet op 28,2 graden oost uitzenden. Deze zenders blijven dan ook in de zenderlijsten van Canal Digitaal en TV Vlaanderen beschikbaar. Wel zijn bij de Britse versies van Travel Channel en Food Network geen Nederlandse ondertitels te zien en is de ontvangst minder sterk.
En waneer Discovery beslist om die zenders te coderen is het ook gedaan voor ons.